AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.778

Fälla in backkamera i stötfångaren

Sida 1 av 2
uh
38
uhlander
325iA -06
523i -06
530dA -09
Har tittat lite på var man ska placera en kamera men inte hittat något riktingt bra ställe.

Hittade denna lilla sak som man kan fälla in i stötfångaren.

Länk

Priset är ca 1000kr och det tycker inte jag är speciellt farligt eller finns det någon motsvarande till bättre pengar?

Någon som har några invändningar?
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Sök på ebay.com Det du måste tänka på är om du ska använda den ihop med BMW´s monitor så måste det vara USA standarden NTSC på kameran inte PAL som det var på din länk. Sen finns det kameror med Ir-leds inbyggda så du får bild även vid dåligt ljus dock endast svart/vit bild men färg vid dagsljus. Sen ska man titta på hur bred vinklen är, det finns allt mellan 53 grader till 120 graders då man bör välja 120 graders.
uh
38
uhlander
325iA -06
523i -06
530dA -09
Jag har en Pioneer navi så det ska inte vara några problem att få den att funka. Har även kollat lite på Ir-leds men det börjar kosta pengar då tyvärr.
Har ingen aning om vad det är för synvinkel på den men får väl ta och köra in till affären igen och fråga lite mer...

/Daniel
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Var har du den affären. Har dom fler typer av kameror. Jag har hittat en i USA firman är där men skeppas troligen direkt från Hong Kong.
Länk
uh
38
uhlander
325iA -06
523i -06
530dA -09
Jag handlar av HCB i Helsingborg.
Dom hade inte denna hemma men han sa att det bara tar någon eller några dagar att få hem den. Leverantören hade den i lager.
Dom har en massa olika leverantörer av kameror och på veba:s hemsida finns några andra typer se länken nedan.

Länk

/daniel
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Jag beställde en kamera från länken på e-bay $65.25 med frakt och försäkring.
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Fick avräkningen nu på kortet 517 sek
uh
38
uhlander
325iA -06
523i -06
530dA -09
Pulare: Ja den ser fin ut, jag beställde den jag länkade till innan så den kommer på fredag. Så i helgen blir det att sätta borren i stötfångaren och smacka i kameran. Om den blir för besvärlig när det är mörkt får man väl skaffa en sådan som du ha beställt vid ett senare tillfälle.

/daniel
uh
38
uhlander
325iA -06
523i -06
530dA -09
Har kört med min kamera nu i en vecka lite drygt och måste säga att den fungerar riktigt bra!
Sved ju lite att sätta borren i stötfångaren men jag satte den i listen där PDC normalt sitter, så det är bara att byta mittenlisten om man nu inte vill ha kvar den. Kopplade den så att navin automatiskt slår över till AV1 (kamera) när man slänger i backen.

pulare: har du fått din ännu?

/ Daniel
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Nej fick mail i Måndags om att den skulle skickas inom 48 timmar . Skulle få ett tracking nummer av dom Onsdag eller Torsdag denna veckan.
Inget är som väntans tider.

/Pulare
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Fick min kamera idag kopplade upp den och kollade så jag fått rätt (NTSC)
allt stämmde fungerar perfekt. Nu kommer det jobbiga att placera den. Vad jag förstår så har du inga PDC eftersom du satt den i dom hålen som finns i stötfångarbalken bak listen. Funderar på om jag ska offra BMW emblemet på luckan och borra ett hål i luckan under märket och sen ta upp ett hål i emblemet. Vill man sen ta bort kameran kan man ju alltid köpa ett nytt emblem och klistra tillbaka över hålet.

/Pulare
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Pulare: Hör av dig med hur det fungerar med kopplingar och allt!!

//Jocke
uh
38
uhlander
325iA -06
523i -06
530dA -09
Nej jag har inte PDC, har du det?

Där sitter väl ingen backsensor precis i mitten av stötfångaren? Jag satte ju som som sagt fast min kamera i listen där PDC sitter och man såg att det var förborrat i skärmen ( som listen sitter fast i ) men inte just i mitten där jag ville ha kameran. Känns ju bättre att borra i en plastdetalj som man lätt kan få tag på än att börja i plåten...

Enda nackdelen med att ha kameran där jag har den är väl att den sitter kanska utsatt för puckon som inte kan fickparkera, dess utom blir den ganska smutsig också.

/Daniel
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Helt rätt PDC sitter inte i centrum utan en liten bit utåt kanterna och bak listen är det hål för att fästa sensorena i. Jag har PDC på min så jag tror jag drar hålet i BMW emblemet. Skulle man ångra sig är det bara att köpa ett nytt märke och klistra dit över hålet i luckan. Kameran lär bli lika smutsig där uppe men bör klara sig från parkeringsskador.

/Pulare
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Har samma problem med min att jag inte vet var jag ska sätta kameran! Vill absolut inte borra i karossen........
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Synd att man inte har en låscylinder på E39 som man kunde montera kameran i iställer för låset.

/Pulare
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Det sket sig med placeringen i emblemet. Fanns ej utrymme bakom pga torkarmotorn satt där bak. Det blir till att borra i panelen under stötfångaren på mitt M-kit alltså den lösa svarta underplastbiten där ljuddämparen mynnar ut genom.

/Pulare
pa
90
patbon
BMW 530 2001
BMW M5 2002
Pulare vart köpte du matnings kabeln till kameran
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Råkade faktiskt ha en sådan liggande i min bra o ha låda. Men du kan köpa en sådan hos vilken radiohandlare som helst. Ta kameran med dig så kan ni prova ut vilken det är för det skiljer på storleken i mittstiftet. + ska vara på stiftet och - i höljet på kontakten.

/Pulare
pa
90
patbon
BMW 530 2001
BMW M5 2002
Hej igen jag såg på kameran att det stog PAL på min då funkar det inte med bmws jag köpte min på duncan jag med.
det var då faaaannn .
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Ja det måste vara NTSC för med PAL så rullar bilden hela tiden. Det stod på Duncans annonser dom visste vilken standard det var till alla länder så det skulle bli rätt kamera. Jag talade om för dom att det måste vara NTSC för det var vad BMW´n krävde till backkameran så dom skickade vad jag begärde. Kontakta dom och be att få byta dom verkar ju seriösa.

/Pulare
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.