AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.067

Blev igår påkörd av 86-åring ='(

Sida 2 av 3
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Sir Anton* Nej jag tvivlar inte på vad du säjer, Jag var inte där så jag vet ju inte ett skvatt. Min tanke var att gubben kanske blev chockad o rädd o fattade din gest som stick...chansen finns ju. men visst finns det gamlingar som inte vill stå för sej det förnekar jag inte.

OK, har polisen sagt att du inte skall kontakta så är det ju lugnt, du har ju reg numret så han får nog svårt att svära sej fri hur mycket han än rubbar Golfen. Hoppas det löser sej fort så du får tillbaka glansen i din Bimer.

Jag vet hur det känns:-(

mvh
Göran
Visa användare
205
häry
320is -88 s14b20
det där om att gamlingar vill göra rätt för sig , min kusin jobbade på den lokala konsum butiken och snatteri problemen dom hade var med tonnåringar och 60+

Länk
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Tur att vi har ett brett spann mellan 20 och 60 som är helt ärliga och aldrig gör fel:-)
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
häry: Haha =)
Okej, besökte igår polisstationen igen och frågade om framsteg gjorts angående olyckann. Jodå, de hade varit hemma hos gubben och skrapat bort färg från hans stötfångare som egentligen ar hemmahörande på min bil.
Och mycket riktigt hade farbrorn uppfattat att jag bara åkt därifrån, åtminstonde sa han det. Så han for direkt hem för att låsa in bilen och hade inte sett någon förändring alls på sin bil.
Okej, den var tydligen bara lite bucklig på reg.skylten och min färg såklart. Konstapeln berättade att gubben hade för sig att det var en ljus bil som varit i hans väg, men då hade hans fru påmint om att den faktiskt var grön och väldigt mörk...
Något som förvånar mig var att han troligen skulle slippa undan med böter för smitningen, och jag som vill känna mig säker på vägen...

be äm ve
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Du får hoppas att han inte skaffar sej en Hummer framöver.
om en Golf kan dänga till dej med nummerplåten, vad kan inte en sån bil göra:-)

Sir Anton: Kan det verkligen helt uteslutas att den andre föraren inte tolkade det som att du avvek från olycksplatsen? Först krockar ni sen gör du lite tecken och åker därifrån. Jag tror personligen att det kan vara svårt för en 86-åring att förstå vad som händer i allt tumult.

Det bästa hade givetvis varit att omedelbart kliva ur bilarna för att gemensamt göra upp om att flytta bilarna till en annan plats.

Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
bjoerck: Helt uteslutas kan det ju givetvis inte då jag nyss skrev att han just uppfattade situationen som sådan! :)

Men jag sätter mig nu i hans sits:
Jag kör på någon på en vältrafikerad gata och han pekar då mot en parkering som ligger ca 4m från korsningen. Nog inser jag att han vill tala med mig!

Att någon som blivit påkörd bara skulle åka därifrån?
Ja, eventuellt om jag har något att dölja för polis mm. men annars??
Skulle flera resonera så som kört på någon:
"Äsch, han brydde sig nog inte så jag drar hem!" ???
Förvisso, att jag pekade kan ju betyda allt mellan himmel och jord, allt upp till den som tolkar det på det vis som den vill.

Men nu i efterhand ångrar jag mig att jag inte direkt klev ur bilen för att
berätta för honom att jag ej accepterar två krokiga dörrar...
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
bjoerck: Helt uteslutas kan det ju givetvis inte då jag nyss skrev att han just uppfattade situationen som sådan! :)

Men jag sätter mig nu i hans sits:
Jag kör på någon på en vältrafikerad gata och han pekar då mot en parkering som ligger ca 4m från korsningen. Nog inser jag att han vill tala med mig!

Att någon som blivit påkörd bara skulle åka därifrån?
Ja, eventuellt om jag har något att dölja för polis mm. men annars??
Skulle flera resonera så som kört på någon:
"Äsch, han brydde sig nog inte så jag drar hem!" ???
Förvisso, att jag pekade kan ju betyda allt mellan himmel och jord, allt upp till den som tolkar det på det vis som den vill.

Men nu i efterhand ångrar jag mig att jag inte direkt klev ur bilen för att
berätta för honom att jag ej accepterar två krokiga dörrar...
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jadu,
att du skulle hållas ansvarig för smitning håller jag för ytterst osannolikt, eftersom du gjort dig besväret att anteckna regnummer och andra omständigheter, för att sedan åka direkt till polisen och anmäla det hela. Hade du velat smita från ditt ansvar hade du knappast kontaktat länsman.... Gubben har inte givit sig tillkänna frivilligt vad jag förstår, och det kvittar faktiskt hur gammal och förvirrad han är - han är skyldig att på något sätt rapportera att en olycka skett!
Och det verkar ju som polisen har tillräckligt med bevis för att ställa honom till ansvar för det han gjort. Att han 'bara' får böter i första svängen är troligen helt i sin ordning, polis och åklagare har att bevisa brott och utdöma lämpligt straff. Domen rapporteras till länsrätten när den vunnit laga kraft, och där utreds sedan eventuellt körkortsingripande. Är smitningsbrottet lindrigt, och gubben inte har något annat på sig, kan han möjligen komma undan med en varning - dock skulle jag gissa att länsrätten i så fall också begär in läkarintyg på att farbrorn är tillräckligt alert för att köra bil, och då är det förhoppningsvis färdigkört för hans del.

Hoppas det reder ut sig med försäkringsbolagen nu i alla fall, när polisen har konstaterat vem som är skyldig till smällen!

/// Gunnar E.
Paap Reeder
... några grundregler:

1: stanna alltid på platsen
2: rör inte fordonet en mm innan identiteter är säkrade
2: tag foto. (Alla har väl mobilkamera nu för tiden)
3: avviker den andre ... slå på signalen med en sep strömbrytare
4: gör direkt anteckningar på platsen. Andra bilar som passerat + allt möjligt annat som kan binda tiden.

MVH /// Paap R
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Paap, bra regler men vad betyder punkt 3 :-) jag har kortslutning eller nåt.

Vilken signal och vilken strömbrytare??

Punkt 2 går jag bet på med min T28 men jag har alltid en bautakamera med mej:)

Min bil
Länk
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
gunnare: Jag var kanske otydlig i min skrift. Har aldrig oroat mig för att jag skulle gjort något som tyder på smitning. Att flytta bilen ca 4m är nog ok. :P
Om nu gubben trott att jag smet borde ju han han kontaktat polisen..

En annan sak; visst är det som så att försäkringen gäller från det datum man ställer på bilen?? Ställde nämligen på bmwn i februari via vv´s automatiska telefonsvararröst. Har bestämt för mig att rösten sa att försäkringen börjar gälla från samma tid som bilen blir påställd...

Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Sir Anton:
Mig veterligen ändras försäkringen per automatik, åtminstone om du haft en avställningsförsäkring på den då den var avställd.

/Fredrik
Hade du inte haft någon avställnings/vilande försökring hade de troligen nekat att ställa på bilen

/Peder
försäkring ska det stå !

/Peder
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Blev så orolig för när jag ringde f-bolagt i måndags sa hon:
"Nej men du har ju ingen försäkring!"
Tappade hakan rejält, för jag hade fått papper från vv att det var ok att köra med bilen tom.
Men idag var jag hos ett f-bolagsombud och de sa att bilen var försäkrad sedan påställningsdatumet, puuh! Märkligt att de inte har samma info...
jaja, det verkar lösa sig nu, ska inte tjata mer! :P
Får tacka och bocka för alla bra/uppmuntrande svar!
Paap Reeder
... jag har en dold knapp som ställer på signalen kontinuerligt.
Få klarar den stressen att smita när man själv kliver ur bilen och signalen ljuder.
På E32:an skall jag fixa till det i fjärrnyckeln.

Jag skulle redan på kvällen kontaktat gubben och frågat."kan du ta en påkörning på kortet?" ... d v s om det finns mer utrymme för ngn ytterligare trafikförseelse innan allmänna ombudet drar in kortet ... eller en smitning. Vid 86- års ålder skall man nog var jävligt ödmjuk i dessa frågor.
Kan han inte ta en smitning ... föreslå en uppgörelse om tredubbla inbytespriset/omlackkostnaden ... eller så måste du agera för att få bilen lagad.
Karusellerna har alltid många gungor.

MVH /// Paap R
"för 4-5 år sen blev jag påkard bakifrån i ett rödljus i stockholm av en 65årig gubbe som inte kunde et ord svenska , han sa bara bom och jestikulerade, men svenskt körkort hade han men taget i tajland eller någonting det tog ungefär 3 månader innan jag fick bilen inlöst ( anledning trolitvis språkproblem ) , jag hade bara halv , det kanske är anorlunda om man har hel"

Appropå språkproblem.
Krörde lite mot en Corvette c5 idag eller vad dem heter med min 328.. hade självklart ingen chans men när vi skulle svänga in till vänster i en korsning vid stoppljusen . Så tvärnitar en utlandsreggad ( vet ej vilket land) som ligger framför Corvetten.. Så Corvetten åkte rakt in i den den utlänska bilen... Fy fan va tråkigt för han...
Förra året smällde jag också med en gammal gubbe när jag hade 525 e34

Man brukar ju liksom stanna o prata när man krockat, men han körde bara...
VA F*N gör han tänker ja o kör efter honom..

Jag låg bakom honom typ en mil eller nått tills han stannar vid sitt hus..
Han var ju så gammal så han knappt kunde gå
-Varför stannade du inte för frågade jag ?? du körde ju in i mig...

O vet ni va han sa då.. det här helt sant...

- Va krocka ? Jag trodde det va en sten...

Som tur va så va det igen stor smäll en liten duns bara blev ett litet märke på min bil.. men inget allvarligt...

En del gammlingar ska inte köra bil ialla fall dem som tror det är stenar som kommer o rullar på vägarna =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.