AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.066

Blev igår påkörd av 86-åring ='(

Sida 1 av 3
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Åkte igår på en huvudled, när jag svänger in på en mindre gata blir jag påkörd i sidan av en äldre man som tydligen skulle köra ut på huvudleden precis när jag skulle svänga in på den gata han kom från. Han hade väjningsplikt. Gjorde då en gest åt herren som startar om sin bil att åka till en närliggande parkerning för att göra upp.
Öppnar för säkerhets skull min bildörr och noterar regnr på hans bil. Ser gubben och hans käring(troligtvis)skynda därifrån. Åker sedan själv till parkeringen jag pekat på och väntar och väntar... Ingen dyker upp.
Jag tittar på den stora bucklan som täcker båda dörrarna på bilens vänstra sida och är minst sagt ledsen. Åker sedan till den lokala polisstationen och berättar vad som hänt. Dom skriver en anmälan och tittar hastigt på bilen. Jag har kontaktat mitt försäkringsbolag, de skulle sända mig en skadeanmälan att fylla i. Får inte lämna bilen till verkstad innan polisen förhört gubben och f-bolaget granskat saken. usch! Räcker det med att mitt f-bolag läser igenom min anmälan för att jag ska kunna lämna bilen till reperation, eller måste de ha alla papper från polisen och gubbens f-bolag också?
Får nu åka runt i en krockad bil. Undrar hur lång tid det tar innan allt är fixat? Mest förvånad är jag över att den gamle gubben bara drog. Vad kan vara anledningen till detta???
Är det så enkelt att han trodde han kommer undan?
Jag har nu som så många andra fått lida rejält av att allt för gamla människor fortfarande kör bil!
Blev ett ganska långt inlägg detta, men var tvungen att skriva av mig lite...
mvh Anton

be äm ve
Ett av karaktärsdragen vid demens är att inte vilja erkänna sitt tillstånd. Kanske nått i den stilen som du har råkat på. Det krävs YTTERST mycket för en läkare skall fråntaga någon rätten att köra bil vilket är helt fel i mina ögon. Självklart skall vi testa bilförare fortlöpande i stil med bilbesiktningen. För det är oftast bakom ratten som trafikfaran sitter, inte i något tekniskt mankemang med fordonet. Ingen vill ta i denna heta potatis speciellt inte när nu dom evigt "unga" förtiotalisterna skall pesioneras...
Den gubben har gjort sig skyldig till smitning och bör åka dit så det bara stänker om det. Blir så förbannad på alla äldre som ser det som sin rättighet att köra bil när man inte klarar av det.
Lider med dig hoppas att det går snabbt och blir bra.

MVH
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Vet inte huruvida du måste vänta på hans försäkringsbolag, men skriver ett beklagar-sorgen-svar.
En gamling som lider av vad-det-nu-är som dom lider av är lika farlig som en grovt rattonykter så visst skulle vi ha regelbundna kontroller av körkortsinnehavare över 65-70.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Du skulle ha ringt polis när han körde vidare, det är inte tillåtet att smita från en olycksplats och det är något som har relativt hög prio hos polisen, så de brukar skicka en patrull. Om man sedan misstänker att motparten kan vara onykter så får fallet rätt hög prioritet och polisen kommer med största sannolikhet att skicka en bil. Det är därför rätt vanligt förekommande att man säger att man misstänker att motparten är onykter för att locka polisen till platsen.

Du kommer nog inte att få bilrn lagad förrän det står klart om vem som ska betala kalaset.

Min erfarenhet av dylika situationer säger att det kommer ta 1 - 3 månader innan din bil är lagad.

___
Vagnparken: Länk
Fast om du är villiga att ta på dig självrisken innan vållande till skadan är utredd så kan du få bilen lagad fortare vill jag minnas att det var. Men kolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller i detta fall.
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Mugge: Glömde skriva att jag ringde polisen där jag stod och väntade. Kändes lite onödigt att ringa 112 så jag ringde 11414. Det ända svar jag fick till slut var att jag kunde prova att gå till min lokala polisstation.
När jag berättade vad som hänt på stationen. Gick polisen och frågade några kollegor om det var någon patrull ute. Men de verkade inte prioritera detta så högt. Tänkte inte då på att de tagit saken lite allvarligare om jag sagt att jat misstänte onykterhet hos motsatt part. Ångrar att jag inte ringe 112 och sa så.
1-3 månader??? Låter väldigt länge!
Får hoppas på att polisen tar in smitaren på förhör inom ett par dagar, och att han berättar som det var! Sedan när f-bolagen fått in skadeanmälningarna borde det gå rätt fort för dem att komma överens om vem som får betala skadorna, tycker jag iaf.

be äm ve
Det kan ta sin tid att utreda vållandet då inte motparten erkänner. Men även med ett erkännande så kan det ta ett bra tag att mala klart ärendet. Du har rätt till 75% av kostnaden för likvärdig hyrbil när bilen är på verkstad. Det vill säga om motparten anses vara vållande.
Visst gjorde 86-åringen fel och kanske är det så att han absolut inte ska köra bil, men anledningen till att han åkte från platsen är med största sannolikhet inte att han var full och framförde en stulen, oförsäkrad bil utan att han helt enkelt blev chockad och förvirrad.

För övrigt har jag mycket svårt att tro att det kommer att ta tre månader att få bilen fixad. Troligen erkänner 86-åringen direkt. Men visst, han KAN ju vara en internationellt efterlyst brottsling som vägrar erkänna att han var på platsen och drar ärendet genom hela det svenska rättsystemet... :|

Återigen - han gjorde fel, men ta det lite lugnt med spekulationerna kring varför.
PowerMac
Att det skall var svårt för en läkare att ifrånta en åldring ett körkort stämmer inte alls. Min morfar visade tendenser till Alzheimers och efter en snabbutredning så tog läkaren hans körkort på studs. (Rättare sagt: han meddelade Länsstyrelsen). Morsan tog omgående nycklarna och nu står han Volvo S80 -99 med 1.200 mil (!!) på mätaren i mitt garage o väntar på att bli såld.
Svårare än så är det inte. Antar att 86-åringen i denna tråd lär råka ut för samma öde, vilket känns skönt för oss andra ute i trafiken. Sverige har ett hyggligt rätttssystem och väl fungerande system/skyddsnät trots allt....

Däremot kan det vara svårt att suga körkortet för de åldringar som varken har en diagnos som Alzeiheimers eller exempelvis dålig syn, dessa slinker igenom systemet. Man kan tyvärr inte ta körkortet från en gamling bara för att han/hon är gammal, oavsett hur taskig reaktionsförmåga han/hon har, även om detta i sig egentligen är ett skäl.

MVH

///
Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk
Visa användare
205
häry
320is -88 s14b20
för 4-5 år sen blev jag påkard bakifrån i ett rödljus i stockholm av en 65årig gubbe som inte kunde et ord svenska , han sa bara bom och jestikulerade, men svenskt körkort hade han men taget i tajland eller någonting det tog ungefär 3 månader innan jag fick bilen inlöst ( anledning trolitvis språkproblem ) , jag hade bara halv , det kanske är anorlunda om man har hel

Länk
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
har du pratat med gubben då? jag tänkte, eftersom du vet att han är 86 år eller har jag missat nåt?

vad säger han om saken?
Beklagar det du råkat ut för. Trist och tidsödande. Samtidigt är det bra att händelser som denna publiceras här så vi alla är bättre förbredda om vi råkar ut för något själva.

Mvh
Mikael
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
jonaz_6: nej, har inte talat med gubben, vet inte om jag gör rätt eller fel i att eventuellt ringa honom?? Nu när jag polisanmält honom för smitning tänker jag på i första hand då.
Jag vet dock att han är 86 år gammal då polisen sa att han som stod som ägare på bilen är född år 1920. Tyckte även jag vid olyckstillfället att han såg ut att vara väl till åldern kommen!

mvh

be äm ve
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Hann Du se om det blev några skador på gubbens bil? För i så fall torde väl bevisen vara uppenbara för Polisen OM de åker hem till honom? Vad hade han för bil? Jag menar att någon klass vill man väl ha på bilarna som kör på en...=)
Hade du haft ett vittne med dig i bilen så hade du ju kunnat ringa upp gubben och ge honom en chans att betala ALLA kostnaderna på din bil, då hade den kanske blivit färdig fortare. Hade han gnällt det minsta så är det bara att säga att han är skyldig till smitning och att en polisanmälan kommer att göras.
Du gjorde nog rätt att polisanmäla det med en gång eftersom du inte hade nått vittne med dig.
En bekant till mig kom och körde på en parkering när en gammal tant backade ut ifrån en parkeringsplats och rätt in i sidan på honom. Efter att tanten hade gråtigt en skätt och sa att hon natuligtvis skulle stå för alla kostnaderna, om han inte blandade in polisen så avstod han att göra en anmälan. Han fick persnummer och tog regnr samt telefonnr eftersom han skulle åka iväg och kolla upp vad allt kommer att kosta. När han hade kollat upp att det skulle kosta ca 8000:- så ringde han till tanten som satte en klump i halsen när hon fick höra att det kostade "så mycket". Tanten gjorde en helomvändning och började hävda att det va han som hade kört in i henne och att hennes man som satt i bilen va vittne till detta. Sen började ett rent helvete för honom, vet inte hur det slutade sen. Men det lär ju ha varit svårt för henne att förklara hur hennes dragkrok hade hamnat i sidan på hans bil. =)
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
mr.christian: Jag hann ej reflektera över eventuella skador på gubbens bil, det ända jag vet är att han saknar färg som numer finns på min bakdörr. :P
Bilen var för övrigt en vw golf av fjärde generation, så att jag blev påkörd med klass är denna gång helt uteslutet...

Dubilidu!: Ja du, korkade människor finns det ju tyvärr allt för gott om!
I mitt fall tycker jag själv att gubben som är vållande till olyckan och sedan är hutlös nog att smita från platsen inte ska få en chans till, på så vis känns det bra att han är anmäld för smitning.
Hans körkort är nog ganska snart ett minne blott, vilket förhoppningsvis får honom att beställa färdtjänst, ringa något snällt barnbarnsbarn alt. tar rullatorn nästa gång han ska ut vida världen och mata duvor, spela bingo, plocka blåbär, besöka systemet/apoteket eller införskaffa sig något trevlig från bonus sortiment(nya hängslen, fräck keps eller vad vet jag...)
Jaja, det är säkerligen mycket han behöver få uträttat, men jag hoppas att han aldrig mer ska ut och ragga i sin golf...

Angående det här med att själv kontakta gubben i avsikt att skynda på skadeanmälan mm. hur bra/dåligt är det?
För polisen hade givetvis ingen större brådska att kalla gubben till förhör, ärendet blir säkerligen liggandes ett tag.
Men om mitt f-bolag nöjer sig med min anmälan för att reparera bilen är ju detta mindre relevant.

mvh

be äm ve
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Sir Anton :
Citat: "Gjorde då en gest åt herren som startar om sin bil att åka till en närliggande parkerning för att göra upp"

Hur gör man en sån gest?
Var det helt omöjligt att föra en verbal kommunikation,dvs. prata med gubben, jag är ganska säker på att om du hade sagt åt honom att följa med alternativt inte röra sej ur fläcken så hade utgången blivit en annan.
Vem vet han kanske tydde dina gester som att du ville han skulle dra till en Het Plats istället för P Plats.

I ditt fall skulle jag kontakta gubben och förklara situationen lugnt så han inser att han gjort fel.
Min erfarenhet av gamlingar är att dom vill göra rätt för sej och inte vill bli ansedd som brottsling.

Hoppas det löser sej för dej
mvh
Göran
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Forry: Då det var en trafikerad gata som olyckan skedde på tänkte jag aldrig tanken att kliva ur min min för att samtala med motsatt part. Jag pekade tydligt åt gubben på just en närliggande parkering och trodde, blåögd som man är, att han skulle åka dit för att göra rätt för sig!

Och det här med din erfarenhet av att gamlingar vill göra rätt för sig tvivlar jag inte på, men precis som bland alla andra åldersgrupper finns där individer som hellre förnekar och inte vill kännas vid sina misstag!

Att själv kontakta gubben var en mycket dum idé enligt polisen då han gjort sig skyldig till smitning och skall därmed bli av med körkortet! Troligen tar de tag i saken ganska snart... Tror at de nu idag skulle åka hem till honom och ta en titt på hans bil och prata med honom. Hoppas det löser sig fort!

be äm ve
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Det här med gamlingar och körkort är en ytterst känslig historia.

Jag har försökt diskutera med min far, 84 år att han skall sluta köra bil. Han kanske kommer att sälja sin bil i vår, har i alla fall fått honom att ställa av bilen över vintern.

Jag skulle kunna tänka mig att han kan förorsaka nånting som Sir Anton råkat ut för....eller värre.

Men det är ett personligt underkännande när du kört bil sen du var 18 och nu är du för skröplig.

Jag tycker också det borde införas någon form av "besiktning" av äldre förare, då skulle ett antal olyckor i trafiken undvikas.

För övrigt förundras jag över att det startas trådar när en gamling förorsakat en plåtskada, men sällan när ett rattfyllo mejar ner en mamma med en barnvagn, eller en mc- åkare med fru.

Mats
BMW CS #5847
Du skulle behöva se gubbens Golf, den har troligen din bils färg någonstans på sig. Eftersom han körde in i din sida så har han troligen betydligt mindre skador på sin bil. Jag tänkte att färg går ju att polera bort, så att han inte hinner det innan någon ser bilen !

/Peder
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.