|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Kan det vara att det kommit in vatten i stötdämparen?? Bilen är en e39 touring -97 21000 mil med orginal dämpare på. Bilen är helt stum höger fram, men efter några timmar i solen så gungar den fint igen.Var köper man stötdämpare "fjäderben" till en familjevagn ej sport körning till ett bra pris. | |
|
Dina stötdämpare är tvärslut. Nya original (Sachs) kan du köpa exempelvis hos Autoexperten, Länk Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Föreslår motornord. www.motornord.se Bra priser o bra märken: sachs och bilstein. Och snabb leverans! Bearclaw |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är inte ovanligt att de fryser ihop, mao inte första gången jag hör detta på E39, ett byte är nog att rekomendera. ///MVH Hasso Länk |
|
Det hände min e39:a förra vintern, jag köpte ett par Bilstein gasstötdämpare och bilen blev otroligt bra att köra. BMW CS #5206 |
|
| Köpte Monroe på Meca för 1350kr/st | |
| Jag får tacka för alla svaren. / Magnus | |
|
bytte igår till Monroe, känns kanon efter bytet! det blev ganska tyst från framvagnen när man kör över tex gupp mm |
|
| Jag har nu också fått liknande problem på min e39a... När det typ -15 så blir den i stort sett stum höger fram. Efter en natt i garaget så är den bra i nån vecka igen för att åter bli stum när det blir lite kallare... Är den slut dämparen eller är det något som fryser ihop? | |
|
Troligtvis så har du fått in vatten i dämparen p.g.a. att tätningarna är slut, det är bara att byta.. Freude am fahren |
|
| Går det att bara byta båda fram då eller måste man byta runt om för att bilen inte ska bli konstig? Några tips på dämpare och vars man köper mest för pengarna? | |
|
Byt fram men var redo att byta bak. Allt beror på skicket på de bak och om någon annan ev. bytt bara bak innan. Svårt att veta. Bak är ju dock betydligt lättare att byta. Karl Birgander, Kalmar BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90, Förr: BMW 318is -90 |
|
| Okej, tackar för det... Nån som har förslag på vettiga dämpare till bra pris? | |
| Kolla in tidigare inlägg! | |
| Alltså jag har ju dålig koll på vad som sitter på bilar nu för tiden... Sitter det gas eller olje dämpare orginal på e39an? Och kan man sätta gas dämpare fram om det sitter olje dämpare bak eller blir dämpningen skev då? | |
|
Har bytt dämpare runt om på min. Det blev stooor skillnad. Köpte Bilstein Sport. Lätt att byta fram, svårare bak. hälsn gagge |
|
|
Har "frusna" dämpare fram jag också, så nu skal dom bytas! Kollade i Haynes-boken och där är jobbet graderat till 4 av 5 i klurighet. Någon som har erfaring från just E39 angående detta byte? Har bytt på andra bilar och visst var det klurigt men det gick ju bra:) Var svindyrt hos verkstaden! Blir nog Sachs då jag bytte bak i fjol( sachs). Kommentarer på mitt val av fabrikant? |
|
![]() 13.411 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
JohanT : Det är faktiskt både olja+gas dämpare i alla "moderna" bilar numera (inklusive E39). Dämpare som slarvigt kallas gasdämpare är faktiskt vanliga oljedämpare fast trycksatta med en gas (vanliga oljedämpare har således bara olja i sig och behöver således luftas innnan de monteras). Syftet med att trycksätta med gas är att hindra oljan från att kavitera (skumma). |
| Misstänker att jag har samma problem höger fram. Ganska hård vid kyla på sistone. Skall prova om det går att gunga karossen på morgonkvisten.. | |
|
Renovera vetja VF fryser fast. Jag borrade ikväll 2mm hål i nerkanten på dämparen för att få ut vattnet. Jag har tidigare lyckats "renovera" icke renoverbara dämpare på min skoter, lastbil o bil genom att fylla dämparolja genom ett litet hål i överkant och täppa med gummibit o slangklamma/najtråd och ev PL400/600 limma en ny packbox på topp. Det blir inte precis gasdämpare av det men kul-billig utmaning, så nu står 2 BMW på tur om vädret tillåter Vågar ni? Berätta hur det gick perantoniohansson@hotmail.com |
|
|
gagge66 vad kostade dämparan fram?? Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.