|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
B1: Glöm nu inte att lägga undan pengar från lönen så att du kan berätta för oss alla om stötdämparbytet! ;) När jag fått tomterna sålda så blir det av för mig med. Mvh |
|
|
Har det hänt nåt? =) Mvh |
|
|
B1: Inget byte än? Mvh |
|
| Nej.. E30in har kostat lite mer än beräknat. (M50 bygge med M3 breddning) så det dröjer tyvärr ett tag till | |
|
Tja! jag har just bytt till gula koni på min 525ix, köpte dem på stötdämparexperten i sthlm, jag var där med ett fjäderben så pelle fick måtta på den och sen skickade han hem dem till mig så fick jag installera dem själv. Du använder de gammla fjäderbenen och installerar de nya dämparna i och det enda du behöver för att "konvertera" de gammla fjäderbenen är en bågfil och en borrmaskin. Jag har kartongen hemma med artikelnummer om de är nån som vill beställa direkt, instruktioner följer med, men ett tips, mät själv hur mycket du ska såga av de gammla fjäderbenen... Mina kostade drygt 3100kr hemskickade vilket är en del billigare än original, och nu är de dessutom justerbara:) |
|
|
Lysande! Läge för ett mektips tycker jag. |
|
| Snyggt jobbat!!! | |
|
Pröva här Länk |
|
|
Strålande nesemann!! Vilket artikelnummer är det? Hur mycket sågade du av fjäderbenen? Mvh |
|
| 3100:- var det för båda?! Verkar ju skitbilligt isåfall.. | |
|
ja, det var för båda.. jag är i norge just nu men ska se om tjejen hemma kan kolla på kartongen senare angående artikelnummer... |
|
| så här stod det på etteketten på kartongen-8641 1410sport ... | |
|
Noterar att det är samma som Volvo S60, S80 och V70..... Länk |
|
|
Hejsan! Har haft samma problem med våran 525 ix men det finns en lösning. Stötdämpar experten i Stockholm på S:t Eriksgatan 5 bygger in ställbara Koni dämpare i dom befintliga benen. Vi betalade 2500 styck, lite skillnad från orginal och ställbara på köpet! Tack |
|
|
Hejsan Är det någon som gjort detta själv? Vore tacksam för tips ,bor i sunsvall så det blir långt att skicka till Stockholm. Mvh Ubbe |
|
|
Jag har 2st begagnade original dämpare passandes 525ix. Om nån är intresserad kan ni ju höra av er via powerpost. //Roffa |
|
| vill veta hur modifieringen gick till gärna bilder är ett plus | |
| Jag har för mig att mina dämpare fram såg rätt fräsha ut, kommer inte ihåg vad det stod på lappen men tror inte det va Bmw. Kan kolla upp det. | |
|
Modifieringen i sig är väldigt enkel, det följer med en fin instruktion i lådan med stötdämparna (jag köpte på Stötdämparexperten). Kort förklarat så plocka lös fjäderbenen, kapa lös gamla stötdämparen från fjäderbensröret med en bågfil t.ex. Det fanns klart angivna mått från kanten till där du ska kapa, kan dem inte utantill dock :) Du tömmer alltså fjäderbenet(röret) på innehåll, sedan borrar du ett hål underifrån för att skruva fast de nya stötdämparna i. Klart! I mitt fall var det även hög tid att byta fjädrarna...med nya orginalfjädrar blev bilen jättehög fram, för att göra en lång historia kort så fick jag återställa mina orginalfjädrar och köpa Jamex-fjädrar som ger en väldigt mild sänkning. För er som tvivlar så ÄR det ix jag skriver om, dvs. 4wd Bmw e34...Jamex hade precis fått in dessa fjädrar i sitt sortiment när jag beställde dem i slutet av 2007, fick specialskickas från Österrike eller vart de nu var... Och som det står ovan så var stötdämparna "hittade" av Stötdämparexperten i Stockholm, minns jag rätt så stog det Volvo S60 på kartongen... |
|
| Vad jag menar ang. orginalfjädrarna är att jag tror fortfarande att jag hade fått fel fjädrar från Bmw, dock inget som de har erkänt/bekräftat... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.