|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Bokade i höstas besiktningstid den 3 april för min M3. Tänkte då att det inte skulle vara så mycket snö och att det skulle vara lungt att åka på sommardäck och ställa på bilen 1 april MEN nu är det ju massor av snö tyvärr och det känns inte så hoppfullt att det skall försvinna på några veckor. Så jag undrar om man får åka med en avställd bil till besiktningen med sommardäck den 3 april trots att det kanske är vinterväglag. Eller måste jag boka om tiden? Antar att det är rätt fullbokat i början av april... Mvh Fredde | |
|
Du får lov att åka till och från besiktningen med avställd bil på sommardäck. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Ställ på bilen över dagen, så slipper du stå där med skägget i brevlådan om olyckan skulle vara framme! |
|
|
Bilen behöver inte vara påställd(då får du betala skatten för hela månaden), men du måste teckna en trafikförsäkring som gäller den dagen. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Så om jag ställer på den på måndag morgon (3 aprisl) och ställer av den på måndag eftermiddag (3 april) eller tisdag morgon (4 april) så får jag betala skatt för hela månaden? Mvh Fredde |
|
|
debren: ja, du åker på hela den månaden som bilen har varit påställd i. Som grädde på moset så kan jag nämna att du får betala in för ett helt år, och sedan får du tillbaka för 11 månader. Men om Jesperado säger att du kan köra utan att ställa på enl. omständigheterna ovan så är det så. Men som sagt, se till att ha trafikförsäkring. Det kan du ha även om bilen är avställd. |
|
|
Avställd bil = får ej framföras på allmän väg. Påställd, trafikförsäkrad bil får alltid köras kortaste vägen till närmaste bilprovningsstation, utan krav på vinterdäck även om det är vinterväglag. Skatten räknas alltid för hela kalendermånader, även om bilen bara varit påställd en dag. Dessutom betalar man för hela återstående skatteperioden, men får tillbaka allt utom för en månad om man ställar av igen, så det kan bli en bra slant att ligga ute med ett tag. |
|
| Pratade en aning i nattmössan nyss, avställd bil får köras till och från bilprovningen förstås, men ingen annanstans. | |
|
Får en obesiktigad men påställd bil köras kortast väg till närmaste verkstad med eller? har för mig det //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
|
Är bilen automatiskt obesiktigad när den varit avställd? ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Nej, endast om besiktningtiden utgått under avställelseperioden. besiktigar du typ under sommaren å sen ställer av bilen under vinterhalvåret så är den ändå besiktigad fram till sommaren efter //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
|
Antingen är jag ovanligt trög eller är systemet otydligt. Jag har en sexa som slutsiffra och bilen besiktigades 050427 senast. Om jag nu då förstått allt rätt så kan jag ställa på bilen 1/4 och sedan åka utan att bry mig om besikting? ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Vi säger så här. Du besiktigar en gång om året. Om du sedan haft bilen avställd någon gång under denna period (mellan besiktningarna)är bilen fortfarande besiktigad när du ställer på den, och du kan köra med bilen fram till din inställelseperiod för besiktnining //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
|
I vissa fall kan du köra tre veckor efter påställningen utan att besiktiga. Detta om bilen ställdes av senast månaden före din mittenmånad i besiktningsperioden, tex en bil med en nolla som ställdes av i november eller tidigare. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
frågar återigen. jag ska till verkstad å de ska fixa mitt tråg direkt när jag ställt på bilen. jag måste egentligen besiktiga bilen direkt , men om jag har förstått saken rätt så får jag köra kortast väg till närmaste verktad med obesiktigad bil?? //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
| Ja, det är OK att göra så, men när bilen är lagad måste du köra direkt till bilprovningen. Förut fick man provköra i samband med reparation, men den regeln togs bort för ett par år sen. Nu får man köra till verkstad för reparation och sedan direkt till bilprovningen bara, inte hem emellan alltså. | |
|
Tack för svaret. jag ger fan i om jag inte får åka hem.. riktigt kasst att man måste besiktiga direkt. trodde jag kunde vänta nån dag iaf //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
|
Om man får för sig att ställa på bilen 15 april. Får man betala skatten retroaktivt från 1 april då eller är det från påställningsdagen? Försäkringen är väl från påställelsedagen? Om jag inte missförstått. mvh |
|
|
Stavros: Skatten räknas i kalendermånader, ställer du på bilen en dag i en viss månad betalar du alltså skatten för hela månaden. Ställer du på bilen den sista April betalar du för hela April... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jesperado: Ok, surt sa räven | |
rsarits |
Jag har väldigt svårt att tro att man får köra en bil utan vinterdäck på vintern! Däremot så vet jag att bilprovningen inte ställer några krav på vinter eller sommardäck, annat än mönsterdjup. När jag hämtade z3:an förra vintern, så fick jag besikta bilen med sommardäck, men inte köra dit eller hem lagligt, detta enl. bilprovningen. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.