|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är det någon som vet var tv modulen sitter & om den har någon aux ingång i så fall var Jag tänkte kunna använda denna till olika bildsingnaler. På skärmen får jag fram påde Tv & en AV symbol & givetvis allt annat också Taksam för svar MVH Schnitzer | |
|
Har precis kopplat in det på min 01:a. Fäll ryggstöden där bak sitter 2 skruvar som håller klädslen vid leden av ryggstöden. Sen sitter det en skruv vid reservhjulet när du tagit bort klädslen för det. Där är videomodulen. Det är den vita kontakten som du ska koppla in stiften i. Stift med kabel köper du hos BMW art nr:61 13 0 006 663 dom kostar 9:60 +moms/st. Vill du ha både video samt audio in och ut så går det åt 8st kablar. Senfår du köpa RCA honor och löda på kablarna. Stift nr 1 Audio extern monitor + 2 Video extern monitor + 10 Audio extern monitor jord 11 Video extern monitor jord 4 AV-Audio in + 5 AV-Audio in jord 6 AV-Video in + 15 AV-Video in jord /Pulare |
|
|
Underbart med pulare som kan sin sak!!! Ska genast anfalla modulen med dina tips detta skulle innebära att jag nog kommer sova bättre på nätterna. Slår AV ingången av precis som TV´n när man börjar rulla i så fall skulle jag vilja bryta den koden MVH Schnitzer |
|
|
Ja den går ju till din onboard monitor så den slås av när du börjar rulla, men använder du video ut signalen så kan du koppla på en extern monitor och då kan du ha bild medan du kör /Pulare |
|
|
Behöver du ha en aux ingång till stereon med så har jag en sådan som jag inte kan använda till min bil passar på bilar efter 09/2002 säljes för självkostnadspris. /Pulare |
|
|
Vet inte om det passar med en sådan kabel när jag även har CD-växlare. Jag vill inte plocka bort saker som fungerar bra utan jag vill kompletera så mycket & bra som möjligt = CD-växlare + mp3 ? bluetooth + video + backkamera + DVD samt navigator + slutsteg + baslåda + w-800, backkameran ska jag ha i min hästtransport som övervakning under färd Vore kul att få det att fungera, kom gärna med förslag för det behöver jag! MVH Schnitzer |
|
|
Aux ingången påverkar inget med din cd växlare den för bara in en extern signal typ från en MP3 spelare du får inga menyer eller någon info om låtarna i monitorn du får endast ut ljudet av det du har anslutet med en 3.5mm stereo propp. Den har inget med Ipod kitet att göra för där ersätter du cd växlaren med Ipoden. Backkameran har du i samma vita kontakt stift nr 13 backkamera in stift nr 14 backkamera jord sen ska det ligga en kabel till backljuskontakten i det blå kontaktstycket på stift nr 17 (RV Camera switch to ground) finns förmodligen redan färdigkopplad. /Pulare |
|
|
Tack för hjälpen nu tror jag att det räcker med arbete för i dag i alla fall på kontoret nu blir det garanterat en intressant eftermidag i garaget, jag får nog låsa så inte mi sambo kommer på mig nu igen med sladdar & lös inredning. Men hon brukar tycka det blir bra när jag är klar då slipper hon åka VOLVO & jag kan förstå henne. Om jag stöter på broblem hoppas jag du kan förklara lite mer Tack MVH Schnitzer |
|
|
Din kabel är mycket intressant om den passar vil säga!!?.... MVH Schnitzer |
|
|
kolla när din bil är tillverkad. Fäll ned handsfacks luckan och i glipan mot dörrstolpen så kan du se karossen och där ska sitta en gul prislapp med datum på när bilen lämnade slutmonteringen. På min står det så här 05-12-00 . Är det efter 09/2002 så passar den till din bil. /Pulare |
|
|
Här är Toller igen, har fått bild i monitorn både från DVD´n & Videon samt ifrån kameran till Hästtransporten Tyvärr är inte koplingen i stereo utan i MONO,har inte klurat ut något än!!! Ett större problem är att sterion stänger ner när man går till AV-läge kanske får jag sätta en lös skärm till kameran så man kan ha hästarna under ständig koll!! Farthållaren får ha koll på dom andra hästarna, skämt!! Schnitzer |
|
|
Toller: TV-modulen har en separat ingång för backkamera. Jag kan leta fram underlag för inkoppling. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
|
toller: här Länk finns kablar som gör att du kan titta på TV under färd. Finns även de som ger möjlighet att koppla externa källor med stereoljud. Kolla under "Products" för att se de olika. Under "Downloads" så finns monteringsanvisningar som säkert kan ge lite tips om hur du kan koppla även om du bygger saker själv. ___ //Ulf |
|
|
Om det finns någon plug-in för backkameran så undrar jag var den sitter, likaså ringde jag en kille i Södertälje som tar bort TV-spärren för 1000sek men eftersom jag bor i Vetlanda känns 84 mil tur & retur ganska långt me å andra sidan,det är ju ingen idé att ha en övervakningskamera som stängs av efter 3km/h viserligen kör jag ju kombidiesel men lite snabbare än det går den i!!? Schnitzer |
|
|
Vill du lyssna på radion och titta på dina hästar samtidigt så koppla in kameran i hästsläpen på stift nr 13+ och stift nr 14 jord på den vita kontakten. Sen måste du lägga in en kabel på stift nr 17 i den blå kontakten och dra den över en brytare till jord så när du jordar ner den kabeln så simulerar du att backen är i och kameraingången öppnas men du behåller stereoljudet från radion. /Pulare |
|
|
Undrar varför där inte ligger en kabel fördragen till backljuskontakten. Är det en seperat kabel som följer med monteringskitet för backkameran. Var kan man hitta denna kabel måste man gå hela vägen till kontakten för backljuset. /Pulare |
|
|
Kör kameran på backkameraingången och koppla in en lös monitor på extern video utgångarna så slipper du fartspärren. /Pulare |
|
|
Tack Pulare jag ska genast gå ner i garaget & prova!!! mvh Schnitzer |
|
|
Olja /// Har du något schema för backkamera installation. Vill gärna veta var inkoppling av backkontakten ska göras. Från stift 17 i blå kontakten till var???? Finns det något kontaktstycke att gå in i??? /Pulare |
|
|
Har nu kopplat som du skrev kontakt 17 (blå dosa) över stömbrytare sen till jord 13 & 14 (vit dosa) + respektive - till kameran Stereon forsätter utan avbrott & kamerabilden kommer igång när jag trycker på kontakten men nu rullar bilden istället!!! konstigt den var still när den var kopplad över AV-ingången. Synd det har ju flutit på så bra & nu strular bilden istället.Borde gå att lösa eller???!! Mvh Schnitzer |
|
|
Jag som trodde den rullande bilden berodde på att jag körde från en vanlig digitalkamera. Vet ej vad det beror på. Hoppas Olja kan svara på mera då han verkade ha mer info om backkamerafunktionen. /Pulare |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.