|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en fråga vad gäller dörrarna i Z4:an. Tycker att det låter något plåtigt när man stänger dörrarna. Man får inte riktigt den där kvalitetskänlan som jag tycker man får i bmw annars. Hoppas ni förstår vad jag syfftar på då det är lite svårt att beskriva. Har hört mig för lite och tydligen så lider alla Z4:or av samma "problem". Är det verkligen så? Vad säger ni andra som är lyckliga ägare av Z4:an? Är det någon som känner till om detta har rättats till på de senare modellerna? Annars är det ju en helt fantastisk bil... | |
|
Rulla upp rutorna innan du stänger så får du ditt kvalitetsljud på köpet. Z4 3.0 Kelleners Länk |
|
| Heheh... att jag inte tänkte på det Hobbe... ;-) | |
| Det är ett vanligt problem på Z4:or som tillverkats innan 04/2004. | |
|
Kineto: Vet du vad det kostar att åtgärda detta? Vad är det som är problemet? Har de missat att dämpa dörrsidorna eller vad är det frågan om ? Tack för ditt svar. |
|
| BMW brukar åtgärda det på gratis, åtminstone i Tyskland. Jag vet inte exakt vad som är det egentliga problemet. Även med dörrlåsen har det varit problem som åtgärdats 04/2004. | |
|
Tja igen! Jaha där ser man.... man kanske får ta och ringa BMW och höra.. skulle vara intresant att jämmföra med en ny... MVH |
|
| Skulle också vara intresserad av vad som skiljer. Jag har funderat på att öppna dörrsidan och klistra fast någon slags isolering. | |
|
Vanligtvis beror skramlet på att skenan som håller upp rutan lämnar för stort spel mellan skena och ruta. Fixet brukar vara ett lägga lite dämpningsmaterial emellan. Z4 3.0 Kelleners Länk |
|
| Problemet är inte att det skramlar utan att det låter "plåtigt" när man stänger dörren. Låter typ som om man stänger dörren på en gammal Renualt eller något.. hehe.. kanske inte ändå.. ;-) Känns som man har isolerat dörren felaktigt eller missat det. | |
| Jag tror att problemet är att hänföra dels till skenan som håller sidorutan och dels till dörrlåset, som båda byttes ut 04/2004. | |
|
Hej igen! Har kollat upp med BMW angående sidoruta/skrammel och dörrlås byte 04/2004. De kunde inte hitta några sådan uppgifter på vad som ska åtgärdas i sin databas då de sökte på mitt regnr. Kineto: Var har du fått tag i informationen? Har du åtgärdat detta själv? MVH/Bartek |
|
|
bartek: Jag har samma "problem" på min bil, BMW gick med på att ta in den och eventuellt åtgärda det. Ska lämna in bilen på måndag. När jag var hos BMW testade jag dörrarna på en Z4 från -05 och det var mycket bättre "ljud" i dem. Håll tummarna att BMW fixar våra dörrar... |
|
|
nimaka: Vem var du i kontakt med? Har du nummret dit? Tack på förhand/ Bartek |
|
|
Jag gick bara till serviceavdelningen på BMW Group Göteborg (Mölndal). Det kan vara så att de gick med på reparation i och med att jag har garanti kvar på bilen, då jag köpte den av BMW själva (MRF-garantin alltså). |
|
|
Nimaka: Ok.. visst kan det vara så... Har jag tur kanske man kan ta sådana problem på min Euro Plus garanti. Borde ju omfatta fabrikationsfel. Hör gärna av dig när du får tillbaka bilen. Hör i sådana fall också med BMW vad som eventuellt behöver åtgärdas. MVH/Bartek |
|
|
Nimaka: Hur har det gått med dina dörrar? Har du fått tillbaka din bil? MVH/Bartek |
|
| Bartek: Jag lämnade in den förrförra veckan och de konstaterade att det gick att isolera dörren den ytterligare (eller nåt), så jag ska lämna in den på tisdag igen. Jag berättar hur det gick när jag får tillbaka den! | |
| fick tillbaks bilen idag. Dörrarna låter mycket bättre nu! Precis som de nya Z4:orna som stod i showhallen! :-) | |
|
nimaka: Skulle du möjligtvis kunna dela med dig ditt regnr, faktura nr eller något som hjälper BMW att hitta vad som utförts på din bil? Hade varit mycket tacksam om du kunde göra det... Vad var det som du fick åtgärdat? Fick du inte någon sammanställning på vad som har utförts? Tack på förhand/Bartek |
|
| I.o.m. att det gick på garantin så bad jag aldrig om några papper... Tyvärr. Men jag har för mig att de bytte den gummilist som håller fast rutan. Sen vet jag inte om det byttes något annat också. Mitt regnr är UDR056. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.