|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjoflöjt på er alla, här kommer mitt första inlägg här på autopower.se Tänkte att jag skulle försöka bygga ett turboprojekt av min 325:a av 87års modell. (: Har såklart några frågor och funderingar som ni BMWtuning fantaster säkert har några bra lösningar på. (: Hade tänkt att påbörja projektet till sommaren eftersom jag just nu befinner mig i kosovo. men har börjat skrapat ihop lite delar, Som är följande: *Turbo från 9000 2,3 -97:a med wastegate *IC 600x300x75 med 3" anslutningar *Boostcontroller *440cc Spridare från en Toyota Supra *Dumpväntil som pallar 1.0 bar *Orginal BTR 3 Bar *Flänsar för bygge av turbogrenrör *Ljuddämpare 2,5" anslutning *Diverse ojleslang till returen/turbon Här är lite saker jag har tänkt att inhandla: *MLS topplockspackning från PPF *ARP topplockpinnbultsats M20 från PPF Nu kommer vi till frågorna. *LMM har sätt att folk andvänder lmm ifrån en 535:a med utbytt elektronik. Vad är det för elektronik som ska bytas och passar den i en E30 med en M20B25 motor. all info är välkommen. *Grenrör! jag har en fundering ang detta, kan man andvända grenröret ifrån en 323TD ? om man har en 9000 turbo? tror det är T3 anslutning på 9000 agget. Har dock flänsar för grenrörsbygge men smidigare om det funkar med det ifrån 323TD *Jag hade tänkt att försöka landa på runt 250-270hk. Tror ni att det är möjligt med denna setup? Och om jag har glömt någon motordetalj får ni mer än gärna påpeka detta! (: Tack på förhand, MVH Fredrik Östman | |
|
Du behöver inte byta elektroniken i LMM:n. Bygg ett helt nytt grenrör eller åtminstone ett adaptergrenrör. Tror inte att dieselgrengröret fungerar men det är jag inte alls säker på. Mvh |
|
|
Du menar alltså att jag inte behöver byta någon elektronik om jag skaffar en LMM från en 535:a? och att det räcker till den effekt jag siktar på? Ja det kanske är bäst att bygga ett helt nytt avgassystem 3" borde räcka eller vad tror du? |
|
|
jo precis.. och 3" räcker. Däremot så bör du satsa på ett sprut tycker jag! |
|
| Sprut? vad menar du med det? | |
|
Insprutningssystem, möjligheten att öka bränslemängden när du ökar andelen luft via turbon, Gärna ett komplett motorstyrsystem. En förutsättning för att lyckas med en turbokonvertering är att du kan öka bränslemängden som sprutas in i cylindern samt backa tändningen. I annat fall riskerar motorn att spika med i bästa fall att topplockspackningen ryker. För att du skall få kontroll på bränsle/tändning bör du ha två saker, dels bredbandslamba (bränslemängd) och dels en knackcensor (tändning). E |
|
|
Då har jag en liten fråga:) eftersom jag är ny så kan jag inte så mycket om turbo men lär mig snabbt när jag håller på och söker och skruvar lite hemma. jag undrar lmm är det LättMetallMunstycke ni menar eller något annat? Johan |
|
| nej. Lmm har två betydelser men är två olika saker. Det ena är LuftMängdMätare som vi menar i det här sammanhanget. Det andra är LuftMasseMätare. Skillnaden på dom går att läsa sig till också om man söker. | |
| ok tack så mycket! | |
E30_320i |
luftmängdsmätare = lmm |
|
Sprutet räcker ju till dem hk som han kommer att ha..bara langa på lite större spridare och höja trycket..Dock om du ska bygga vidare så ska du byta sprut,spridare,pumpen osv..SÅKLART.. stefan |
|
|
Till E Tjo hade tänkt att skaffa en knackcensor men glömde att skriva det i mitt inlägg. ett nytt sprut skulle säkert göra susen men jag tänkte inte sikta så högt än (: kanske blir till nästa sommar eller nått, hade mest bara tänkt att få det att funka och lära mig mer om turbomotorer osv (: tror du inte att det räcker med orginal bränslepumpen och BTRen till att börja med. om man vill ta mer effekt i framtiden så får man ju byta upp sig del efter del. |
|
|
Jo det räcker, kanske till 0,4 bar eller så. Frågan är bara hur länge. Din originalpump är kanske inte helt ny så den kanske tar slut rätt fort när trycket ökar. Sen kanske den räcker fram till 4500 varv men det lär du märka. En förutsättning för en lyckad konvertering är att du man kan ha exakt koll på bränsle och tändning. 2 grader ökad tändning kan vara lika med spikning så marginalerna är små. En originalmotor byggs med marginaler i sin grundkonstruktion. När du sätter på en turbo så tar du bort en del av dessa marginaler. Så länge allt fungera exakt som det skall så går det, men minsta bränsletryckfall så kanske motorn spikar och toppackningen går. En turbokovertering är inte "bara" Det kräver rätt mycket kunskap annars riskerar det bli en tråkig och dyr affär. E |
|
|
Till E Det värkar som om att du har varit med tidigare (: hade inte ens tänkt att ladda så mycket till att börja med, kanske 0,3 max sedan får man lära sig mer och mer hela tiden. har också funderat på hur mycket orginalpumpen klarar att prestera. Har även funderat på mindre spridare kanske 340cc eller nått och vänta med supraspridarna till ett senare tillfälle. Du har inte nått tipps gällande knackcensorer ? har kollat runt lite men inte hittat så mycket. Det märks att man måste läsa på lite mera innan man börjar bygga (: har ju fram tills sommaren på mig som tur är. Mvh Freddan |
|
|
Jag tycker du ska köra med supra-spridarna o tanka etanol istället. Då behöver du inte trassla med att backa tändning. Finns inget smidigare!! Enda skillnaden är att den blir trögstartad när den är kall. Bara ett litet förslag..... |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Annars kan du sälja delarna och köpa en 745i motor istället,252 hk orig vid 0,6bar ladd!! MVH Patrik |
|
Avstar Jag började som 13åring att "trimma" modellmotorer till mina modellflygplan. Resultatet, om jag skall vara ärlig, till en början med mycket varierade resultat. Lärde mig ganske snart att den gamla devisen, "inget slår motorvolym" alltid är tillämplig. Sen lärde jag mig att man måste gå varsamt fram med förändringar, en liten bit i taget, utvärdera noga och gå vidare. Nogrannhet nogrannhet osv. Att lita på skjutmått är ett effektivt sätt att göra fel. Sen dess har jag skruvat orginal i mina egna bilar, lite toppackningar osv. Sen fick jag för mig att jag skulle turbokonvertera. Då började jag läsa på och räkna. Räkna inte på vad det kostar då "spikar du" och när du läser om vad man får göra och inte får göra enligt lagen så baktänder hela projektet. Ju mer du läser på, desto mer förstår man att det inte är bara. En sak är att tryck ihop något som går mellan 4000-7000 varv i 200 mil och något som fungerar. I samband med att jag började "läsa på" så försökte jag knyta lite kontakter på träffar och annat. Hur gjorde andra. Det jag lärde mig är att av 100 som försöker så är det kanske 10 som lyckas få ihop något. Och av dessa är det 1 som verkligen lyckas bra. Och den som lyckas bra har plöjt ner förtvivlat mycket pengar i sin bil. Oftast är det enklaste att stoppa i en annan motor i bilen. Om du har en E30 börja med att stoppa i så stor orginalmotor som möjligt. Det blir mycket billigare och enklare en turbokonvertering, även om det inte är lätt (och givetvis olagligt på allmän väg). E |
|
|
Till Butcher Ja det låter inte helt fel (: tack för tipset! Får bara mer och mer att fundera över fram tills sommaren när jag kommer tillbaka till sverige (: |
|
|
Till E Fasen mannen låter som att du har en del erfarenhet av motorer och turbobyggen (: fast det känns även som om du är lite mer för en vässad sugmotor. Mitt lilla projekt kommer ju inte att gå att mäta med alla dessa galningar som finns (: det är mer för att jag ska ha nått att göra, lära mig nått nytt. Jag bryr mig nog inte så mycket om det inte skulle funka (: men testa bör man annars dör man (: dock skulle det vara kul att köra lite bana i en 325 turbo i sommar (: |
|
|
Avstar Testa dig fram och gå försiktigt ventenskapligt fram. Du kommer att upptäcka att det blir lite som att "koka soppa på en spik". Det är klart det räcker med en turbo, men soppan blir mycket godare om du kan sänka kompen lite osv. Ett annat tips är att åka runt på träffar och kolla vad andra gör. Det är mycket intressant. Det är alltid enklast och billigast att lära av andra. Anledningen till att jag är skeptisk till turbo är att den "säljs" som undermedicin. Turbo är jättebra, men inte alltid. Tycker man det är skoj att hålla på så kör... Berätta gärna hur det går. E |
|
|
Till E Kompet ska sänkas lite med hjälp av 3mm topplockspackning till att börja med, om vi får det att funka bra så kommer man säkert att bygga vidare nästa sommar. Men det är nog sant som du säger att man inte ska ha för brottom och att det inte är så lätt att få till. Kommer nog att följa upp hur det går på någon internetsida vet dock inte vart än (: BTW du talade tidigare om bränslepumpen, "Din originalpump är kanske inte helt ny så den kanske tar slut rätt fort när trycket ökar." är det inte så att bränslepumpen alltid pumpar max och bränsletrycksregulatorn regulerar trycket... hur kommer det då sig att bränslepumpen kan ta slut? eller missförstår jag vad du menar? Mvh Fredrik Östman |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.