|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Någon som har koll på hur man testar backsensorer? Har en super trevlig 540i-99............. När jag lägger i backen så piper det ca 3 sek sen bara tyst. Om en givare är trasig slutar allt att funka? Kan med instrument mäta sig fram till vilken som är paj? Har tagit ner allt för tillfället för att kunna jobba lättare. Tack /Erik | |
|
Välkommen till forumet! Det tyder på fel för annars ska det inte pipa nåt om det är frit bak så där 1m. Om baka mot en vägg hjälper inte så enklast är att koppla ur en i taget eller testa bara en i taget så märker du vilket som funkar inte. MVH Grabber |
|
| Min bil blev påkörd på en parkering för ett tag sen, en av backsensorerna är bortslitna o då funkar ingen av dom, det piper konstant när jag backar. | |
| Om jag inte minns fel så om du drar handen framför givarna så surrar det svagt om dom som är hela. | |
|
Hur funkar det med backsensor när man drar släp? Pelle BMW 530DA -02 Mustang -65 Cab |
|
| paa, bilen kommer mäta avståndet till släpet vilket inte är särskilt informativt. Eller missuppfattade jag dig? | |
|
Det piper alltså hela tiden när den är aktiv? Tänkte om elektroniken käne av släpet och stänge av pdc n. Pelle BMW 530DA -02 Mustang -65 Cab |
|
|
men backsensorn piper väl bara när backväxeln läggs i? Kan ju vara bra att man varnas så man inte glömmer att man har släp ;-) __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Hej Min fråga fick jag svar på i helgen. Det är enkelt! Den är bara att slå på täningen och lägga i backen, om man sen lyssnar vid givarna så låter det som eletriska stötar, som ett svagt tickande jud när de är aktiva. Det är bara att byta de backsensorer som är tysta sen hoppar systemet igång. Jag hade två givare som hade gett upp. När det tutar konstant när man lägger i baken, är för systemet säger till om att givarana är trasiga. |
|
| Då kom jag ihåg rätt då , skönt att jag inte missledde dig med mitt tidigare inlägg. | |
|
Det är ganska irriterande med pipet hela tiden man backar, jag vet att man kan koppla bort dom, men det är lite jobbit när man baxar in husvagnen på plats att behöva trycka på knappen varje gång man lagt i backen. Pelle BMW 530DA -02 Mustang -65 Cab |
|
|
En av mina givare gav upp! Så det pep hela tiden när jag backade.. drog ut säkrningen till PDC'n. Så nu är det iaf tyst när man backar :P |
|
|
Vilka årsmodeller finns det knapp till PDCn på E39 ? Jag har inte hittat någon i min bil, på min E32a fanns det. |
|
|
På min 530D-02 finns det. Pelle BMW 530DA -02 Mustang -65 Cab |
|
| Min 530 tillv 04/2000 har det. | |
|
Min -97:a har det... Min pärla Länk |
|
|
Jag har knapp på min 540 årsmodell 2002. Jag är inte helt säker men finns inte knappen bara om man har Pdc fram också? När man skall backa in så aktiveras ju hela systemet (bak samt fram) så fort man lägger i backen. Men om man kör in på en trång plats så kan man aktivera systemet genom att trycka på Pdc-knappen och på så sätt aktivera Pdc sensorerna fram utan att lägga i backen (de bak aktiveras givetvis också).Min svärfar hade en 523 med pcd bak men ej fram, han hade ingen knapp i bilen. Vh/ Kermit. |
|
|
Kermit Du har nog löst gåtan, jag har inte PDC fram på bilen. |
|
|
Richard V8: Ja, kanske det:) Du skriver att du hade knapp för Pdc:n i din E32:a. Hade du Pdc fram på den också, så verkar ju min förklaring hålla. Men som sagt helt säker är jag inte:) Vh/ Kermit. |
|
| Kan nån säga hur man plockar bort sensorerna utan att bryta för mycket ;) ? | |
| Skulle åxå vilja veta hur man får bort sensorerna lättast. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.