AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.538

Dold konstruktionsmiss på M70

Sida 1 av 2
Paap Reeder
Hej!

Jag har 12 st grenrör till V12:an. 9 st har en spricka som framgår av bilden på MIN BLOGG.

Som alla förstår så är en spricka just där inte så trevlig då syreatomer kommer in till lambdan därifrån varvid lambdan "fetar på" och HC samt CO stiger.

Enligt en mycket erfaren svetsare beror dessa sprickor enbart på värmeproblem i metallen. Just detta grenrör satt HB och jag gissar att luftcirkulationen strax ovanför starten kan bli begränsad.

Att svetsa den profsigt kostar 1500:-. Att köpa ett nytt kostar lika mycket. Låter jag svetsa kommer han att "lägga på" extra järn just där kring stosen så att värmeproblemen i a f kanske reduceras litet.

Jäkligt svårt att se med rören monterade.

Undras hur många som har spruckna grenrör på sin M70?
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Hej Paap.

Har denna vecka utbildning med en tysk som konstruerar blåsmaskiner till bla Coca-Cola. Frågade om han hade nån idé hur man på ett bra sätt kan avleda värme från motorutrymmet. I en blåsmaskin har man i konstruktionen höga krav på riktad värme som när den gjort sitt ska bort så fort som möjligt. Han skulle återkomma om det i morgon.

Han nämnde även att Alpina B12(som han kört) hade nån typ av fläkt förutom standard. Är det nån som känner till nå om det?

Skulle jag ha fel om jag tror att det skulle vara bra att få mer luftflöde?
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Har kanske inte direkt att göra med sprickor i grenrören, men om man fick ner tempen lite på sakerna kanske de skulle hålla bättre. Det var min tanke med inlägget.
Sån däringa Coating på dom då?? Länk finns säkert att tillgå även här i svedela kan man tycka ( liksom snikmodellen med "gasbindor")...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Paap Reeder
Magnus!
Är det inte så att [LÄNK] inte sänker tempen på materialet utan bara skyddar omgivningen.

Vad man vill är väl att sänka tempen på grenrören d v s "blåsa luft på dom"

MVH /// Paap R
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Här är nog modellen för ditt grenrör Paap Länk

Mvh Danne
Paap:
"JET-HOT Sterling creates a thermal barrier to protect headers - inside and out - while reducing heat transfer into the engine compartment. But the good news goes beyond protecting headers from thermal fatigue. Plugs, wires, fan motors, water pumps and other heat-sensitive parts get a break, too, in a cooler environment. Plus, power normally increases and safety for racers improves with lower temperatures. "

f-n vet...*L*

Paap Reeder
... så här borde det givetvis vara:
- de båda luftintagen på nedre frontspoilern som är till för kylning av bromsarna fram, borde förses med en liten motor och en stos som kan vrida "utblåset" mot motorn alternativt mot bromsskivorna.

Normalt kyls motorblocket - typ vid snabb motorvägsfart - för att sedan när man fått göra några grisnitar från 250 omriktas mot bromsskivorna ... så att det inte ryker alltför mycket medans man handlar en tunnbrödsrulle vid korvmojen.

På bagaeluckan kan man sedan klistar upp en dekal: SEE vilket betyder: Semicoold Engine Exhaust

MVH /// Paap R
Slitza huven då??

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Går sprickorna att se när de är på plats i bilen? Eller är jag för optimistisk...;-)

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Paap Reeder
Hej Erik!
Som du kan se på bilden på min blogg så är sprickan litet otydlig men det beror mera på fotografen än på sprickans outlook.

Bara man kan få klar siktlinje till just det läget på grenrören - alla mina övriga sprickor sitter just där - så kan man se dessa sprickor.

MVH /// Paap R
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag får göra en inspektion när vårsolen behagar titta fram. Kommer sprickan oavsett vilket ställe grenröret är monterat på (det sitter ju två olika modeller), och vilket av dem är det du har sett det på?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Paap Reeder
... har sett ytterligare grenrör nu.
Det är tydligen alltid "dom långa" som spricker, d v s det HB samt det VF.
Precis där det visas på min bloggbild.

GISSAR ... att det inte går att få ordning på HC om syreatomer tar sig in till lambdasonden den vägen.

Lutar nog åt att låta svetsa mitt istf att köpa ett nytt ty jag "känner" att det finns ett inbyggt konstruktionsfel i dessa grenrör på just det stället.

Svetsas dom kommer firman att "lägga på" mer just på det värmekänsligaste stället.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
Tar nu litet stora ord i mun:
"... tror att jag löst M70- motorernas trauma - det s.k "HC- helvetet"" ... som svardska döpte det till!

Genom läckage i insugspackningarna kommer det in tjuvluft "vid sidan av LMM" som höjer förbrännings- och avgastemperaturerna.
Grenrören blir varma och spricker ... och börjar sedan att trigga lambdorna med syreatomer när man väl fått dit nya insugspackningar varvid HC "ändå inte går att få ner".

Att det främst bara är VF och HB:re grenrören som spricker kommer sig av tre anledningar:
1) dessa grenrör är längre än de två andra och därmed mindre kompakta och mindre värmetåliga mot sprickbildningar

2) det kan även finnas ett inbyggt gjuttekniskt problem som ger en "sprickanvisning" redan vid en lättare överhettning

3) på dessa båda grenrör sitter det dessutom värmesköldar i dels framänden på det VF samt i bakänden på det HB vilket ju naturligt ytterligare höjer grenrörstemperaturen.

"1+ 2+3 gör att skiten förr eller senare spricker".

Vad göra?

På min kommer jag nu vid monteringen att vika ut den främre fliken av värmeskyddsplåten på det VF grenröret - så att det blir liksom en aerodynamisk tratt som fokuserar luften - samt på det HB helt ta bort värmeskyddet och istället värmeskydda torpedväggen och startmotorledningarna.

Vad tror ni om detta?

Måste finnas ngn anledning till att 16 grenrör jag sett så är 13 spruckna.

Alltså sommarens projekt för er andra: "Se på dina grenrör ... HC gör det!"

MVH /// Paap R

Tr
40
Triistar
740 -97
6 vxl
Hej Paap
Låter som ett bra teoretisk uppslag.men som sagt verkligheten är någoting helt annat. Den kan vara grym, och krossa det bästa teoretiska uppslag.

Jag kan mäta tempen på mina grenrör på 740en, så har du något att jämföra med. Typ varmkörd motor och 5 min på tomgång,sedan 2000 rpm i 5 min sedan en ny mätning.Bara en kul grej,se om det är någon skillnad.
Återkommer med värden, nästa vecka.
Tr
40
Triistar
740 -97
6 vxl
Hej Paap
Låter som ett bra teoretisk uppslag.men som sagt verkligheten är någoting helt annat. Den kan vara grym, och krossa det bästa teoretiska uppslag.

Jag kan mäta tempen på mina grenrör på 740en, så har du något att jämföra med. Typ varmkörd motor och 5 min på tomgång,sedan 2000 rpm i 5 min sedan en ny mätning.Bara en kul grej,se om det är någon skillnad.
Återkommer med värden, nästa vecka.
Paap Reeder
... nu tror jag ju att dom lärt sig av misstagen på M70 när dom tog fram M73:an och samtidigt vidareutvecklade M60 ->M62.

M70:ian är ju välkänd för sina värmeproblem inte minst genom att cyl 4 + 10 "alltid" krånglar med slitage, ventilstyrningar och sotande stift. Det är för varmt helt enkelt.

Alpinorna lär ju ha en extra motorrumsfläkt var det någon som skrev om.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... ett bra tips som jag själv iaf tror på.

Har vid det här laget sprättat isär ett antal avgassystem till M70.
En sak jag sett är att i de fall där byxrörsflänsarna mot kattarna monterats med en tunn hinna av s.k avgastätnings/monteringspasta mellan ytorna och packningarna så har ytorna varit näst intill "nyblanka".
Det är ju ett utsatt ställe och rosten har bra förutsättningar till bra angrepp.

Nu kommer jag att stryka på sådan pasta på mina nyrenoverade packningsytor.

MVH /// Paap R
Hans Andersson
Här är min teori : när det blir mycket varmt drar rören i hop sig olika mycket pga att det är olika längder på dem därav läcka/spricka !?

Kanske dags att bygga extraktorgrenrör själv med lika längder på rören Paap Reeder ? men enklast är nog att svetsa riktigt och på så sett få bort lite spänningar i godset, och kanske skaffa bra vetilation kring grenrören ,skulle tro att avgasbandage hjälper också då den värsta värmen stannar inuti rören och följer med avgaserna därmed lägre temp i motorrumet !

Mvh Hasse...

hea
Paap Reeder
... märkligt är att tydligen 2 st av grenrören alltid spricker ... och samma dessutom ... VF + HB.
Måste ju vara en totalmiss av BMW. Jag har som sagt nu sett 16 st rör. 8+8 av vilka dom långa är 7 st spruckna ... ingen av de korta VB+HF.

Märkligt är också att BMW inte sålt några grenrör i sverige??? Folk får en spricka i röret -> HC går inte att åtgärda inom rimliga priser ... -> den går till pressning ... -> inga grenrör behöver säljas.

Trodde först att sprickorna hade med flexirören att göra men har lämnat den teorin ty stosen är ju flexibel i sig med sina "jävla fjädrar som är nästan omöjliga att få dit" ... skall börja med det snart.

Skall man ha extraktorrör på en M70 får man åka utan framskärmar ty det finns inte plats innanför.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
...istället för att köra ett stenhårt pass på Friskis&Svettis skall jag ta bågfilen och dela på ett grenrör.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.