AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.268

Att tänka på vid köp av M5 e34

Sida 2 av 4
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Nurburgringpaketet sitter inte på alla M5or,
dämparna känner man ganska lätt efter lite körning om dom känns schysst, samt om de ändrar sig vid Sportläge resp. Normal/Program.

Att Touringen skulle vara mer hållfast har jag mycket svårt att tro?
Däremot att de handbyggda exemplaren (3,8l 92or?) håller bättre kan jag vara beredd att gå med på. Och som entusiastbil skulle jag se dom modellerna som ett stort plus!

///
Nicke

400nm - There is NO substitute!
Det är tragiskt att se de många rena felaktigheter som postas här av "förståsigpåare" av alla dess slag, som tror sig veta väldigt mycket om M5, tur att det trots allt finns en del som faktiskt VET!

M5 touring är förstås varken bättre eller sämre byggd än en M5 limo av samma årsmodell! Båda bilarna monterades för hand, av samma personer, hos BMW Motorsport i Garching. ALLA M5 E34 (även 3,6) är monterade för hand, dock inte handbyggda :)

Ha i åtanke att det endast byggts 2676 st. vänsterstyrda M5 3,8 - vilket gör den till en mycket ovanlig bil!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Visserligen skrev han att "han hade en kännsla av att M5 touring modellen kändes mer gedigen"...

Men mycket annat kan jag hålla med om är felaktigheter

///
Nicke

400nm - There is NO substitute!
McLarry:

Detta ämne har disskuterat tidigare så jag tar mig friheten att kopiera några länkar som ger dig svaren:

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

En länk som enbart handlar om bilen du söker:

Länk

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Bra att nån har koll Kalle Hansen. Nu får det väl vara nog med alla påhitt här på sidan? Vem är det som spridit ut att bara 92:an skulle vara handbyggd? Låter ju extremt dumt att helt plötsligt införa en sådan rutin i ett år och därefter fortsätta som innan. Vi kan slå fast igen;
ALLA M5:or ur E34-serien har färdigställts för hand av ett 8-mannalag på BMW:s faciliteter i Garching, München. Där byggs det numera bara bilar med Individualspecifikation då efterföljaren till M5 E34, M5 E39, inte färdigställdes för hand utan gick på löpande band med de vanliga BMW-bilarna.

Tillåt mig dementera följande påståenden på sidan också när vi ändå är igång:

- det är INTE sålt 8 st M5-90 nya i Sverige som någon felaktigt spridit ut här, korrekt antal är snarare 50+ st! 90:an är den vanligaste årsmodellen bland svensksålda M5:or!

- EDC-stötdämpare sitter på alla M5 3.8 och M5 touring oavsett om de har Nürburgringpaket eller inte. EDC finns EJ till M5 3.6 och inte heller Nürburgringpaket finns till dessa.

- En M5 touring är inte ett dugg mer hållbar som bil än en M5 3.8, på något plan. Däremot har touringens chassi de grövre krängningshämmarna bak som standard, samt 9x17 bakfälgar med 255/40 däck som standard, de grejerna är tillval till en sedan. Det gör dock varken till eller från med avseende på bilarnas hållbarhet!

- Sammanställda tillverkningsiffror för bilarna kan hittas på följande länk:
Länk

-M5 E34 Limousine register Länk
Visa användare
243
McLarry
316 it-95 jobbarbilen
320im touring-98(frugans)
740ia e32 sommar bilen
Starre: Mycket bra läsning på e34m5.se.
Hittade där lite om fel å brister, saken är den att det finns en M5:a
där jag bor som jag genom en kompis som jobbar på samma jobb
som ägaren till bilen har hört att den ska vara tillsalu, har bara sett den
i stan ett antal ggr, verkar super fräsch tror att det var en 92a-93.
Killen som har bilen nu köpte den på Bmw här i Vimmerby & han
har gjort en M-test på bilen där det visade sig att ACn var trasig
(inte hela världen) men att det skrapade lite när man växlade ner
till 2:an. Min fråga är då, är det synkroniseringsringarna som måste
bytas då? Å hur dyrt kan det vara?
Mvh Magnus
sk
252
skinkan
M3 cab 98
535 dam-sport touring 07
bmw 645 cab 12v
730 95 e38
3,0cs 72
Min polare fick betala ca 10000kr för renovering av sin m5 låda,gjordes på bmw-vimmerby.
Visa användare
243
McLarry
316 it-95 jobbarbilen
740ia e32 sommar bilen
Skinkan: För ett sådant fel? Borde det inte finnas låder på skroten?
Gemini__
Finns ingen som kan garantera att lådan på skroten är i ett bättre skick, bättre då att renovera sin egen låda så vet man vad man har.

Den enda sanna E34 M5-sidan - www.e34m5.se
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Man får en väldigt negativ bild när man hör att synkringen dålig på 2:ans växel är dålig. Tyder på mycket våldsam lek och har detta inte åtgärdats så pekar det på att ekonomin inte är så bra (och kanske aldrig har varit så bra). Det ska mycket till innan man har plågat synkringarna så de har blivit så dåliga. Kommer mycket med dåliga nerväxlingar och mycket burnouts, då många vill att det ska spinna lika mycket på 2:an som på 1:an, vilket det inte gör. Sliter bara för mycket på grejerna!

//Schnitzer

M5 -95: Länk
Visa användare
243
McLarry
316 it-95 jobbarbilen
740ia e32 sommar bilen
Har ju inte kört bilen själv ännu men man drar ju helt klart öronen åt sig.
Men det finns ju fler.
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Växellådorna håller generellt mycket bra i en M5 E34. Bara man byter oljan vid varje Inspektion II och varmkör motor och låda enligt instruktionerna. Sedan är de inte tillverkade för att burnas med. Synkringen på tvåan är ett typiskt svenskt M5-problem, vi får ju inte köra så fort utan då leker hellre en del med burnouter och hårda tag på de lägre växlarna. I Tyskland är det mer problem med treans och fyrans synkringar har jag märkt, när de varit för våldsamma i motorvägsfarter.
En E34 M5:a som inte passerat 200tkm men som har dåliga synkringar är antingen otroligt misskött samt hårt körd eller så är den regelrätt misshandlad, skulle hålla mig borta från en sån bil om den inte är exceptionellt billig.
Lådorna på skroten är ju inte heller felfria, de testas sällan tillräckligt hårt vid deras provkörningar för att upptäcka skrapningar och lagerljud. Min lokala skrot har en låda från en 89:a och den vet jag skrapade något fruktansvärt när jag åkte med i den bilen, men lådan ligger ändå utlagd som "provkörd OK". Träligt för den som handlar och sedan måste ta ner eländet igen. Det är nog bättre att renovera den befintliga lådan med originaldelar istället, då ser man hur tillståndet är på alla komponenter och vet vad man får sen. Kostar pengar gör det såklart, men det är bara att svälja det eller inse att man inte har råd att äga en sån bil, det finns inga genvägar till en billig M5:a, det man snålar in på reparation och service förlorar man i pris när man ska sälja sedan. Häckiga M5:or är inte lättsålda.

-M5 E34 Limousine register Länk
Tänkte bara slänga in en lite parantes, pratade med bmw's utvecklare i Arjeplog och de som var med och utvecklade e34 m5 sa att 3,6 var rappare och mer hållbar i motorkonstruktionen. Det var tydligen snabbare gassvar på 3,6. Men detta var ju för 15 år sen och det är klart att bilarna har ändrat sej nu, men om bilen är som den ska och allt var nytt och fräscht så skulle 3,6 vara snäppet bättre. Nu ska ni inte tro att jag hittat på detta för detta kommer direkt från bmw's egna ingenjörer som medverkat i utvecklingen av dessa bilar.

Jag har själv inte kört 3,8:an så detta är bara ingenjörers åsikter och om nån vet så borde det vara dom tycker jag.

MVH
//Kalle
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Vill bara kommentera:

"Häckiga M5:or är inte lättsålda."

Jo, till idioter! Många som alltid ska ha allt riktigt billigt och inte vill betala för sig utan ska bara synas i en "fet M5" = skrotbil.

freakholm:

3,6:an varvar ju ut snabbare än 3,8, i alla fall än den 5-växlade. Vet inte hur det är med den 6-växlade eftersom den varvar ur snabbare än den 5-växlade 3,8:an. Opptimalt vore ju att ha ett svänghjul från en 3,6 som är svarvat på en 3,8.

Sedan är 3,6:an också mer hållbar om du sa. Det har många svårt för att förstå, men det är inte en slump att det finns så många annonser där folk säljer endast 5 st 3,8-kolvar. Har kört mot en M5 3,8 med kolvskada, hängde med skapligt fint med en E32 735iA.

//Schnitzer

Visa användare
243
McLarry
316 it-95 jobbarbilen
740ia e32 sommar bilen
Schnitzer: Om du nu räknar mig till den skaran av Idioter som
inte vill betala för sig, så menade jag inte så när jag undrade
om det fanns grejer på skroten. Är ganska novis när det gäller
M5:or men är VÄL medveten om att saker å ting kostar å då
lite mer till en M5 förstås! Men är tacksam för alla svar å råd.
/Mange
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
McLarry:

Nej, jag syftade inte på dig. Det finns personer som köper M5 och som egentligen inte har råd att ha dem. Synd att bara köra till allt rasar sönder.

//Schnitzer

Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Det där med att 3.6 an är "hållbarare" får gärna utvecklas, gärna med lite hårda fakta i form statistik.

Att någon sålt ett par 3.8 kolvar någon gång då och då, är minst sagt en mycket vag argumentering.

Men som sagt jag låter mig villigt övertygas, även då om jag allmänt alltid har haft lite svårt att ”förstå”…

sk
252
skinkan
M3 cab 98
535 dam-sport touring 07
bmw 645 cab 12v
730 95 e38
3,0cs 72
McLarry.Anledningen till att det kostar så mycket är delvis att man byter inte bara synkringarna till en växel.utan renoverar allt i lådan när den är delad.

Visst kan man köpa på skroten men man vet aldrig vad man får!

Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Fråga/påstående:
Har inte 3,6/3,8 samma block. Och därigenom något tunnnare cylinderväggar pga något större kolvdiameter?
Skulle ju kunna vara en anledning till hållbarhetsskrönorna!?
M5 3,8! Den roligaste bilen jag ägt.. Bilen har allt. Men vårda den ömt..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.