AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.267

Att tänka på vid köp av M5 e34

Sida 1 av 4
Visa användare
243
McLarry
316 it-95 jobbarbilen
320im touring-98(frugans)
740ia e32 sommar bilen
Går i tankarna på att utöka bilparken med en M5:a.
vad ska man tänka på? Å ska man välja 3,6 eller 3,8?
ska mest bara ha den att glida på sommaren alltså
ingen utställnings bil men dock inte heller nån buske.
mvh Magnus.
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
viktigaste på en sådan bil är ju att det mekaniska är bra, några skönhetsfläckar här och där är ju faktiskt mindre viktigt, bilen i sig är ju inte mer svårmekad än nån annan bmw, men betydligt dyrare!! sen verkar det som om 3,6 är mer hållbar än 3,8? nån som vet mer om det får gärna berätta! är själv sugen på en m5, e34 an är ju den ultimata bmw, och står där sen m5 på den så är det helt perfekt!!!!
De
23
Der_Freund
E36 328i Cabrio -96
Köp en M5 Touring, mycket tuffare än sedanen... M5 E34 är inte spec unik, men det är touringversionen, iaf om man räknar till antalet :)
Köp en original och otrimmad 3,8l. Den är mycket bättre än 3,6l. Det stämmer säkert om 3,6l att den uppfattas som slittåligare och starkare, men 3,8l har bättre prestanda och är en lättare bil att köra till vardags än 3,6l. (Mer kraft tidigare)

Har själv haft båda, därför rekommenderar jag 3,8l.
Och som nämnt, hellre en med drivlinan i perfekt skick och sönderrostad istället för en pärla med slut motor.
Gemini__
Se mitt inlägg i denna tråden: Länk

Håller förövrigt med ovanstående, sikta in dig på en originalvagn.

Sedan kan jag tipsa dig om sökfunktionen på detta forum, då det finns en hel dem skrivet om M5 E34 här.

Mvh:
Thomas

Den enda sanna E34 M5-sidan - www.e34m5.se
Gemini__
Här är rätta länken: Länk

Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
En som relativt nyligen köpt en makalöst fin M5:a efter att ha lagt ner stor möda på att välja bil är ju Kalle Hansen här på Autopower. Kolla på Crewbilar.
Tror att en fråga till honom om vad du ska tänka på kommer at ge rätt mycket.
Visa användare
243
McLarry
316 it-95 jobbarbilen
740ia e32 sommar bilen
Tack för alla svar, undrar åxå, det är ju svårt att hitta en som
gått under 20" mil men är dom mer känsligare än en "vanlig"
typ en 535a, dom har man ju sett som gått över 30" utan problem.
mvh Magnus
De
23
Der_Freund
E36 328i Cabrio -96
M5an körs säkert generellt - hårdare..mer slitage på färre mil än en snik E34. Sålänge den är välservad och inte plågad v tidigare ägare - så kan dom som gått 30k mil vara i bättre skick än de som gått 10.

För mig var det viktigt att hitta en med få ägare, samt ett exemplar som varit påkostad och gubbägd.

Det är inte "lett" att vara est, men det är ballt ;)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Det man alltid bör försöka få undersökt innan köp är som iofs redan skrivits att kolla avgasvärdena,är de för höga så KAN det vara slitage i t.ex topplocket vilket INTE är speciellt billigt att åtgärda(naturligtvis beroende på vilket fel det är),..Sedan så är ju även M5:ans motor en "vanlig" motor som slits som de flesta andra,vid låt säga ca25'mil så KAN t.ex topplockspackningen haverera,vilket inte är alldeles ovanligt på raka sexor efter dessa miltal..+ att ventiltätningar t.ex börjat att "torka" vid dessa miltal, vilket kan spä på redan "svåra avgasvärdesförhållandena" i en M5 E34..

Kontrollera motorn INNAN köp är väl det bästa råd jag kan ge iaf..Kolla kompressionen,gärna kamaxlarnas skick,oljans färg/skick/lukt+kolla kylarvätskans färg(ska vara en klar färg på vätskan,INTE missfärgad av t.ex olja som smugit sig in i kylsystemet naturligtvis)...Ojämn motorgång ska man också "se upp" med ,oljenivåer i låda och diffklump mm.mm.

Kollar du bara detta innan ev köp så har du en maskin som mest troligt inte ger dig bekymmer under ditt ägande..(förhoppningsvis).

Mvh Janne.
Visa användare
243
McLarry
316 it-95 jobbarbilen
740ia e32 sommar bilen
Tackar för alla råd å svar, återkommer när jag förhoppningsvis
har hittat en skaplig M5a.
mvh Magnus.
Gemini__
Om du hittar en specifik M5:a som du vill köpa, hör gärna med oss här på forumet först innan du slår till. Nästan alltid någon som sitter inne med intressant info.

Mvh:
Thomas

Visa användare
243
McLarry
316 it-95 jobbarbilen
740ia e32 sommar bilen
Det ska jag absolut göra.
/Mange
De
23
Der_Freund
E36 328i Cabrio -96
Ang all mekanik i övrigt... Så har jag en känsla av att M5, spec touring modellerna är mer gedigna, och mer "hållfasta". Framvagnen kan vara lite känslig, men den har annars mycket bättre komponenter. Har hört att de handbyggda exemplaren klarat sig bättre genom åren?

Det är inte "lett" att vara est, men det är ballt ;)
nästan alla läcker från lådan där kardanen börjar,, finns en packning där som slits spec när man spinner som fan,, kostar ca 10 000 o byta,,
samt ljudämparn kan va sprucken,, o värmen till motorn brukar va vatten pumpen.. mer fel finns inte... förutom att alla mätare e nerskruvade nästan alla
Kil: De där va ju lysande info..."samt ljudämparn kan va sprucken,, o värmen till motorn brukar va vatten pumpen.. mer fel finns inte... förutom att alla mätare e nerskruvade nästan alla"

Har inte hört talas om spruckna ljuddämpare, däremot sönderrostade, dock så har originalsystemet lång livslängd, allt mellan 7-15 år.(Sitter fortfarande originalsystem i många fall på 10-12år gamla bilar....)
Antar att du syftar på att vattenpumpen BÖR bytas efter ca 8-10000 körda mil i ditt andra påstående (förebyggande åtgärd).
Nej alla mätare är INTE nerskruvade, men visst finns det många...

Ja vet inte varifrån du fått prisuppgiften att växellådans utgåendeaxels packbox kostar 10000 att byta...Men det är korrekt att de flesta BMW (oavsett modell) läcker/fuktar där, så länge det inte droppar på golvet utan endast fuktar lite är det ingen fara på taket

be
138
berging
M5 E34 91:a
535 E39 V8a
325 E36
Själv hittade ja en 3,6 för några år sen med 27500mil och den har gått underbarat fint utan problem:-) har nu gått nästan 31 och inga problem än så milen behöver inte va något bekymmer för dig kan ja lova! Men som tidigara skrivit. KOLLA DRIVLINAN, INGA MISSLJUD. Sen får du sköta den som ett litet barn:-) vänligt men bestämt! Sen är det bara att njuta av en underbar åka fort bil i klass. DRIVE IT LIKE YOU STOLE IT:-) T
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Helt klart en bil med mycket nöje om man hittar rätt exemplar.
Kollade själv på många bilar innan jag till slut bestämde mig för den jag har nu. Här ska man defenitivt inte stirra sig blind på miltalet utan desto mer hur den är körd och/om servad därefter!

Trotts detta ska nu pärlan säljas då bilbytar tarmen gjort sig till känna ännu en gång=)

///
Nicke

400nm - There is NO substitute!
Visa användare
243
McLarry
316 it-95 jobbarbilen
740ia e32 sommar bilen
Sitter det nurburg pkt på alla M5or, har hört att om man behöver byta
dom dämparna så ä ju inte det helt gratis. & finns det grejer mycket
grejer på skrotarna om man skulle behöva.?
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
förmodar att packboxen på lådan är samma som alla andra bmw, kostar nån hundring och nån timme att byta beroende på om avgas skall ner! ju mer man läser om detta, dessto mer sugen blir man på en m5555555555!
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

På vilket sätt just Touring-modellen skulle vara mer "hållfast" får gärna utvecklas.

Angående valet mellan 3.6 och 3.8 är valet självklart en 3.8 med EDC-dämpare. Helst också en bil utrustad med nürburgringpaket – dvs. inkluderande ställbara stötdämpare (som med en knapptryckning kan låsas i sportläget), 9" bakfälgar och servotronic. Tänk dock på att kolla att dämparna är friska på 3.8an. Boge-dämparna bilarna är utrustade med kostar kring 5200kr+moms/styck och pirat existerar inte.

Det finns inte heller några som helst belägg för att 3.6an skulle vara ”hållbarare”, detta ämne har diskuterats många gånger tidigare. Det liknar mest ett hästhandlarargument från någon som ska kränga en 3.6.

Saknas dokumentation kan det ju vara bra att ha i minne att modellen har en kvalitet som nog är bland det bästa BMW åstadkommit hitintills och att en frisk m5e34 SKA känns tight rakt igenom. En m5e34 som är någorlunda välskött kan lätt ha gått 20 000 mil utan att det egentligen syns, hörs eller känns.

Jag skulle dock rekommendera att gå främst på befintligt skick och magkänsla, snarare än att fästa mig vid modell.

Slutligen stirra dig inte blind på de allra billigaste, en ”billig” kan lätt kosta en förmögenhet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.