AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.704

Beställa nya små regskyltar?

Sida 1 av 2
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Tänkte beställa nya små regplåtar till bilen från VV då de nuvarande har blivit lite halvskabbiga. Men jag vill ha de gamla små plastplåtarna.

Finns dessa att få tag på eller är det bara de fula "öststatsplåtarna" i aluminium som gäller nu? Har nämligen hört/läst någonstans att man kunde välja vilket man ville ha.

Mvh Jimmy

Min ögonsten: Länk
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
kostar småplåtarna då?
Ji
2.380
Jimmyboy

Aluminiumplåtarna kostar 60kr/st.

Mvh Jimmy

Da
54
Dace
328i M Coupé -95
JimmyBoy: Har jag sett din bil på annons här på Autopower eller har jag tagit fel?

Ji
2.380
Jimmyboy

Dace: Nä det stämmer du har säkert sett den på annons bla. här inne för ett tag sedan. Tog dock bort annonserna pga. av att jag, efter en misslyckad affär med en kriminell norsk köpare, totalt tappade intresse för att sälja den. Så nu står den och sover under sitt täcke långt in i den småländska skogen ;)

Och det ser ut just nu så behåller jag den. Har heller ej hittat en värdig ersättare än.

Mvh Jimmy

Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Hej,

Det ska tydligen vara svårt att få igenom små plåtar förutom vid reg-bes
och har du stora i dag så kan du nog tyvärr inte få igenom små..
Själv så bad jag om små när jag importerade min tidigare M3´a och då var det inga problem..

Länk

Mvh Jimmy
Ji
2.380
Jimmyboy

Jemej: Jaja, nej det där känner jag oxå till och det är ju till 99% omöjligt att få små om man redan har stora. Så man ska vara glad att man ha de små... hehe. Nä jag har redan små plåtar och vill bara ha nya små, men ej i alu. utan i plast, lika dom jag har idag.

Mvh Jimmy

Visa användare
52
BobbyBuster
318i -92
M3 -95
Dom är ju borttagna, de små plats skyltarna.
Nu är det bara aluminium som gäller.
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Kan man alltså inte beställa små plåtar nu om de nuvarande är modell STORA? Eller är de borttagna helt nu? JAG HATAR DE FULA ASEN. Jag vill att man ska se bilen inte 2st vita skyltar stora som de blå väginformationsskyltarna utmed våra vägar,,

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
var kan man köpa småskyltar då?
Aluminiumskyltarna kom tillbaka efter knappt 20års frånvaro 1/1 2002 = det är länge sedan plastskyltarna försvann.

I dag finns följande skyltstorlekar att tillgå, normal, normal med EU symbol, MC, MC med EU symbol, liten, dessutom finns klistermärke främst avsedd för snöskotrar, dessa skyltar är dom som tillverkas, detta innebär inte att det fritt fram att beställa vilken storlek ägaren till fordonet vill, utan det är nästan uteslutande tilldelad vid regbesiktning som gäller = normal eller normal med EU symbol för bilar.

a_wingard73; Beställ en liten skylt för att få den snyggare, måla den vita ytterkanten svart, det förhöjer utseendet, så såg/ser motsvarande små plastskyltar ut från fabrik, det är det enda som finns att göra innan plastskyltarna kommer tillbaka, men dom med största sannolikhet ha ett annat utseende än skyltarna från 1994-2001, även om det blir samma leverantör.

Mvh Stephan
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
hur beställer man små skyltarna på vv? ja kan bara få ENRADIG SKYLT
Cruser; Det kan du inte bara så där, fordonet måste vara godkänt för liten skylt, det gäller att fixa sådant innan regbesiktning, efter är det svårt även om det inte är 100 % omöjligt, ansökan till Vägverket är vad som gäller med en mycket bra anledning till ändring.

Mvh Stephan
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
är det svårt även om de bara är fram jag vill ha liten?
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Cruser: Som sagts tidigare är det näst intill omöjligt...Kom på en bra anledning och testa...

Varför vill du ha fram?
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
passar inte alls bra med dom stora, hur sitter plåtarna fast? dom vanliga? skruvarna är jätterostiga...betyder det att det finns massa rost under?
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Bra ide det där med att måla en ca 1cm svart ram runt skyltarna. Minskar storleken optiskt sett iaf.
Ji
2.380
Jimmyboy

Tack för alla svar grabbar. Kolla med VV idag igen och fick samma svar. Det finns endast aluminium skyltar att få tag på idag ifrån VV.

Men det va inga problem att få de små för min del då jag redan hade dessa på bilen. Tjejen sa... "tyvärr plåtarna tillverkas bara i plast idag men jag ser här att din bil har tillstånd att ha de små plåtarna och det är ju ovanlig."

Jo, tack men jag vill ju ha plastskyltarna... suck... Jaja, tror det får bli att behålla mina nuvarande små VV-skyltar i plast och sen kanske beställa "fejkskyltar" som man monterar på vid träffar och utställningar mm ;).

Mvh Jimmy

Visa användare
52
BobbyBuster
318i -92
M3 -95
Jimmyboy: Jag antar att du menar att hon på VV sa att alla nya skyltar tillverkas i aluminium.

Jag kan berätta hur VVs ansök-om-liten-skylt-tjänst fungerar.

Jag blev informerad av VVs kundtjänst att jag måste motivera varför jag vill ha en liten skylt samt skicka in bildbevis på att skylten inte passar.

Sagt och gjort så skrev jag som det var, nämligen att jag har den listen för just lilla skylten, varför den stora inte passar. jag bifogade även en bild som "bevis".

Efter en tid får jag ett brev där det står att min ansökan om liten skylt avslogs.

Mycket frågande ringder jag upp handhavande på VV och frågar hur dom tänkt. Varpå hon svarar: Din bil är av märket BMW och är svensksåld. BMW i Sverige har godkänt de stora skyltarna varför det inte går att få liten skylt.
När jag påtalar att om dom tittar på bilden så ser dom ju att det inte passar så svara hon med att det spelar ingen roll.

Enligt damen på VV så är det ENDAST bilar som importerats från USA som får liten skylt numera. Det kan till och med bli problem, att få liten skylt, om man importerar en amerikanare från Tyskland då Tyskland endast har stora skyltar.

Nu vet jag att folk som importerat bilar från Tyskland har fått små skyltar men detta var den information jag fått.
Ji
2.380
Jimmyboy

BobbyBuster: Helt riktigt, VV tillverkar endast plåtar i ALUMINIUM inte i plast som jag råkade skriva. Jag skyller på trötthet... ;)

Bra beskrivning av detta "små skyltar" dilemma som många frågar efter. Jag uppskattar mina små skyltar varje gång jag ser dom.

a_wingard73: Förstår dig precis och jag hade gjort allt för att få små plåtar om jag ej haft det redan, men som sagt det är inte lätt/möjligt. Men det tips som du fick av "stephan735" är inte heller så lyckat ur lag-synpunkt. Då kan du likaväl köpa små "fakeplåtar". För ändrar man utseendet på VV:s plåtar så är dom inte längre giltliga och du kan då åka på böter vid en ev. kontroll.

Mvh Jimmy

er
26
erland
BMW 323 ti -98
Jag köpte en Alfa 156 i Tyskland härom året. Efter en hel del diskussion på regbes fick jag liten skylt fram, orsaken var nog att denna Alfa hade fästhål/pressning i främre stötfångare, för liten skylt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.