AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.950

Trimfirmor för BMW?

Sida 1 av 2
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Sökte på trim men fann ingen tråd om vilka trimfirmor som finns när det gäller chipning av BMW.

Alltså......vad har vi för tuningfirmor och vad kostar det att chipa sin sugmotor? (eller mappa)

Sök och du skall finna! :-)

Läsvärt.
Länk

Finns fler trådar...
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Tack, men ska jag alltså läsa ca 160 inlägg för att får fram ett par firmanamn?

Hmm.......kanske någon kan ge lite direkta tips utöver "qvarnis" som jag såg nämndes redan i inledningen i tråden?

al
499
alaska1
118dA-13
Tycker nog du ska kolla igenom forumet! Det finns ett antal personer som återkommer med inlägg om hur bra chipps!

Ett antal andra - mig inkluderad - har sökt förgäves efter något belägg för att chipps fungerar på sugmotorer!

Min rekommendation till dig är att avvakta till dess det finns oberoende test som visar om och i så fall hur mycket ett standardchip ger och då på den motortyp du har!

E
1.156
E
320 ci cab -04
Glöm det där med chip, öppna filter och sportsystem för att öka effekten på en sugmotor.

E
Do
183
Dojjan
M3 SMG -03
alaska1: Är du inte väldigt orealistisk när du efterlyser ett oberoende test? Vem skulle kunna utföra ett test som är oberoende?
A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Det finns ett repotage gjort här på autopower om chip.
Det kan ju vara en bra början.
Länk
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
alaska1 du är ju oberoende infria din värsta mardröm chippa bilen:)

Mvh Danne
Ma
13
Marinn_Motorcenter
Bmw 328 -98
Bmw 323 -81
Länk
De trimade min jag blev nöjd det blev inte många hästar men bilen blev mycke starkare på lägre varv..
al
499
alaska1
118dA-13
Är det för mycket att begära ett oberoende test! Ja om det nu åtminstone fanns icke oberoende test som visade det som chippsen utlovar, men se inte ens det finns!

Gå in på Superchip eller någon annan leverantörs hemsida! Det talas om ökning på vrid och hästar runt 10% och med sänkt förbrukning! Sen letar man febrilt och hittar i bästa fall en vrid- och effektkurva på någon eller några motormodeller men ingen körning som utvisar förbrukningsbesparingen trots att man påstår att den finns där!

Vissa leverantörer redovisar inte ens någon effekt/vridkurva eller enbart en effektkurva!

Om det efter 10 års chippande inte finns ett oberoende test att uppbringa kan man åtminstone redovisa de effekter man själv vill påstå finns där, dvs redovisa effekt- och vrid samt bränslebesparing på de chipps man säljer och plocka bort de som man inte har kurvor mm på!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Köhler är väl erkänt duktig när det gäller sugmotortrimning, främst av BMW!

Men han sysslar väl mig veterligen främst med riktig trimning i form av mekaniska modifieringar av insug, kamaxlar och topp etc.

Effekterna av sportluftfilter, sportavgassystem (utan grenrör av extraktortyp) och trimchip är normalt sett grymt överdrivna i reklamen...

Mappning av en unik motor är iofs något som troligen ger betydligt mer effekt än trimchip (som är framtagna till en bil som får stå modell för alla likadana motorer), men inte ens de som sysslar med sådant brukar lova någon effektökning (men av någon konstig anledning gör trimchipfirmorna det...).
Länk

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Do
183
Dojjan
M3 SMG -03
alaska1: har du någon idé om vem som skulle kunna utföra ett oberoende test? Om du har ett test framför dig, vems namn ska det då stå på det för att du ska klassa det som oberoende? Konsumentverket eller? Ja dom tar nog gladeligen skattepengar och betalar ett test på en produkt som gör bilar olagliga :)

Sitta på forum och försöka få klarhet i vad diverse "trimdelar" gör för nytta och onytta på sin bil och utgå från vad andra tycker och tänker ger ju ingenting. Det bästa man kan göra är att skaffa sig en egen uppfattning om saker o ting som bygger på sånt man själv upplevt. Vill man veta vad ett öppet filter gör för bilen så köper man ett o testar, vill man veta vad ett trimchip ger så köper man ett och testar osv.
Bi
42
BigMack
320/323ia -87
320/325ik -89
Ang chip trim å sånt så vill jag minnas att Bilsport har gjort ett test. Kadetten som de byggde trimmades med bla chip. Vill minnas att det gav strax över 170hp med sport system på rototest, detta med en motor som lämnar 150hp orginal. Detta borde ju innebära att det iaf på den bilmodellen ger en effekt ökning med chip kombinerat med sportavgassystem.
al
499
alaska1
118dA-13
Ja att en mappning efter byte av avgassystem, kammar osv kan ge en ökning på några hästar låter rimligt!

Som du själv noterade fann du ett test med ett antal dela bytta, trots att fler bara byter chippset! Vart tog testen som utvisar effekt av enbart chipps vägen?

Bi
42
BigMack
320/323ia -87
320/325ik -89
Det borde det gå att läsa om i ett av de senare nummren av bilsport, de har nu en serie där de avhandlar enklare trim. Förvisso är det en turbo bil det handlar om men ändå, där gick det att läsa att ett chip ensamt inte ger så mycket efter som motorn behöver kunna andas bättre åt båda hållen. Så ska man börja chippa eller programera om styrboxen så är det nog också så att man får lov att se till att man har friare andningsvägar för att det ska ge nån effekt å tala om.
Grubbe
alaska1: Men om du har en effektkurva före och efter och effektkurvan är högre efter chip så är även vridkurvan högre. Alltså suck.

33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Är vi inte en smula off-topic nu.........även om diskussionen i sig är intressant vad gäller egentlig effekt av chippning.

al
499
alaska1
118dA-13
Du har en 330, dvs en bil som rör på sig bra redan! Med tanke på det skulle jag rekommendera en kompressor! Varför inte ESS!

Kostar några kronor men ger också bra med fart i bilen! Om du söker finns det dessutom erfarenhet av ESS kompressor till 330 här!

Lycka till
Do
183
Dojjan
M3 SMG -03
alaska1: Om du kan rekommendera ESS produkter, menar du då att dom uppfyller alla dom krav du ställer på tester och dokumentation?
al
499
alaska1
118dA-13
Ibland så undrar man alltså...... finns väl ingen som inte tror att kompressor eller turbo inte ger fler hästkrafter!

Vill bestämt dessutom minnas att ESS har både hk och vridkurver på sina produkter och att de inte utlovar bränslebesparing. Dessutom är deras produkter testatde åtskilliga gånger av olika oberoende tidningar runt om i värden!

Do
183
Dojjan
M3 SMG -03
alaska1: Grattis, då finns det ju alltså en chiptillverkare som uppfyller dina krav. Bara att du tittar på chippen från ESS så finns ju bevisen enligt dig själv. Verkar som diskussionen kommer till ett slut trots allt. Bara en liten fundering, vilka tidningar runt om i världen klassar du som oberoende?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.