AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.711

Entusiastförsäkring M3 E36

Sida 1 av 2
Ni
430
Nicke_M
850 CSi
M5 E39
Någon som vet om det går att försäkra en M3 Cab -97/-99 med entusiastförsäkring hos något försäkringsbolag?

Har såklart en till bruxbil.

Svårt med LF numera?

Nicke
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Med rätt kontakter kan det nog gå. Som du säger LF är inte så pigga på att entusiastförsäkra bilar längre.

/Erik Tryggvesson
BMWCS #5162 / BMWSC #339
Jag skulle säga att om det är någon modell som INTE går att entusiastförsäkra så är det M3 E36. Gissa hur många pigga 18-åringar med nytagen lapp och nyköpt M3 som ringer och frågar bolagen om entusiastförsäkring? :)

Trist, för en M3 i entusiastskick är verkligen en underbar bil, värd att bevara och entusiastförsäkra.

Slutsats: Försöka duger - men oddsen för att få igenom det är väldigt, väldigt dåliga.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Det är helt OMÖJLIGT att entusiastförsäkra en M3 E36!
Tro mig jag har försökt, jag med företag är en mycket bra kund hos LF men icke! Går bara med bilar som är 20 år eller äldre.

Mvh
Björn

Länk

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Instämmer med Kalle.

Har kört prickfritt (ur FB:s synvinkel) i snart 20år och det var inte helt enkelt att få min M3e30 Sport Evo entusiastförsäkrad förra året.

Men det kostar ju inget att försöka.

Racerbilen: Länk
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
På BMW Cs hemsida har en uppdatering gjorts nyligen av Fbolagens regler, kolla en bit ner här Länk

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Jag har provat lyckan att få en e36 M3 enusiastförsäkrad genom BMWCS.
Alla dåvarande krav var uppfyllda.
Trots kanonskick (fråga "MrMarsupilami" här på forumet) och endast två tidigare ägare, full historik etc. så blev det nobben.
Personliga kontakter på FB tror jag är det enda som gäller om man vill ha ovanstående fordon entusiastförsäkrat.

Mvh,
/Wille
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Tror inte det hjälper med kontakter hos LF, de godkänner inte entusiastförs. på M3 E36, jag vet flera som provat. Motiveringen är att en sådan är inte tillräckligt ovanlig. Finns ju en regel hos LF som säger att bilen ska ett visst "kulturhistoriskt värde" som kallar det.

Ursprungsfrågan gällde M3 cab 97-99, hos LF är det bara att glömma, jag provade med min E36-cabbe, den blev inte godkänd pga ovan motivering.

/ Mvh Ferenc
/// Bavarian Motor Works \\\
Länk
Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
Jag har en otroligt bra kontakt på LF men det är tvärstopp ändå......Tyvärr :/
Dom är stenhårda på 20 års gränsen.

Mvh
Björn

Länk

//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Glömde skriva: min ansökan gjorde jag för 2 år sen, innan 20årsregeln hade tillkommit.

Annat var det när man kunde köra ent.försäkrat genom wasabilsport/atlantica, jag hade min E36cab försäkrad hos dem från 2000-2004. Men från 2004 införde de samma 20årsregel, så hos dem är det inte heller lönt att prova. Nä, det är knepigt det där med entusiastförsäkring.

/ Mvh Ferenc
Länk
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Det kan under vissa omständigheter gå att försäkra en nyare entusiastbil via MHRF/Folksam. Kruxet är bara att man måste ha en gammelbil försäkrad sen tidigare.

"För att teckna en försäkring i denna grupp för modernare fordon måste man först ha haft, och fortfarande ha, en äldre bil respektive mc hel-försäkrad i MHRF-försäkringen under minst ett år.
Fordonen ska vara av utpräglad samlarkaraktär."

Se mer på: Länk

Mats
BMW CS #5847
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
1Björn, "Dom är stenhårda på 20 års gränsen"
Mina tre sista entusiastförsäkringar tecknade under -04 och -05 har varit M-bilar. M3-87 då 18år gammal, M5-95 då 10år gammal och senast M3-90 15år gammal när försäkringen tecknades.

Att jag lyckats tror jag beror på att min första entusiast försäkring teckades innan den röda lampan började blinka hos FB när det fanns ett "M" i modelbeteckningen. Sen har det varit lite knepigt med de två sista försäkringarna.
En bra relation med sitt bolag och att man är en skadefri kund med flera försäkringar samlade hos dem. (Jag har tre bilar, en MC, villa-hem, pensionsspar, mm hos LF)

Men annars håller jag med om att en M3e36 är osanorlikt att få igenom men jag skulle inte säga omöjligt.

Racerbilen: Länk
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Har ringt runt och hört ang entusiastförsäkring på min M5a men det är helt tvärstopp så länge den inte är 20 år gammal.

//Roffa
Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
BjörnB: Jag började undersöka detta under början av 2005 och det var totalt tvärstopp! Det kan väl bero på var i landet man bor och villken handläggare man får tag på som sysslar med Entusiastförsäkringarna. I mitt falla fick jag tag på nått gammalt rivjärn som sa rakt ut till mig att jag var för ung för att äga en entusiastbil?!?! Jag var ju fortfarande i den åldern (28 År) då jag ville visa för mina polare hur fort min bil gick, streetrace osv??! Detta är helt sant! Min kollega satt brevid och hörde allt! Helt otroligt!

Men visst får man tag i rätt person så var det tydligen inte helt omöjligt att entusiastförsäkra M-bilar om är lite äldre. Det kan har varit lättare för dig om du haft entusiastförsäkring på dina bilar innan? Vet ej.

Jag har en otroligt bra kontakt med mitt försäkringsbolag förutom rivjärnet =).
Har samtliga försäkringar samlade där inklusive företaget (entreprenadförsäkringar) totalt 12 bilar helförsäkrade, pensioner, kontor, villa, lägenheter, hund, olycksfall mmm. Trots detta tvärstopp!

Det är bara och bita i det sura äpplet, betala dyrt och se glad ut =)

Mvh
Björn

Länk

Jag har en 911-92 entusiastförsäkrad hos LF. Här i min stad ändrade dom reglerna under senare delen av 2005 till att följa denna 20-års regel, innan dessa hade det nog funkat att få in en M-bil med en bra kontakt.

Nu är det tvärstopp för alla bilar, har även jag pratat med dom då jag gått in andra biltankar och försökt framföra att min bil gått under 500 sommarmil de senaste åren utan skador... men det är stopp.

Mvh John
Ni
430
Nicke_M
850 CSi
M5 E39
Hmmm,
Misstänkte detta, tack för ert engagemang!
Ja, det ser ju riktigt svårt ut detta, hmm då får jag nog hoppa den bilen.

Kan ju tänka att det busats något otroligt med dessa entusiastförsäkringar från som ni säger 18-åringar som ville komma billigt undan...

Nicke
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
En annan näraliggande fråga; Kan man endast på försäkringens årsförfallodag byta till entusiastförsäkring? Så är det ju när man byter mellan "vanliga" försäkringar. E ju litet surt att missa med några veckor och betala "dyrt" i onödan.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Enligt reglerna kan man bara byta försäkring/bolag på årsförfallodagen, men det kan man kringgå, man bara ställer av bilen och säger till f.bolaget att man inte vill ha någon garage-/avställningsförsäkring, finns ju ingen försäkringsplikt på en bil som är avställd, och då tecknar man en ny försäkring.

/ Mvh Ferenc
Länk
Fl
14
Flower
Bmw 520d xdrive G31 2018
Bmw 325i cab 2011
Har en M3 Cab-97 och har den entusiastförsäkrad hos LF .Man måste ha talets begåvning för att lyckas.Det är ju en stor skillnad på premien.Har haft tankar att sälja men dom verkar inte vara värt så mycket,så den lär väll bli kvar.Blir väll tillslut en riktig Entusiast/veteranbil.

Flower,

När fick du din entusiastförsäkring?

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Fl
14
Flower
Bmw 520d xdrive G31 2018
Bmw 325i cab 2011
Om jag inte minns fel så har jag haft den i 2 år.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.