AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.850

Andvände ganska mycket avfettning... he he

Sida 2 av 2
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Jag brukar göra åt med en flaska på 2 ibland 3 tvättar.. och på vintern blir det enl metoden:
rulla in i hallen,
spola av en omgång ganska noga,
på med massa avfettning,
låt verka medans man plockar ur mattor och dyl.
spola av mer noga denna gång,
ev. en ny omg med avfettning,
tvätta mattor och i dörrar,
spola av ordentligt noga.
Ingen svamp på vintern.

Diesel-räsern
/Rickard
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
tarzan325.. Om du spolar av bilen innan avfettning kommer den ej att fungera lika bra(avfettningen) som när du lägger på avfettning på en torr bil.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Player: Jag har hört precis tvärt om. Att avfettningen gör bäst verkan tillsammans med vatten.

/Jesper

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Alla ni som dränker era bilar i avfettning är någon av er som har en Ditecbehandlad bil? När jag frågade på Ditec angående avfettning så borde inte detta användas för ofta.

___
//Ulf
Gu
15
Guran67
523 Touring -98
Tjenare alla glada bilvårdande BMW ägare..
har följt denna tråd ett tag och kände att det var dags för ett lite inlägg.

Den som använder 2-3 liter avfettning av olika modeller vid en o samma tvätt har alldeles för mycket pengar till över för tvätt eller så gör man fel..

vilka avfettningar ska man använda då ?

ja enl. mig så (ursäkta alla miljövänliga människor) ska ni skippa miljövänliga/naturmedlen.. dom är inte lika bra.

-vill man ha en ekonomisk variant så föreslår jag någon microemulsion(blandbar med vatten). gäller för medelsmutsiga bilar.
- vid skit/salt/asfaltproblem så tycker jag att en lågaromatisk kallavfettning funkar bäst.finns i många olika märken och priser. själv gillar jag Lahega.

spraya på nerifrån och upp till fönsterkanten+ bak och fram med en tunn film (behöver inte rinna), vid behöv lägg ut en tunn dimma på taket.
jag använder en lågtrycks spruta (metallkantin 10 liter) och med den full kan jag köra ca 15-20 biltvättar.

har man STORA problem med salt och tjära så finns det "tixotropiska medel" sådana rinner inte, utan stannar kvar även på lodräta ytor. kolla med ditt lokala kemiföretag.

sist men inte minst...att inte svampa bilen efteråt med shampo gör att bilen lätt blir gråflammig. tråkigt på en snygg BMW eller hur...

mvh Guran

Gu
15
Guran67
523 Touring -98
Tjenare alla glada bilvårdande BMW ägare..
har följt denna tråd ett tag och kände att det var dags för ett lite inlägg.

Den som använder 2-3 liter avfettning av olika modeller vid en o samma tvätt har alldeles för mycket pengar till över för tvätt eller så gör man fel..

vilka avfettningar ska man använda då ?

ja enl. mig så (ursäkta alla miljövänliga människor) ska ni skippa miljövänliga/naturmedlen.. dom är inte lika bra.

-vill man ha en ekonomisk variant så föreslår jag någon microemulsion(blandbar med vatten). gäller för medelsmutsiga bilar.
- vid skit/salt/asfaltproblem så tycker jag att en lågaromatisk kallavfettning funkar bäst.finns i många olika märken och priser. själv gillar jag Lahega.

spraya på nerifrån och upp till fönsterkanten+ bak och fram med en tunn film (behöver inte rinna), vid behöv lägg ut en tunn dimma på taket.
jag använder en lågtrycks spruta (metallkantin 10 liter) och med den full kan jag köra ca 15-20 biltvättar.

har man STORA problem med salt och tjära så finns det "tixotropiska medel" sådana rinner inte, utan stannar kvar även på lodräta ytor. kolla med ditt lokala kemiföretag.

sist men inte minst...att inte svampa bilen efteråt med shampo gör att bilen lätt blir gråflammig. tråkigt på en snygg BMW eller hur...

mvh Guran

Gu
15
Guran67
523 Touring -98
hmmm..lessen att det kom in två av samma..

skit bakom spakarna...

*ler*
oavsett hur ren eller skitig så använder jag alltid minst 2 flaskor avfettning, tvättar varannan vecka nu på vintern för att slippa rosten så mycket som möjligt.... så gör jag iaf och kommer att fortsätta så också

Gu
15
Guran67
523 Touring -98
fräsch bil din -87:a Tobbe, j-vligt snyggt med angeleyes.

känns det bra att tvätta så som du gör, så ska du göra det..men om du kommer åt Lahegas sortiment så kan jag rekomendera en produkt som heter "Herobiol" (kör den själv) den klarar alla smutsproblem. sen kan man lägga tid och energi på svampa och vaxa bilen som du gjort.

varför jag rekomenderar sparsam anv. av avfettningar är för att dom torkar ut plast o gummi ganska snabbt

Fler än jag som längtar tills sommaren då vi kan glänsa i våra rena bilar??

mvh Guran
jag använder endast smartab och autosmart produkter...väldigt bra saker, men ändå så öser jag på med lite mer saker ;) vill ju hålla den i fint skick:)

Guran67: Tackar så mycket för komplimangen, jo, den är riktigt fräsch...dock lite rost i skärmarna runt om men allt ska bytas under sommarn sen blir det bara att köra den på sommar i fortsättningen

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.