AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.852

Andvände ganska mycket avfettning... he he

Sida 1 av 2
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Tvättade min Beemer igår, den var inte direkt skitig med karossidorna var ganska vita efter en veckas andvändning på dessa söndersaltade vägar...

Tog en timmes tvätt-tid på den lokala macken och köpte mig en flaska avfettning(1 liter?)...

Började med att spruta avfettning på bilens sidor, front och "akter" medans jag fyllde hinken med vatten.

Efter att jag tvättat bilen och torkat bort det mesta av vattnet såg jag att bilen blev riktigt fin... och att flaskan med avvfettning var tom!

Shiiit tänkte jag, inte p.g.a. pengarna jag lade på köpet av flaskan men: EN HEL FLASKA, under en hel tvätt?!
Är jag inte rikrtigt frisk? Man fattade det först efteråt...

_____Vraum!_____
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jag brukar alltid göra av med en flaska när jag tvättar. Är inte det normalt? Kanske är för mycket?

/Jesper

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Självklart går hela flaskan åt. Det gör den varje gång för mig oxå :)
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
?
En flaska räcker väl till en 10 - 15 tvättar...

___
Vagnparken: Länk
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
En hel flaska? Så mycket har jag aldrig gjort av med på en tvätt, den brukar räcka till 3-4 tvättar i alla fall, om inte mer.
Två-tre tvättar brukar mina flaskor räcka.
Avfettning skall man inte gödsla med. En gång på våren så har jag den årliga stora orgien med avsaltning då minst en stinkflaska går åt. Sedan så är det enbart i samband med vaxning. Annars så gäller NOLL avfettning för mig, då det inte är nyttigt för bilen eller mig själv att ständigt bada i petromlumdestilat modell stinkande ful-gucka... Det är stor skillnad på olika preparat har jag lärt mig med åren. Både vad gäller verkningsgrad, stinknivå och åtgång...
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
En hel flaska - då torde det bli rent! Jag försöker att inte avfetta så ofta för man vill ju ha kvar vaxet som skydd så länge som möjligt. Men som sagt det är skillnad på olika medel också.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Kör dock enbart med den miljövänliga varianten. Kanske därför det krävs en flaska varje gång?

/Jesper

Gör av med en flaska när det är dax för vårrengöringen, annars är jag väldigt sparsam med avfettning.

Keep Your Distance!
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Kör oxå miljövänligt. Men jag använder sällan avfettning. Ett par gånger under vintern för att lösa upp allt salt ordentligt. Då går alltid en flaska åt. Ibland får jag tom snåla på slutet för att den skall räcka. Fast då är underredet och motorrummet inkluderat.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
En hel flaska låter mycket!

Ni använder väl ett spraymustycke? Annars kan det gå åt mycket i onödan.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Hehehe jag använder 1-2 flaskor varje tvätt men då använder jag aldrig svamp på vintern 1 flaska per ggn under sommaren brukar det bli + en massa insekts tabort
Dom där pumpflaskorna håller ju aldrig tätt.
När jag har en hink med tvättprodukterna i skuffen så har ju alltid medlet åkt ur flaskan och ligger i botten på hinken när det är dags för nästa tvätt så det är ju lika bra att använda hela flaskan på en gång.
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Men bilen blev ren iallafall... he he.

_____Vraum!_____
Ko
102
Kowe
523IA E39
325i Touring
Själv kör man med ett riktigt bra avfettningsmedel såhär års Snow clean heter det och räcker ca 3- 4 tvättar riktigt nöjd med det.

B M W
jag brukar använda en flaska asfaltrent och en vanlig avfettning (autosmart eller smartab) då jag tvättar min och självklart får E30:n sig två lager vax efteråt :)

Använder man så mycket avfettning så tvättar man nog för sällan...

En 1 litersflaska med spraymunstycke räcker uppskattningsvis till närmare tio tvättar för min del. Spraya på avstånd så avfettningen sprids innan den träffar lacken. Överflödet rinner ju bara av ändå.

Eller?

/Anton
En hel flaska om jag ska bara spola av ordentligt men om jag tvättar med svamp då räcker en halv flaska
Pl
91
Platypus
328Ci -99
Kan tipsa om sprutflaskorna man pumpar upp övertryck i.
Sedan trycker man på knappen och låter medlet sprutarut i en jämn ström över bilen och man slipper pumpa ut avfettningsmedlet med femtioelva tryck.

Min erfarenhet är att de läcker mindre än de vanliga som sitter på flaskorna på macken vilket stor fördel om man har fälgtvätt i flaskan (=man slipper få lika torr hud som en mumie).

Självklart har man två, en för avfettning och en för fälgtvätt.
Blir dessutom lite enklare att spä ut fälgtvätten med vatten om man köpt en stark variant, t.ex. lahegas 2-liters dunk.

Finns på biltema, mirco och andra ställen.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Jag brukar vintertid använda en duschflaska per tvätt som rymmer ca 1.5 liter.

Då använder jag avfettning som är utblandad ganska ordentligt. Dvs det kanske är 1-2 dl avfettning och resten är vatten. Lång mycket mer ekonomiskt att köpa 25 litersdunk konc. som blandas beroende på råstid/smutsighetsgrad än att köpa mackens dyra enlitersflaskor till överpris.

Detta blir precis lagom för min del. Ni som inte använder avfettning. drar ni runt med svampen i allt grus och annat skit. bilarna jag tvättar är nästan rena innan jag går igång med svamp.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.