AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.070

BMW dyr service? Rykte eller verklighet

Sida 1 av 2
Ska som sagt byta bil och har rejält beslutångerst.

Provade en Volvo Cross Country idag, -02.
Sa till säljaren att jag även funderar på antingen en BMW 530 touring från 01-03 eller en BMW X5 00/01.

Hans kommentar var "Mycket lägre servicekostnader på en volvo".

Samtidigt verkar Cross Country vara en av de bilar som oftast står på verkstaden har jag läst:)

Hur är det. Är BMW fortfarande dyra i service/ att äga när det gäller -00 och frammåt. Vad ligger en service på?

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Inspektion I Kostar ca 3000 kr
Inspektion II ca 6000 kr.

Helt normala priser, varken dyrt eller billigt i jämförelse med andra märken. Volvos priser kan jag inte uttala mig om.
Pratar vi 5-serien eller X5?
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Läste i Teknikens Värld att Volvo V50 har bland de dyraste servicarna som finns. Mer än Porsche bl.a. Leta gärna upp den tidningen, va några nummer sen, där stod många bilar uppräknade med servicekostnader. BMW hade givetvis lägst kostnad p.g.a den fria servicen till 8000mil.
Enligt Vi Bilägare och ngn biltidning till (minnet sviker) är BMW:s service och reservdelar prisvärda och Volvos betydligt dyrare. Däremot om man skulle ha en betydligt äldre Volvo än 02, blir reservdelarna betydligt billigare än för nyare modeller pga deras nice price. Den som tycker om Tüschkland kan få en Inspektion II för knappt 4000 kr och får enligt uppgifterna ovan 2000 kr att resa för.
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Hej,

Här har du en annan tråd där det diskuteras BMW vs Volvo..

Länk

Mvh Jimmy
Mina Volvo servicear var allt annat än billiga, ungefär på par med 330'ans,

Däremot upplevde jag VOLVO som klåpare, t.ex då en "praktikant" drog fast mina tändstift med tryckpistolen... Behöver jag säga att det fanns inga "gängor" kvar i toppen?

Att volvo skulle ha så mycket biligare service är väl kanske mer en skröna och ett jävligt bra försäljningsargument...
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Klart att säljaren pratar sig varm om sina egna produkter... för ca 10-15 år sen kanske det påståendet hade varit närmre sanningen, men inte 2006......

/ Mvh Ferenc
/// Bavarian Motor Works \\\
Länk
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
tryckluftpistolen för att montera stiften ojo oj.. fint :)

Länk
Flayer:

Jo, verkstadschefen hade aningen svårt att förklara varför bilen inte gick att hämta ut på angiven tid:) typ:
-"Vi har lite kvar att göra, ett missöde med tändstiften".
-OK, vad exakt?
-"Nja vi måste gänga om din topp"
-Vadfan?
-"Nja ett missöde"

Klart att det blev en ny topp, men helt otroligt.:)

Nåja, det var ju en sido parentes. Men som nämnt klart att en säljare drar det vanliga "snacket".
Jag kommer ihåg att Teknikens värld tidigare jämförde servicekostnaderna på Volvo S40/V50 och den under skalet princip likadana ford Focus. Volvon var förstås mycket dyrare att serva, fast det till och med var samma motor i bilarna.

/Peder
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Det finns bra jämförelser i Teknikens Världs "Stora Beg-boken 2005" mellan olika märken. Reservdelar, service mm. Vad jag kommer ihåg så är BMW inte dyrare än medel på E36 och E39. Ej räknat M-bilarna.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det dras tändstift med tryckluftsverktyg på de flesta verkstäder sedan många år tillbaka, och det händer att det blir snett ibland, behöver inte vara en praktikant, han är förmodligen räddare att göra fel än den som står och skruvar stift hela dagarna.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Det är ju ganska ointressant vad EN service kostar, om man inte vet hur ofta man ska serva. Så en jämförelse på en treårsperiod och kanske 5000 mil kan vara relevant. Om man står i begrepp att köpa en BMW är det naturligtvis en fördel om inspII nyligen är gjord eftersom det är långt till nästa. Hur långt beror på modell, men åtminstone 6000 mil.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Kan förstå att du har beslutsångest. Både 530T och X5 är fina bilar ;-)

__
Sett några annonser på blocket på X5:or med texten "Nyligen servad för 15.000" samt "nyligen servad för 12.000".

Är service så sabla dyr på en X5:a?!
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
När det står så i annonserna har man antagligen förutom service även åtgärdat nånting; tex bytt bromsar, avgas, styrstag eller nånting.

__
Är en X5:a mycket dyrare i drift än en 5-serie touring? (förutom skatt, försäkring och bensin)

cr
3.939
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Min tjejs farsa har har en ny Volvo S80. Han hade en -01 140 hk förrut som han lämnade in på 12000-milaservice i höstas. I princip bara oljebyte, inga tändstift, kamrem el. dyl., den gick på 4200:-. Det är tom dyrare än vad min Audi A4 -03 kostade att longlifeserva. Kan inte tänka mig att en XC är billigare än en S80...
Det är ju bara att gå till verkstaden och be dom plocka fram priser på kommande servicar...

MVH Christofer
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Nu skiljer ju priserna lite från stad till stad men om man som jag servar bilarna i Malmö (Bilia respektive Förenade Bil) så är det dyrare att serva en V70 -02 'n en 530 -02. En "vanlig" service (4000mil) på V70'n gick på över 3000kr och den större vid 6000mil gick på över 6000kr. V70 -02 ska ju dessutom in var 2000:e mil medan 530'n rullat upp emot 2500 mil mellan service.

Det som jag gillade med Bilia är att du kan få din personliga servicetekniker och då lämnar du bilen till honom och kan diskutera specifika detaljer och det är sedan han som ringer dig om han hittar något och det är hos honom du hämtar bilen. Hos Förenade Bil sitter det en kundmottagare som i regel missar någon detalj eller inte har alla svar på dina frågor.

Men för att summera...Myten om att BMW är dyra att serva är just bara en myt.

___
//Ulf
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Frågade på serviceavtal för en V70 D5 AWD och det kostar 3kr/mil... 9000kr per service. En 320 kostar 7800kr/5000mil på BMW i Danderyd. Inte helt likvärdiga bilar, men en liten jämförelse.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.