AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.709

Vad tror ni att jag skulle få om jag sålde min 525 IAT?

Sida 1 av 2
Nu sällar jag mig till den skara som undrar vad ni tror om priset på min bil. Jag funderar på att hämta en 540 från Vaterlandet, men är inte helt säker på att det är meningsfullt och tänkte kolla vad ni tror priset skulle hamna vid försäljning. Om den allmänna meningen är att jag i bästa fall kan få pengar till en bättre begagnad Opel Kapitän underredsbehandlar jag den i sommar och kör några år och är säkert rätt nöjd med att köra billigare än med 540 (även om de extra 100 kusarna skulle vara roliga att ha). Jag tror att jag fått med allt relevant i texten som blev en smula omfattande.
Det negativa
En mycket liten skada på en dörr som jag bara kan hitta när ljuset ligger på från ”rätt” håll. En repa som är ca 3 cm lång och några mm bred i plasten på förarstolens baksida och en mycket mindre på motsvarande ställe på passagerarstolen. Ett stenskott på A-stolpen. Några små repor på växelväljaren, som jag ännu inte polerat bort. En av aluminiumlisterna på en av dörrarna har korrosion som ser ut som blodådror. Ngt jag inte upptäckte förrän jag kom hem.
Det positiva
Bilen från auktoriserad BMW-handlare som har haft hand om den sedan den kom till dem från fabriken och till dess jag hämtade den, inklusive utskrift på service och byten av slitdelar.
Bilen lackerades om före köpet eftersom säljaren var slarvig och lovade att bilen saknade stenskott men vid närmare kontroll såg han att det inte stämde och ringde mig och bad mig att vänta några dagar för omlackeringens skull. Rökfri. Europlusgarantie till maj. Mr Capbehandling i höstas.

Modell 2002
Mil 12900
Topasblåmetallic
Edition exclusive, Businesspaket
Vinterfälgar stål, Sommarfälgar lättmetall Radialspeiche 50 (vet inte om det stämmer men är märkta med ett M och de är på 17“)
2 airbags bak, ABS, Airbag för förare och passagerare med sensor för passagerare, Armstöd fram, Automatisk baklucka; Automatisk luftkonditionering med två klimatzoner; Bagagerumsnät
Baksätet delbart; Bensinvärmare med fjärrkontroll; Cd-växlare; Dimljus fram och bak; DSC; Elglastaklucka; Elvärme i stolarna; Fjärkontroll av centrallås; Mattor i velour; Färddator med piktogramvisning och check control; Fönsterhissar fram och bak med klämskydd och komfortfunktion; Hi-Fi System (med Nokia-sub); Huvudairbag; Ickerökarpaket; Innerbackspegel och ytterbackspegel aut avbländbar; Insynsskydd för lastrummet; Interiörlister i trä; Isofixsystem för barnstolar; Komfortstolar elinställbara med svankstöd och massage; make-up-speglar; Navigator system med färdator och TV; PDC; Ratt trä/läder, multifunktion; RDC; Regnsensor; Röststyrning; Sidoairbag för förare och passagerare; Skinn Exclusive svart; Spolarmunstycken uppvärmda; Startspärr; Automatisk växellåda; Takrails;
Telefon trådlös; Universalgarageöppnare; Varvräknare med Energie control; Vita blinkers;
Växelväljare trä; Xenonljus med strålkarstarrengöring; Yttertemperaturindikator; Inga sommardäck, alternativt precis lagliga sommardäck; Dubbdäck som har gått några hundra mil denna vinter.
Skulle tro att 150-160KSEK är rimligt i slutpris. Kanske får du gå lägre ev tom. E39 är inte lättsåld numera..

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Fälgarna du nämner är 16" så det är nog så att bilen såldes med Style 50 och att dom sedan byttes till andra som är 17". Här Länk kan du kolla på de olika fälgarn och lokalisera dina. Möjligt att du har Style 66 som är 17" M.

Bilen är ju mycket välutrustad och i mycket bra enligt din beskrivning. Den typen av småskador som du beskriver är väl nästan oundvilkliga på en 4 år gammal bil som rullat 13' mil. Pris 150-160'?

___
//Ulf
170-175tkr bör absolut inte vara omöjligt, det är svårt att hitta en bättre utrustad 525iAT.

Vad tror ni om följande, 525iAT-01, Sv-såld 2äg, Titansilver, tyg, PDC, dragkrok, komfortpaket, 8000mil, lägre pris än 02: an eller högre?

Mvh Stephan
Programmer: Jag är mäkta imponerad. Jag är inte 100 % säker på att det är 66, det kan även vara 68 (fälgarna är på kollo över vintern), men jag är böjd att tro på 66. Ren och skär svartkonst från din sida. ;)
Stephan735. Tack för den prisuppgiften den värmde. :) Vidare håller jag med om utrustningen. De 540:or jag tittat på har alla en lägre utrustningsnivå. :( Ska bli intressant att se hur kollegorna på forumet ser på din fråga avseende relationen mellan tid/mil. Rent spontant är jag alltid lite fundersam när det gäller dragkrok, en bekant körde ett släp med två hästar helg ut och helg in med sin tjänste-BMW och när han erbjöds att köpa loss den avstod han eftersom den blivit lite slö. Men det var nog ett extremt fall av belastning.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

mikaelodoris: att jag gissade på M66 är inte så konstigt eftersom det är dom vanligaste M-fälgar i 17" till en E39 av senare modell. M68 är till 3-serien.

Om jag personligen fick välja mellan de ovan nämnda bilarna så hade jag utan tvekan valt din, dvs jag värderar den högre MEN det är ju inte alltid så som marknaden i övrigt värderar bilar. Det som talar för din bil är givetvis mängden av utrustning, skick samt bra historik som är viktigt på en importbil. Emot är givetvis milen som av många i Sverige ses som höga samt att den är importerad.

En gissning på priset på 01:an är nog att den hamnar något under din.

Som Simon är inne på ovan så är E39 inte helt lätt att sälja då utbudet är stort så det handlar ju lite om hur snabbt man behöver sälja. Med lite tålamod och tur så är inte Stephans siffror vara någon omöjligt.

Är ju även själv E39-ägare så jag har absolut ingen anledning att prata ner priserna...;)

___
//Ulf
Programmer: Äsch då var inte så blygsam. Jag tycker ändå det är magi :)
Det känns ju ändå relativt lovande. Det är kanske läge att sätta ut annons. Snittet för svaren ger ju ett acceptabelt värde. Jag har nämligen ingen brådska med försäljningen. Det finns alltid några 540:or hos BMW som uppfyller mina krav i form av pris/utrustning/ålder/mil och de sjunker troligen snabbare i pris än min. Upp till 15000 mil bekymrar mig inte heller så länge bilarna är välskötta och denna gång ska jag behålla bilen, eftersom det är svårt att hitta en kombi som slår 540:an, möjligen finns det ngn Audi, men jag gillar dem inte riktigt trots rostskyddet och förstås längre fram i tiden finns naturligtvis BMW 545 med head up display (jag älskar mina leksaker).
Tack till de medverkande för att ni tog er tid.
Ska bli intressant att se vad resultatet blir. Är ganska säker på min sak. Bilen är mycket välurustad absolut. Dock är det så att med 12900 mil skrämmer man bort de med välutvecklad milskräck och tjock plånbok. Min värdering står alltså fast. Stefans känns optimistisk enligt mitt synsätt. Kanske rimligt iofs att annonsera på den nivån.

Tror att den bilen Stefan tar upp kommer hamna runt 150 KSEK eftersom den har låga mil.

Jag kikade på bmw.de, det finns 2st 525iAT med xenon, navi, läder, en -01 med 15900mil för låga €11900 och en med uttag 10/02 med 13800mil för €15900, går man över €17500 är utbudet bättre, till exempel en Svart II-11/01 "mod-02" med 10600mil för €17900 samt har Euro+ Garanti, den saknar bland annat taklucka, bensinvärmare och komfortstolar så man får inte har lika höga ambitioner på utrustning, vilket är vad inriktningen vid försäljningen av den Topasblåa får vara, uppskattar man inte utrustningen, köp något annat, på begagnat marknaden är det bra att kunna erbjuda en vara ingen annan har, "och som samtidigt efterfrågas" och detta är en sådan, därav priset, fixa bättre sommardäck och du kan höja från mitt pris, dom flesta vill köpa en nyckelfärdig bil, och försök hålla miltalet under 13000mil, innan försäljning, det ser bättre ut att skriva 12950mil i stället för 13100mil

Mvh Stephan
Heja Stephan735i :) Jag tror att ditt råd är mycket bra. Att se till att bilen är nyckefärdig och att inte låta körsträckan passera 13000 mil är nog mycket klokt.
Jag kommer att erbjuda bilen med däck som är lagliga och inte mycket mer, eller däck som är splitternya och till vad jag tror mycket konkurrenskraftigt pris.
Som en service för de som medverkat och för de att på denna sida meddela när annons sätts ut och pris vid ett eventuellt avslut (om inte en eventuell köpare kräver annat).
Det är dock inte spikat att bilen säljs, det hänger helt på vilket pris jag kommer att erbjudas. Att köpa en 540 som är lika välutrustad som denna + fälgar och dubbdäck är ju inte alldeles gratis.
Annonsen får dock vänta till imorgon iom att jag inte fick tag i min däckhandlare för prisförslag.

Mvh
Mikael
Sorry jag slant med förra meddelandet och lite text föll bort så den delvis blev svårläst. Nedan är den korrigerade delen.

Som en service för de som medverkat och för de som kikat på länken kommer jag att på denna sida meddela när annons sätts ut och pris vid ett eventuellt avslut (om inte en eventuell köpare kräver annat).

Mvh
Mikael
Nu är steg 1 klart och annonsen finns på autopower. Blocket kommer senare. Guvafindenär! :)
Men har man kört en CL600 med 390 PS vill man ha mer själv, trots att ägaren till den monsterbilen sade att jag var dum som vill sälja denna.

Mvh
Mikael
Steg 2 annons på Blocket. Ska bli intressant hur responsen blir. Från AP hittills bara två mail. Å andra sidan var det likadant när jag sålde min förra BMW. Blocket medörde några samtal (men mest var det förmedlare) och tyvärr fick jag inga rimliga från AP. Blir det inget av så gråter jag inte för det. Om två år ligger 545 förhoppningsvis på rimliga prisnivåer.

Mvh
Mikael
Jahapp så var sötnosen borta. En till synes mycket kunnig köpare (långt kunnigare än jag) som sannerligen hade kollat upp den innan och dessutom gjorde det på plats.
Eftersom han hörde ett svagt skrammel från motorn som även jag hörde (spännrullen på min tidigare E46 lät likadant och det kostade 2000+ att åtgärda) så sjönk priset ytterligare. Inklusive de av bilens tillbehör jag behöll blev slutpriset ur mitt perspektiv ca 149000. Detta innebär att simon_en fick äran att komma närmast. Å andra sidan har bilen gått nästan 500 mil och blivit 4 månader äldre, så det vete håken om inte Programmer/Ulf ska framstå som chefsbedömaren i detta fall. Personligen hade jag utan tvekan unnat Stephan735i guldmedalj i detta BMW(M). Sedan jag kastade ut frågan har min planer ändrats och jag kommer att köpa en billigare BMW som jag kan tuffa runt med några år tills jag kan unna mig lyxen att tappa ca 25000 om året i värdeminskninig och reparationskostnader/däckostnader igen. Jo jag vet många här lägger ut mycket mer per år, men jag är en återhållsam bilägare.

Mvh
Mikael
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Grattis till försäljningen!

Det verkar ju ha tagit ett tag att hitta rätt köpare? Hur var responsen på dina annonser? När jag sålde min 540iAT-00 för några år sedan så var det nästan ingen respons alls men den förste seriöse spekulanten (som också kollade upp allt innan) resten över halva Sverige och köpte bilen, dessutom till ett pris som jag faktiskt var nöjd med. Men det tog nog närmre 3 månader från första annonsen.

___
//Ulf
Tackar tackar.
Ja det var förvånansvärt begränsat intresse för denna fantastiska bil. (Jag har sålt den så jag har inga ekonomiska skäl till att höja den till skyarna.) Jag tror det har varit drygt 10 intressenter som ringt eller mailat. Från kalix i norr till Norrköping i söder. Hälften av de som ringde ville byta mot andra bilar, som inte motsvarade mina behov. Marknaden för E39 tycks vara mättad.
Personen som köpte bilen upptäckte dessutom de första små rostangreppen på en dörr och bakluckan. De var så små så jag själv inte sett dem. Bu för denna series rostegenskaper.
Efter denna försäljning känns det som att importörer av E39 i avsikt att genast sälja den med vinst nästan måste vara fulingar med tanke på hur lågt en mycket välutrustad och fullt verifierbar bil i gott skick (bortsett från nämnda rost) värderas av svenska köpare.
Vet du eller någon annan här möjligen något om denna bils historia? 540 iAT registreringsnummer: SZZ784. Den ska vara servad hos Sjölin & Hagström som tycks ha ett bra rykte på Autopower. Jepp en E39 igen. Somliga lär sig aldrig. :)

Mvh
Mikael
Jag har nu fått full och tillförlitlig information om bilens historia och köper den idag om inga brister har glömts bort av säljaren. JAG SKA BLI MED V8:A! :):):)

Mvh
Mikael
I min bedömning ingick att det kunde ta tid att sälja också...:) Därav precisionen..:)

Grattis till försäljningen också!!!

Mikael, söndag: "Sedan jag kastade ut frågan har min planer ändrats och jag kommer att köpa en billigare BMW som jag kan tuffa runt med några år..."

Mikael, måndag: "JAG SKA BLI MED V8:A!"

Det är rätta takter det. :D

Mvh Johan
simon_en: Mycket professionella bedömningsgrunder och tackar så mycket förvälgångsönskningarna. :)
Jiie: Hehe. :) Jo jag har full förståeligt att det låter lite märkligt/vimsigt. Det finns dock en viss om än begränsad logik till uttalandena. Efter att ha köpt en 540 för cirka 76000 (4* nya sommardäck och 4 gånger så gott som nya dubbdäck på 8* alufälgar) inklusive ny vindruta, så har jag hälften av pengarna kvar från min försäljning och eftersom jag är en daredevil, kommer jag att endast teckna trafikförsäkring och trots denna muskelbil spara 3700 i försäkring per år. Bilen är nyservad (inspektion I) hos SJölin och Hagström. Dessa har även skött om den sedan de (!) importerade bilen 2002. Växellådsolja, kylare och mycket mer som kan vara läskigt på en 540 iAT är bytt. Så förhoppningsvis har jag ett bekymmersfritt/billigt år framför mig. Möjligen bortsett från bensinkostnaden. Jag noterade dock att bilen på motorväg med momsfart drar ca. 1 l milen, vilket inte är mycket mer än 525:an gjorde.

Ett tips för intresserade:
När jag hämtade bilen kom det en BMW 528 av E39-modellen som skulle säljas. Mycket gott skick, men det som gjorde att jag morsade på ägaren var nummerskyltshållaren med www.BMWPOWER på. Stackaren hade En Schnitzer-stylad 97:ans 528 som han ville sälja eftersom han råkat ut för tjuvar som stal hans utrustning och som hade gjort det flera gånger och nu var han trött på det och skulle sälja den. Han vill ha rätt mycket för den, men den är fin och välutrustad, det mesta utom elektriska stolar. Den lär snart dyka upp hos "Bilförmedlingen - Hägersten".

Mvh
Mikael
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.