AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
8.663

Eftermontera navi - rekommendationer?

Sida 1 av 3
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Tja. tänkte införskaffa en navi att ha i bilen. Har dock inte så bra koll på modeller och så. Den ska va bra, prisvärd och inte kosta för mycket. Kan jag få några rekommendationer?

Tack på förhand!

// M.v.h. Daniel
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Garmin Nüvi har jag blivit väldigt förtjust i, har dock inte använt så många andra.
ku
147
kuai
320CiM -04
Tomtom kommer med en helt ny serie så sikta på en Tomtom 700 som snart bör ligga på ett bra pris. Nya kostar de runt 5' i Tyskland så begagnat kommer nog att ligga runt 3 framåt vårkanten.

Länk
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Satsa på en Tomtom eller något annat märke som inte använder sig av Navteq´s kartmaterial för dom har en taskig uppdatering i Skandinavien. Det finns vägar i samhällen som funnits i 10 år som fortfarande inte finns med på 2006 års uppdatering.

/Pulare
Satsa på en "riktig" fastmonterad navigator. Korrektare vägledning och dessutom ofta underhållning, som DVD, Mp3 etc.

T.ex Pioneer AVIC-X1R
Je
68
Jerry E
540iAM-00
Jag håller också på att försöka bilda mig en uppfattning om olika modellers + och -. Garmin nuvi är hittills min favorit bland de modeller jag kikat på, men jag tar gärna del av andra har att säga om olika navi-apparater.

mvh. Jerry
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Bstrom: vill inte ha en "fast" modell då jag inte vill byta ut orginalstereon i bilen. Tycker tyvärr inte att det ser snyggt ut att göra så.

Har kollat lite på Tomtom´s och Garmin´s hemsida nu.. f-n inte lätt =)

// M.v.h. Daniel
Även jag är på g på att införskaffa en navi är inne på Tom Tom 700 några plus eller minus?

Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Navteq (Garmin) och TeleAtlas (TomTom) har båda sina brister vad det gäller kartinformationen så det är nog hugget som stucket. Vad det gäller användarvänligheten håller jag TomTom högre än Garmin. Då jämför jag mellan TomTom Navigator 5 i en iPaq och en Garmin Quest.

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Nüvi och TomTom 700 är i princip identiska i handhavandet, som jag förstått när jag pratat navi med min bror som har en TomTom 700.
Är det någon som vet mera om Sonys nya den såg läcker ut och billigare än Tom Tom 700,500,300

Länk
Håll ut lite så kommer TomTom med riktigt läckra 4" Widescreenmaskiner, 910 är min maskin het klart! Angående kartmaterialet skulle jag vilja påstå att Teleatlas liger före Navteq, båda har sina brister helt klart men fler finns i Navteqs material. Faktum är att TomTom kör Navteq i sin RIDER modell.

Frågor angående TomTom besvaras med glädje då den är en del av min vardag.

Ja jag är lite partisk.....

Johan S #4079 & #4079A
www.bimmer.se Länk
Johan Sjöström:

Pris indikation?

Vad kan den som inte andra inte har och vilken nytta har jag som kund?
*d
296
*danne*
BMW 528/M-97
Själv kör jag på Panasonic dv2000 Navigation
Navi med hastighets avkänning "kopplas mot pulsgivaren" samt att den har gyroskop = nogrannare samt tappar inte bort sig i Tex en tunnel Lr där mottagningen är dålig
Sedan har den oxå Vanlig Dvd uppspelning Dolby digital 5.1
och extra ingångar för Backkamera Tv tuner med mera kanske ett Playstation på Aux ingången om man känner för det
och en Digital mottagare på Tv ingången :P
Den använder Navteqs kart dvds
Nya modellen heter Dv2300
har för mig att man har flera utgångar oxå, till tex en extra skärm där bak

Skärmen fram satte jag på en telefon bygel som sätts i luftutblåset i mitten
av panelen
Blev kanon faktiskt...
:)
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Har dundrat runt (nästan) hela europa med min Mio 269 funkar klockrent.

Mvh/Micke
Min 02sida
Länk
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Glömde länken Länk

Mvh/Micke
Min 02sida
Länk
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag har en MIO Mitac 269+ som fungerar underbart.

Kartmaterial från Teleatlas ochj MYCKET waypoints/POI´s. Med programvara så kan man ändra och lägga till vilka som skall visas (Exempelvis ta bort hotell POI´s nära hemmet osv.)

Varning för hög hastighet, snabbaste eller kortaste väg, närmaste Mack osv. En j*vla massa grejer..

Som bonus ingår MP3 spelare (eftersom den har hårddisk), bildvisning från minneskort och sync med outlook, då klickar man enkelt in till VEM man ska, inte till vilken adress.

Jag har använt den i Sverige och på Europaresa till Italien. Inte ett fel.
Diverse inkluderade tillbehör PC-kabel, effektadapter för bil, monteringsfäste, väska, adapter för växelström, fjärrkontroll, headset, fäste för vindruta, cykelfäste. Jag betalade 4400:- för min.

Länk med info
Länk

//amullo
Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil?
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
amullo samt trucker >>

Hur är det med röstvägledningen i era MIO navigationer? Sitter det en inbyggd högtalare i den, eller måste en extern högtalare anslutas?
Angående närmaste mack, går det att välja vilken mack man vill (ex. shell eller statiol?).

Mp3 spelaren då, finns utgång för anslutning till bilens eventuella AUX ingång?

Kan den upplysa om eventuella olyckor och om vägen är avstängd? (finns ens den möjligheten över huvudtaget?)

tacksam för svar!

// Erik
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
läste era länkar nu, lite sent kanske ;)

Men fick inget svar på om det går att ansluta MIOn till bilens stereo?

// Erik
Starre: Priset är osäkert än men toppmodellen 910 kommer att kosta en hel del, 20gb hdd,kartor för HELA europa OCH usa och massor med annat. Saker som du som kund har nytta av är:

Widescreenskärm 4" (stärre och behagligare än dom flesta idag)
Ny ljuststark skärm som kommer att fungera ännu bättre i dagsljus

Ännu snabbare,mer exakt och fruktansvärt effektiv (även under mkt svåra förhållande) GPS mottagare

Möjlighet att köpta till TMC modul (trafikinfo via RDS nätet)

MP3,PODcasting,Audiobooks och massa annt smått som jag inte kommer ihåg just nu.

Handsfree via bluetooth ingår i samtliga nya modeller, extremt smidigt och fungerar förvånansvärt bra, SMS,import av kontakter osv funkar till fler och fler nallar vilket gör funktionen ännu mer klockren.

Extremt bra ljud jämfört med många andra konkurrenter gör den lite klumpig men dom nya modellerna är lite slimmade och har ett väldigt trevligt utseende. Länk

Som jag ser det så kommer tomtom:s nya serie än en gång visa vem som är herre på täppan ;

Johan S #4079 & #4079A
www.bimmer.se Länk
Så har man varit och köp en Sony NV-U50 som verkar ha det mesta som jag behöver och den var betydligt mkt billigare än alla de andra som jag tittade på.

Dessutom har den de funktion som jag behöver så snart kanske man äntligen slipper printa ut eniro varje gång man lämnar stan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.