AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.422

Övertro på sin bil

Sida 4 av 5
netsix
ZebbeMannen

305 hk är det i Cobran mellen 96-98.

thorphedo

Jag får inte fram några siffror vad dom gör 0-100 samt 0-200, man får surfa runt lite och kolla. Jag skall ju egentligen veta det som säljer såna, men men. Jag har vetat det men det har ramlat dän. Fy skäms, på mig.

/netsix
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Gunneriusson: Teoretiskt kan inte en humla flyga heller.
Teori och praktik stämmer inta alltid överns tyvärr
min praktiska erfarenhet säger mig det.
Jag säger inte att uträkninger och formler är fel
absolut inte,men det är fortfarande skillnad på teori
och praktik.Det finns ju flera olika omständigheter
som ger olika effekt vid olika varvtal.
Och jag missade inte vad du skrivet.
Jag håller också med dig att medeleffekten blir högre
sedan beror prestandan på bilen på så mycket mer utväxling vikt som man måste anpassa efter motorn annars är ju bla en trimmning meningslös bla.
Ha det

MVH
Hasso
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
En ägare till en viss Porsche försökte dra min gamla 520i....visst var det inga problem(min 125 hk,hans ca:180hk)detta borde ju också anses som löjligt eftersom en porsche inte är i samma klass som en stor och tung BMW från 80-talet!Nä jag tycker att man ska få köra om vem man vill,huvudsaken är ju att det är tvärtom d.v.s att det är en BMW som kör om t.ex Volvo,Porsche,SAAB m.m

Mvh Ricke
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
En humla kan visst flyga i teorin! Teori och praktik stämmer alltid. Om inte så har man räknat fel eller utfört praktiken fel.

Formeln jag gav förr är härledd från definitionerna av vridmoment och effekt. Detta går alltså inte att "rucka" på. Om en motor har 360nm vid 2000rpm så motsvarar det 102,4 hp. Det spelar ingen roll om detta gäller en 12 liters v8 eller en 1,6l fyra.

Om du har en kurva över vrid och effekt så kan du ju testa och räkna om vridet till effekt vid ett visst varvtal så kommer du att se att det stämmer överens med effekten vid samma varvtal. Tänk på att formeln ger effekten i Watt! 1 hp = 736 W.

Visst har du rätt i att det är helt andra saker som bidrar till en effekt/ett vridmoment. Men sambandet mellan dem går aldrig att få bort. Isåfall har man mätt fel. Jag lovar att detta sammband alltid gäller.

Mvh Jocke
th
141
thorphedo
525 - 91b
en kille på gymet har köpt en "vanlig" vette(aut), 91-a, ej LT-1.Jag steg ur den för 20 min. sen,den gick bra, den gick JÄVLIGT bra!Snabb som attan, inga problem som helst up mot 150-160.
Det var raw v-8 hela vägen,jag måste bara ha...
Ser betydligt maffigare ut än de flesta.

Det var det.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Jag har läst igenom mina inlägg en gång till och har märkt att jag låter grinig. Det har inte alls varit min mening. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt.

Själv vill jag ha en 750 just på grund av det höga vridet vid låga varv = mycket effekt vid låga varv.

Ni får ha de.

Mvh Jocke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jocke:Absolut inget att be om ursäkt för.
Man ska ha olika åsikter om saker och ting , hur kul
vore det annars.Det går ju alltid att se saker från olika både praktiskt och teoretiskt, men jag är mera praktiker och du teoretikern och vi tänker på olika sätt men har ändå rätt bågge två enligt min åsikt.

MVH
Hasso
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Då vi kommit in mycket på Jänkare här så undrar jag om det är någon som vet var man kan hitta billiga Camaro Z28 el. liknande? Är det någon ide att åka till tyskland för att köpa en billig Z28 runt 86-89?
netsix
TCG

På dom årsmodellerna är det ingen ide' att leta i Tyskland. Brukar vara ena riktiga buskar då. Leta här hemma istället. I Motorbörsen, Bilsport och liknande tidiningar brukar det krylla av dom.

/netsix
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Håller med netsix:De har funnits en uppsjö med
såna ,även firebirds de är förhållande vis billiga
då det verkat som det finns betydligt mera sådan bilar
än köpare.Kul bil för inte mycket pengar.
Men förmodligen finns det många buskar.
De var ju de enda jänkare förutom corvetten som
gick att köpa i Sverige pga avgaskraven av de lite
"sportigare" bilarna.Ford importerade inga personbilar
under perioden 1977- och ca 20år framåt.

MVH
Hasso
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Då är vi överens. En sak bara: Jag är helt klart en teoretiker. Jag är lite smått galen på att räkna. Men jag älskar även praktik. Jag tycker om att meka med bilen mm. Men jag är medveten om att jag aldrig kommer att bli så duktig att hålla på med bilar och motorer som till exempel hasso. Jag är ju trotts allt teoretiker. Tror jag...

Mvh en vilsen själ som inte vet vad han vill hålla på med: teori-praktik???
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jocke: Du blir säkert den första som konstruerar
en 1,6 liters bensin ,sugmotor 200 hk ,med ett vrid på 360nm vid 2000 varv. Skulle sitta fint i en Fiesta:)
Och vad pengar du kommar att tjäna, jag som ska ska skruva med dom får ingenting:)
Ha en bra dag, efter en rejäl förkylning är jag åter på jobbet.

MVH
Hasso
Visa användare
194
Ric
525i -89, och kör Pontiac Trans Am 350 V8 sommartid :)
Det här med att BMW ägare är lite kaxiga kan stämma till viss del då jag har haft andra bilmärken och varit med i andra forum förut och då har det dykt in just en del BMW ägare som försöker trycka ner. Ödmjukhet håller i längden men visst är det kul att dra ifrån någon som vill rejsa dock startar jag själv aldrig några rejs, är nog för gamal för sånt :).

Rejsa på men tänk på era medtrafikanter så ingen oskyldig behöver råka illa ut!

//Ric Wraaaaooom
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Det blir nog en svår uppgift att flytta ner effekten/vridet så långt ner i registret. Lättast är nog att växla ner den lite mer än normalt, så kan vi "översätta" den höga effekten till ett jättemoment vid 100rpm på bakhjulen. Dock kommer ju motorn att varva som en tok. Men det finns ju hörselskydd:-)
Ha de /Jocke
imenhoteb
He he här snackas det om övertro på bilar??´Fan va jobbiga ni är??allt e väl relativt!!I midsomras natt så fick jag en tur i brors musse en borrad 357 rullkams ,vipor,lyftare,smiddakolvar lustgas,4:11 i utväxling mm å mm blabla ....komm upp på rakan där alla bruka dra!!!upp bakom kommer Den snabbaste Bmw325 borrad trimad den med ... i stan(enligt han som äger den)???bror min är en reko gatracer han gav killen chans !!som kom med fart i sin 100000 tusen kr trimmade snabaste bmw i stan(vad jag hört på snacket??)Hur tror ni det gick!!Inte kom han om !!!han vart efter!!varför!!relativt!!Håll en ex bmw som är gjord för å gå fort efter 100km+ trimmad å borrad å cippad mm..är ju inte lätt heller med en yanke som är 4:11 utväxlad!!!!rpm stopp på mussen var då på 7000 rpm!!motorn gick fett..mmalltså den gick 50%av vad den kan gå....på en sträka på 600-800m !!!hur många gånger tror ni bror min fick släppa på gaspedalen!!!rpm varvet uppnås ju på 201 m!!!vad ska då en helt ovetande bmw ägare som den killen kunna utalas sig så som han gjorde dagen efter!!Bilen å bror min va patetiska enligt den bmw ägaren!!Själv så tror jag inte han smutsat ner sina fingrar lika mycket som bror min gjort på motorer.....fyyyyyyy faaaan va tråkiga vissa typer är!Varför letade han inte upp oss i mustangen då!!!då skulle han har kunnat fått ett rigtigt gat rejs stillastående om han velat!!faan bmw gick ju rätt så bra tyckte jag ändå!!men å komma om den mussen på gatan så behövs nog mer!!å ändå som sagt inget riktigt lir än!!i rullmusse!!Vi var på stan !!!han försvan...han körde förbi en gång å så var han borta den kvällen...patetiskta bror å jag åkte hem!!

BIlar har ju olika förutsättningar från orginal!!en volvo är helt anorlunda byggd mot en bmw!!Ta en yanke som jag håller på med 1800kg!!en 460 motor som kommer att få två eller ett större turboaggregat till en trycksatt holly!!den har en helt annan konstruktion än en bmw 540i???att inte vissa fattar det fattar jag inte!!Trycksätt en 540 i med turbo ???då jävlar!!

Nästan allt har med pengar å göra!!skulle lätt kunna ta ut 1000 hk ur min 460 cui???v

Att en yanke inte kan gå fort uppåt hastigheter 200 + ??det snacket fattar jag mig inte på heller..
beror väl på meken..

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk

imenhotep:Här har du en familjekombi som hänger av det mesta på vägen och den är förtfarande körbar och kan svänga i 200 kmh
vilket med de flesta jänkare inte är. i 260 är vägen jävligt smal med en jänkare.
Denna bonngårdsvagn är god för 280+ ( kompressor kostnad 60papp)
Accet är lika sugande 0-100 som 100-200.Det imponerade
rejält på mig,det går åt en rejält stor jänk V8 för det suget.
Jag har själv ägt, skruvat och trimmat jänkare mest Ford sedan 1975-1999 även en och annan GTO-65 bigblock
sixpackbestyckat.
(dock ej med turbo). och visst är vridet oslagbart och ett mycket härligare sound i en volymstor jänke V8.
det är ju inte alls samma typ av bil och avsedda för olika behov.Den amerikansk bilen ska gå bäst i 95kmh på breda motorvägar, med En BMW är kontruerad för att framföras på ett helt annat sätt.
En kollega hade en kompressormatad hemicharger och visst accade den snabbare än 0-100 än denna BMW (5,2)
men sen då?? Bilen var inte körbar, ingen bil man tog på semester, utan enbart en ren rödljusracer eller streetracer.Kul javisst.Men mera skruva än åka, som du kanske känner igen:))
olika bilar, olika behov men lika kul??förmodligen på sitt eget sätt.

MVH
Hasso
Hehe, att jänks är usla i högre farter kan jag intyga då vi skulle toppa en 99 camaro Z-28 vi hämtade i tyskland. Var tvungen att använda 2 filer för att klara av den i 200+. Jassade som jag på midsommarafton. Likadant med Typhoonen jag hade för ett tag sen, hemsk över 100. Då är det ändå ganska nya bilar.

/Bimmerman

Länk

Sponsorer Phatmobil Projekt:
Jag själv :(( Därför ett långtidsprojekt
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hej Jocke dög fälgarna till att vispa grädde till jordgubbarna :))

MVH
Hasso
imenhoteb
själv har jag haft camaro z28???visserligen en 87 350 tpi!!toppade den en gån max?230 km på mätarn!!hmmm du måste ha haft ett dåligt ex??visserligen så går det inte å jämnföra med en ex M5 M3 540 mm!!!det skiljer ju lite på dom bilarnas...Ja visst hasso???en sån skulle man ha!!fruktansvärda maskiner bmw!!men om jag håller med om 95 km i en yanke!!okej håller nog med där lite men....kan ju säga att min manuell petade 1970 års mach1 med 351 clevland 4 v med en detroitlocker bak inte trivdes bäst i 95 km!!!den gick fin lungt å bra iden hastigheten!!men kunde nog ligga på motorväg i en 140-160 km på mätaren med å det i flera mil !!!å det var det jag gjorde med den ofta!!hade den på semester lite här å där??det mest märkliga med den mussen var att när jag låg bakom ex bmw,alfa,ford,mf..i hastigeten 125-135 km så låg bilarna på en 160-170 km framför!!alltså det va dom som hade glädje mätare !!eller!! visade min för lite ett kul minne från den!! Kunde ju även växla ner i en 160-180 km till 3 växel!!!!4 petad toplouder!!Boss 302 lär ju göra 150-160 km på ettan med rätt utväxling!!du kunde ju välja å vraka med dom när man köpte bilen i usa!!så !!jag undra verlkligen hur mång 325 bmw ägare å fler som provat å en sån usa bil!!Å det jävliga vaat den gick billigt ochså på landsväg!!axade säkert på 5-6 sek till hundra!!Mäktiga bilar tycker jag !!å dom kan gå fort!!

TN
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
imenhoteb:
Mustanger är goa maskiner,(67-289hp min första jänk) men tyvärr så krachades allför många Mach 1-or 69-70
som var snyggast redan på 70-talet, så de har varit sällsynta de senaste 20 åren.Och de var hyfsat körabara kan jag hålla med om.Lurade länge på en 95-96-97 Musse istället för min 528 men jag har bara tvåbilsgarage och det finns ingen plats för nån sommarbil.Har du sett en riven boss 429 hemi??
ventiler som kaffefat garanterat största som finns i en personbil.Om Ford har en motor som kan matcha så sitter de en 32ventilers V8 med variabla kamtider mm
i Lincoln Mark VII-1996 som med modifierat avgas fartspärren bortagen högfartsdäck rullade 300kmh i Saltöknen,inte illa för en ren produktionsmotor.

MVH
Hasso
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.