|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Magnus M. En musse med sexa vill ingen ha hoppas jag. Den har värde och kulfaktor noll.Typisk tjejbil eller nåt sånt.Finns väl inga tjejer här som tar illa upp??? Men FordV8 är goa maskiner som funkar och går bra nästan outslitliga om de skötts bra. MVH Hasso |
|
Därav uteblivet köp... bilen var fin och stolen hade ju gått att flytta, men 150hk!!! Nääää... ------------------------------ Magnus M, BMWcs NORD ------------------------------ 325iX -87 Opel Sintra 2,2 DTI -98 Yamaha WHY Scooter -99 (4sale) |
|
netsix |
hasso Köp en 540, det var länge sen som jag hade så kul som när jag bytte in en -96 6 vxl manuell 540 för ett litet tag sen. Då var den i det närmaste orginal, tänk vad kul man kunde göra med en sån. Jag tror du tröttnar snabbare på en mustang. Kul i början men sen vill man nog byta. Skall man satsa på mustang så är det Cobran som gäller 95>. Mumma. /netsix |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Netsix: Basta!!! inte du också:) Jag är rätt nöjd med min lågmilare kan bli Schnitzerpedaler lurar jag på, kändes bra i Askens 540 när han nästan bar mig in i den ,hade lovat mig själv att inte prova en sådan.Tittade en del innan jag köpte min 528 men avstod från att provköra varför förstår du säkert. MVH Hasso |
|
betriebsanleitung -- Ja just det ja, så hette han... jag var ute i förrådet och rotade bland alla gamla Colorod, S&S, Power och Wheels men hittade inte just den artikeln... Javisst är en stor del av anledningen till att man kör BMW just det att de behåller bakhjulsdriften och att de är kul att köra... Grannen har t.ex precis skaffat sig en ny Volvo S60 2.4T och visst är den hyfsat pigg och så, men den står och hoppar med framhjulen när man gasar på och det -ska- en riktig bil inte göra... hasso -- När jag var ute i förrådet och rotade bland tidningarna så tittade jag efter reportaget om 442:an och Volvo lastarn, men jag har för mig att det var i Bilsport och de sparade jag aldrig lika ordentligt som de "riktiga" tidningarna... Musse med 6:a provade jag en gång i tiden när Mustang II kom och det var ingen höjdare... det kändes fånigt att det stod "Mach I" på framskärmen... den var inget vidare pigg och kändes allmänt som en Ford Granada eller Taunus på alla sätt och vis och det var samma 6:a som satt i dem också... de gick ju att skrämma upp rätt bra om man lämnade in dem till Bosse Ridström, men original var det som en gungstol med mopedmotor... |
|
Osprey : kollat mailen?? Stämmer det var Bilsport som hade repotaget jag har den inte heller kvar. Min dåvarande Svärfar köpte en sprillans ny Mustang Mach II 1975 302 aut (granada 3,0 ghia gick inte att åka mer än två månader)Men den var trött i jämnförelse med min 67-ht 2894VHP som jag hade då. Och trång var den också ingen höjdare alls.men det var den sista mussen på länge som såg någonting ut. Monterade dragkrok och highjackers på den för att dra husvagn med man fick inte dra mer än 500kg fast bra gick det ju (svärfar var husvagnshandlare) MVH Hasso |
|
Förstår inte varför endel säger att det är vridet som räknas. Effekt och vrid är ju bara två olika måttenheter där vridet är beroende av effekten och varvtalet och tvärtom. För att få bilen i rörelse så vill man bygga upp en rörelseenergi och den får man av effekten. Det är effekten som säger mest för om du har 200hp från 2000 rpm till 4000 rpm så kommer bilen att ha en konstant acceleration (bortsett från det ökade luftmotståndet med mera). Men om man istället har 200nm från 2000rpm till 4000rpm så kommer bilen att ha en accelererande accelereration (bortsett från det ökade luftmotståndet med mera) därför att 200nm vid 4000rpm motsvarar en större effekt än 200nm vid 2000rpm. Alltså: När vi pratar effekt så behöver vi inte tänka på vilket varvtal det ligger vid, 200hp vid 2000rpm = 200hp vid 4000rpm. Men om vi pratar vrid så måste vi tänka på varvet, 200nm vid 2000rpm är inte lika som 200nm vid 4000rpm. |
|
Det stämmer väl till sist det med. det är ju inte så kul att dra husvagn med en F1,a trots många hästkrafter så är ju en sån farkost inte flyttbar under ca 5000 varv. Men att nå maxvridet redan vid 2000 varv är en storskillnad mot att ha det vid 4000. Provkörde den första mazdan 626 16V 140HK-88 när den kom ut. den var död under 4000 varv fick växla ned till trean för att kunna få nån kraft i motorn vid en omkörning i 90kmh.Inget att dra husvagn med heller om man inte vill åka på trean hela vägen. Men ett herrans drag över 4000 tusen det ska man inte sticka under stolen med. Som sagt maxvrid på låga varv slår det mesta om man inte vill köra F1 MVH Hasso |
betriebsanleitung |
När jag var 12 såg jag en olds 442 manuell.Han släppte upp kopplingen i ettan på tomgång och tryckte lite på bromsen så man kunde se texten på däcket snurra lite.Det imponerade länge. Men Men,i ärlighetens namn så är det ju lite mer komfortabelt med Bmw |
|
Till netsix: LT-1:hur snabb till 100 resp.200 km/h?(original, automat,manuell,toppfart om du vet)? Tack... har svårt o välja mellan M5 3,8 o Vette LT-1. |
|
netsix |
Jag har tyvärr inga siffror i huvudet. Men jag har för mig att automaten är någon tiondel snabbare konstigt nog. Automaten är mycket skönare men man kan ha kul med den manuella, däremot blir det tröttsamt i längden. Jag kan ta reda på lite siffror imorgon. /netsix |
|
Låter fint! Ha det bra... |
|
|
Måste bara ge mig in i Mustang diskussionen. Är kollega med Netsix och bara ÄLSKAR Mustang och på en punkt måste jag rätta Netsix. En Mustang GT Coupé Manuell 94-98 blir inte slagen av en 528i. Bara att glömma + att Mustang Cobran som kom -94 inte var så mycket piggare än vanliga GT, den hade nämligen bara 45 hp mer. Där emot blev dom pigga -96 med 4,6l DOHC på 285 hp. Och för att inte tala om -99... Eller nu 03:an 290 HP ORGINAL!! Vill också på peka att Netsix har rätt när han säger att Corvetten inte är något monser efter 100 km/h. Den ända Corvette jag har åkt som var ett MONSTER efter 100 km/h var ZR-1 an. Ojojoj vid 250 km/h verkade det som om den bara ville mer... Någon som vill prata Mustang kontakta mig ;-) //Zebbe |
|
|
Är böjd att hålla med Gunneriusson. Ett massivt vridmoment vid låga varvtal borgar inte för god acceleration eftersom den sker på fullgas genom växlarna. Däremot avgör effekten hur snabbt bilen kan accelera. Effekten talar egentligen om hur snabbt motorn klarar av att leverera sin kraft. Hassos resonemang beträffande dragegenskaper är också korrekta. Det är ingen slump att lastbilar levererar sitt vridmoment på låga varv. Men vad det gäller acceleration är det alltid effekten som avgör. |
|
netsix |
ZebbeMannen Jag sa aldrig att en 528i knäpper en Mustang utan jag sa att man behövde inte så högt nummer på BMW:n. Jag hade fel, den starka cobran kom 96. Men låg inte dom på strax över 300hk ? Inte 285 väl? /netsix |
netsix |
Förresten ZebbeMannen, när åkte du 250 med en ZR-1 ???? /netsix |
|
Hasso. Jag håller med dig om att det är läckert med motorer som går bra på låga varv. Men det är fortfarande lättare att prata i effekt även där. Det spelar liksom ingen roll vilken motor det än är. Om en liten motor har 100hp vid 2000rpm så har den ju samma vrid vid detta varvtalet som en stor motor med 100hp vid 2000rpm. Att en motor har maximalt vrid vid 2000rpm behöver inte betyda att den går bäst där. Om samma motor har nästan lika stort vrid vid 5000rpm så går den en hel del bättre där pga den större effekten. Men sedan är det ju lämpligt att beskriva en motors karaktär med vridmoment, fast jag föredrar en effektkurva. |
|
Gunneriesson: en liten motor har inte samma vrid som en stor trots samma hp som du påstår här ovan.Vridet uppkommer vid stora volymliter/slaglängd.(insugets längd har en betydelse också samt förgasarstorlek,kammens duration mm. En 6 lit.V8 max vrid 365/1800V 200 hkr vikt 1800kg. en 528 max vrid 280/3950 193hkr vikt 1600kg V8 vinner med ca 1 sek upp till hundra då är det i stort sett bara vridmomentet som skiljer samt 200 kg.vikt i handikapp till 528an. Jag har testat rent prakiskt.inte teoretiskt. The only subitute to cubicinches is more cubicinches. Jag har trimmat en del V8 maskiner som sedan bromsats för att se vilken skillnad i vrid.hkr.toppvarv mot orginal.Men du får ju självklart ha din uppfattning så klart det har vi alla rätt till. MVH Hasso |
|
Läs så ser du att jag har skrivit 100hp vid 2000rpm på bägge. Detta motsvarar samma vrid oavsett motorstorlek. Sen att en stor motor oftast har ett större vrid än en liten motor är jag helt medveten om. Men grejen är den att moment och effekt bara är två olika mått. Om du har momentet vid ett visst varvtal så kan do räkna ut vilken effekt det motsvarar vid just det varvtalet och tvärt om. Hur tror du man mäter effekt? Jo, man mäter vridet och kollar varvtalet och räknar därefter ut vilken effelt det motsvarar. Och detta gör man just därför att när man pratar effekt så behöver man inte tänka på varvtalet. Om du tittar på effektkurvorna på motorerna du skrev om ovan så kommer du se att v8:an har mycket större area mellan kurvan och x-axeln. Dvs större medelefekt. Jag vet att jag har rätt. Fysikens lagar säger detta och jag har även räknat på detta i en maskinkurs på högskolan i Sundsvall. Jag kommer inte ihåg sambandet mellan effekt och vrid. Men jag ska ta reda på det så får du se. Att en motor har max vrid vid ett lågt varvtal säger bara att motorns karaktär är lågvarvig. |
|
|
P=M*w där: P= effekten M= momentet w= vinkelhastigheten = 2*pi*f där f= frekvensen = n/60 där n= varvtalet per minut. Alltså: P=(M*2*pi*n)/60 Detta samband gäller för exakt alla motorer! Stora som små. Lägg märke till att vi måste ha varvtalet för att räkna ut effekten. Om någon inte är nöjd så kan jag gärna härleda denna formel. Men denna stämmer! Jag har inte hittat på den själv. Mvh Jocke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.