AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.418

Övertro på sin bil

Sida 2 av 5
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Har för mig att en street-hemi (som t.ex satt i superbird och daytona) hade omkring 665 Nm i vrid och det är ju inte så helt fel, den är svår att köra ifrån i acceleration med det mesta BMW har byggt... dessutom var ju både superbirden och daytonan byggda för att köras på bana, så väghållningen var ju inte alldles dålig heller...

När det gäller vridmoment så har tror jag förresten att Olds 442 W30 låg på 820 Nm eller så...

Rotade runt bland mina länkar och den som vill läsa mer om en av världens intressantaste motorer kan prova Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Olds 442 W30 hade samma vrid som Volvos raka lastbilssexa.
det säger inte lite. har kört en manuell sådan.
Däckskrik i 90 men 12tumsdäck när jag petade i fyran.
Ruskig.Det absolut värsta jag kört var en släktings
firebirdcab-67 400 sixpack 13kg i komp trimmad på gränsen till sammanbrott, lagerbyte var 700 mil,bla.
Axade jämnt med en Honda 750-73 från stillastående.
toppade 260 men då var vägen som en kostig, ruskig badbalja att köra över 150.
Den läckraste motorns som byggts på 60-talet är utan tvekan Fords Boss 429 Hemi sett en sådan isärplockat
ventiler som kaffefat , men tyvärr kördes dessa motorer lätt sönder pga "misshandel". 600 hkr från fabrik inte illa.Ett fåtal i Sverige.

MVH
Hasso
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Var det inte Forda 429:a som fanns som Cobra Jet..? eller var det den som var Golden Crescent..? en helt underbar maskin... och ej heller att förglömma är Fords 427 SOHC, med rötter i gamla sideoiler... Har för mig att 427:an lämnade omkring 650 hästar otrimmad... Synd bara att de inte lyckades få samma hållbarhet på sina Hemis som Mopar lyckades med...

Kommer ihåg att det var en kille någonstans i landet som pysslade speciellt med de motorerna och hade en hel samling i en lada någonstans...

Som kuriosa kan jag ju nämna att jag har en liten modell av en 427 SOHC på fönsterbänken i sovrummet... den har hängt med i många år nu.. :)
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Volvos raka lastbils sexa?
4000Nm ?

MM
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
eller...*tänker* var det 428:an som var CJ..? och vilken var det som var SCJ (Super Cobra Jet)..??
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
MMM -- Volvos raka lastbilssexa på den tiden det begav sig, i början av sjuttiotalet... tror att det var typ 820 Nm...
Pratar vi jänk (håller mycke på me såna bilar här på våran motorgård) så finns de bara ett märke Cadillac Mmmm så gött =) MvH Mr-speed P.s hälsar till alla norrlänningar D.s

go for 540 manuell
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
MMM: Inte dagens Volvo sexa så klart.
det fannas ett repotage i en motortidning där de gjorde jämnförelsen men det var många år sedan.
Oldsen och lastbilen var på första sidan.

MVH
Hasso
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Osprey: 428 cobra jet satt även i Shelbyn,
SCJ har jag inte i huvudet.
En kompis hade en 67 musse GTA med 428CJ istället för 390org.Mussen hade HELT framsäte och orginal taklucka.
enda jag sett.
Killen som skruvar FordHemin är en legend i Värmland nånstans var jag kommer ihåg.HAn hade visst en hel hög.
427 medium side rise oilern var ju en motor det tävlades friskt med på strippen.När det gäller amerikanskt så är det bara ford som gäller för mig.
Tittade en del på 95>> Mustangen innan jag bestämde mig att köpa en BMW istället.Ångrar mig lite ibland kan erkännas.Det hade ju dels blivit billigare och gått värre, men då hade jag fått haft tre bilar och en ute jämnt så det blev inte så, men livet är ju inte slut än.

MVH
Hasso
netsix
Mustang mellan 94-98 var inga spjut direkt, dom går ganska bra men man behöver inte så himla nummerhög BMW för att hänga med (om man inte valde Cobra från 95> dom är det lite mer fart i ). Däremot har dom fått lite mer fart i nya Mustangen som kom 99.

/netsix
netsix
Förresten har ni ett intresse av amerikanska bilar oxå utöver BMW så ta en flukt på våran hemsida www.foretagsbilar.se , inte så många sportbilar inne just nu som vi brukar ha men våren närmar sig så det kommer en hel del.
hasso--> Vi har ett par Mustanger inne som jag kan sälja till dig ;)

/netsix
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
netsix:Jag blundar och hör ingenting.

MVH
Hasso
netsix
Du får ett bra pris, Specialprice for you my friend ;)

/netsix
betriebsanleitung
Seved Karlsson heter väl han med sohc motorerna.Fast ja har för mig att han gjort av med det mesta.Tillochmed Smokey Yunicks motorer har gått på auktion.
Enda anledningen till att jag tycker om Bmw är att de fortfarande håller på bilens grundprinciper till skillnad från nya bilar från USA med framhjulsdrift och skrot.Förresten ,jag har för mig att jag läste att en manuell hemi Superbird med 2.96 utvxl gjorde 320 km/h,rätt spännande med 9'' trummor runt om,Ford torino Talladega nåt liknande också
Gemini__
----> Netsix

Du tror inte grabben(?) i 240:n hade glimten i ögat när han "racade" mot dig? ;-) Vem sa att han var seriös, klart han tyckte det var roligt att pressa på dig lite med en gammal sketen Volvo...tror inte hans mening var att åka ifrån dig el. nått. Men vad vet jag...

Ha´re!!
Jag tycker det är ganska kul att reta personer i snabba bilar, det är klart att man får stryk, men det är ju roligt att se hur mycket det skiljer ifrån en "svensson bil". Jag tror nog att det finns en och annan person med en t.ex. 740 som nog skulle gasa på lite mot typ en M5:a oxå.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Betriebanleitung:Det var så han hette, tack för uppgradering på "hårddisken", Jag gav bort 25 års samlande av colorod,start%speed ,Power, Wheels Bilsport,tre lådor tror till en kollega i Fordklubben när jag flyttade för två år sedan,så jag har ingen möjlighet att läsa på längre.

NETSIX:Kan tänka mig att mussen är likvärdig i kapacitet med min 528 och det räcker rätt bra,
nu blev det jobbigt Asken och janne terrar mig för att
jag ska köpa en 540 och du ska ha mig att köpa en musse.HE HE tur man har karaktär tror jag.

MVH
Hasso
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Ibland så är det ju kul å putta lite på motorstarkare bilar så man får uppleva skilnaden, men man ska aldrig underskatta en gammal 240'a !!!
Ta bara den här killen tex.
Länk

//Ticco

"NICTIC RACING"
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Undra föresten om jag blir/blev idiotförklarad när jag för någon vecka sedan pressade en E65 745'a ;-)
Roligt var det iaf. å så jäkla illa gick det inte.
Landvettervägen i 200+...

//Ticco

"NICTIC RACING"
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Var på företagsbilar med en polare(karate Kent Ekholm, tränade med nån som jobbade där) för ca 2 år sedan och kollade på bla en Mustang med V6. Kanonskick, röd och hade gått kring 4-6000mil. Varför jag inte köpte?
Tja, fick inte plats bakom ratten, fick inte stolen tillräckligt långt bak! Jo förresten.. den hade bara 150hk!!! Vad det blev istället? 528iA -97 som numer är såld. Finns dock bilder på den på hemsidan (länk finns till vänster).
Har alltid gillat fina bilar men BMW är bäst! :-)

------------------------------
Magnus M, BMWcs NORD
------------------------------
325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
Yamaha WHY Scooter -99 (4sale)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.