|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| i morse hade vi -17 grader här nere i ystad, mycket för oss!!! fan vad allt i bilen var trögt!! kopplingen var seg, lådan var lite trött, nån ordentlig värme fick man inte, fick skrapa rutorna på insidan med. saknar min gamla volvo 740 i dessa lägen, men bara då!!! | |
|
Min temp mätare var nere och vände på -20 påväg mellan Göteborg och Borås. Men jag håller med dig, det var lite småkyligt i morse, hade bara + 15 grader i varmgaraget, tempen brukar normalt ligga på 18 grader. Det var nästan så att jag övervägde att slå på stolsvärmen. =) Schnelle fahrt, Härliche fahrt. |
|
|
Jisses...-17...och -20...;-)) Hans Olof BMWCS #5381 "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
-16° här i Laholm och tydligen -22° längre utåt Knäreds skogarna. E30 startade utan knot, men behövde några varv mer på startmotorn än den brukar. Fick en chock när jag åkte förbi en firma med yttertemp på utsidan av huset. /Fredrik |
|
|
Usch va kallt:-) Min bil Länk |
|
|
Chocken måste vara total när ni åker till fjällen och ser att tempen i nån by ligger under -30 strecket. =) |
|
Danne L |
-30 är väl inte sådär jätte ovanligt, när jag bodde i boden hade vi det nån gång per vinter rekordet var 99 när det var nya köldrekord i hela norrland tror jag vi hade -53 rader ,inget skämt (ni norrlänningar kommer säkert ihåg det) så kallt har det aldrig varit varken före eller efter men en vecka i januari var det så, inga bussar gick nästan allt stod still kallaste det brukar ligga på en vinter är väl runt -35 när det är riktigt kallt |
|
Med "fuktfaktorn" är -15 här nere som -30 i fjällen... ;) / Mvh Joakim Min: Länk |
|
|
Det sägs att man kan kolla temperaturen ute om det över -50gr, om man spottar så hinner "loskan" frysa till is innan den når marken. Stämmer det, norrlänningar, eller är det en skröna? Men är det inte dags snart att slippa minustecknet framför tempen? Längtar efter svart asfalt och gröna träd... |
|
|
-18 hade vi i sjöbo/hörby :) usch fy. Länk |
|
| Danne L: Stämmer bra hjälpte till att knuffa igång min kusins golf endast iförd t-shirt i -43. Känns faktiskt inte så stor skillnad på -25 och -45det blir ungefär samma känsla i skinnet. -27 i morse hade som vanligt glömt motorvärmaren ngt hårda säten varmare än +5 och man börlar plågas på allvar. | |
| mr.christian, det e en skröna... I.o.f.s. om loskar från 100m höjd så kanske den hinner frysa. | |
|
Kastar man varmt vatten när det är -45 - 50 i ryssland så "dunstar vattenet i luften. Har sett det på en dokumentär från ryssland. Länk |
|
| Flayer: Gäller det bara för ryssland? | |
|
Flayer; du vet att "kasta vatten" betyder pissa? |
|
|
Jepp. Endast i Långtbortistan! Vad förvånande det var att höra övre Norrland kommentera att minus 15 eller 20 känns lite kyligt här nere på kontinenten...) Nu tror jag inte alla har fel när det faktiskt känns mera rått och kyligt pga närheten till fuktig och "varmare" luft och öppet hav osv. Besökte Skellefteå för ett par år sen, det var runt minus 15 vill jag minnas, men inte kändes det som här, bara friskt... Noterade skumt förhållande idag vid 18-tiden. På de vita fälten runt E22 runt Kristianstad steg en kraftig dimma upp och drev ut över vägen osv. Brukar det göra så vid -10 grader? FP |
|
|
Bayrische: På tal om, sök på fitta så ser du att det är ett annat ord för "större våtmark"... FP |
|
|
folke* Du missade nog smileysarna från oss övre norrlänningar:-) Jovisst har luftfuktigheten inverkan liksom vindfaktorn men det gäller nog mer människor än våra bilar. Mot kylan finns nog bara ett sätt o det är väl att klä sej varmt. Jag har vart både i Stockholm o Göteborg när det varit ordentligt kallt och jag har inte frusit mer än vid samma temeraturer häruppe. Vi har haft -20 och under ganska länge och min 540 har inte suckat en enda gång. Alla ni som bor i södra änden, se till att uppskatta era normalt tidiga varma vårar, när ni sitter o smuttar kaffe latte på trottoarkafeerna så skrapar vi rutor ett tag till:-( |
|
| Japp, det med vatten som avdunstar funkar säkert, men det måste vara varmt vatten. Kanske det tom funkar utanför Ryssland, vem vet:)`? | |
|
På tal om Ryssland, jag såg i en dokumentär hur de lämnade bilarna stå med motorn på över natten i Sibirien ...Annars går det inte starta sen...:-) undrar om vissa ryska skrotbilar måste vara igång dygnet runt under vintern i Sibirien....som väktarbilar typ... BMW 4EVER Bilen:Länk Länk |
|
|
Forry: Inte alls.. och inte riktat mot nån enskild eller ens grupp. Fast det är ett jäkla återkommande med samma kommentarer om kyla och förmåga att kunna köra bil från norrlänningar så fort det blir lite kaos eller kyla här i södra änden. Du har helt rätt i dina antagande om våren, hehe. Hade det inte varit för den här sista attacken så hade det inte stått många veckor på förrän sommarsulorna åkt på, de står putsade och klara. Till påsken allra senast, och då skall hojen ut på en vårrunda också. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.