|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Stephan: Reggade min privatimport idag. Jag frågade just om detta och som jag förstod så kommer dessa skrotade nummer "ibland" utan hänsyn till var bilen är såld. Möjligt att besiktningskillen inte hade full koll på just detta. Snart kommer väl första bilen med Y... Intressant är det iaf... |
|
|
Här omkring rullar flera nya bilar, mest Volvo, VW och Skoda som har X-skyltar, det är inte nåt specifikt för importbilar. Samma skrönor gick när S var aktuellt för ett antal år sen, det verkar som äldre serier kommer ut som en större "klump" ibland, sen följer vanliga löpande serier igen osv. Frågan har varit uppe förr, många gånger har det kollats och frågats, varje gång är svaret: Det finns inga dedikerade serier för importbilar. FP |
|
|
folke; Det gör det, tro mig, dock är systemet "sedan U" så invecklat att det är ytterst få till och med på vägverket som vet detta, kanske inte ens innan, det är inte politisk korrekt att svara att dom har olika serier, så det är inget som informeras om internt, men med lite koll så är det inte svårt att knäcka systemet, är du intresserad gör du det i kväll, svårare än så är det inte. På fordon med R, S och T i början ser jag direkt om dom ingår i importserien, medan U, W och X kräver lite räknade, och som sagt, mopeder, små märken ingår också i "importserien". Mvh Stephan |
|
|
Intressant. Då är jag intresserad av att lära mig och kanske överbevisa nån på VV nång gång.. Jag kollade runt omkring mitt eget regnr (tjogtals kombinationer) en gång och det var bara min som var importbil, ingen annan. Hur förhåller det sig där då? FP |
|
|
folke: Samma sak med min importbil som är mitt i en serie med svensksålda Peugeot 307:or... Mycket lustigt! Min förra importbil var också mitt i en serie, fast då med snöskotrar! Stephan735i: Jag tror att det ligger en viss sanning i vad du säger angående serier på regnummer på importbilar, iaf på bilar som e importerade runt 00-01. Mycket klurigt dilemma detta! Meningslöst, fast ändå intressant på något vis! :-) /// Senaste inlägget i BilBloggen: Länk |
|
|
På dom bilar med R, S och T som första bokstav är det var tredje siffra som är till import/små märken, 001, 004, 007, 994, 460 som några exempel, "alltid dessa nummer, oavsett bokstäver" det finns undantag gällande RT* där fler är vikta till importbilar. På senare bilar gäller följande, var femte siffra är vikt till import, släpvagnar, mopeder, slutsiffran är löpande på bokstavskombinationerna, anledingen till förändringen var att "importserien låg så långt efter Sv-sålda fordon, och då blev det var femte nummer i stället för var tredje" exempel UBT 1/6 UBU 2/7 UBW 3/8 UBX 4/9 UBY 0/5 UBZ 1/6 UCA 2/7 Ja och så fortsätter det, tyvärr lite för krångligt att förstå direkt i trafiken, det var/är lättare med R, S och T, Polisens SAAB bilar ingår i importserien, det är fel att kalla det importserier, utan rätta namnet är, skyltar tilldelade vid regbesiktning, det är därför Sv-sålda Jaguarbilar finns i serien. Mvh Stephan |
|
|
Mycket intressant, klart fall av värdelöst vetande...) Av de 5 exempeln ovan på S var det en direktimport. I serien runt mitt regnr (med steg om 3 räknat från min slutsiffra) fanns faktiskt tre importbilar, fast sen tog det slut...) Har lite svårt att se systemet men det kanske finns där ändå..? FP |
|
|
folke; Vad var dom övriga fordonen? Som sagt mopeder, mindre tillverkare, husvagnar, snöskotrar ingår också i serien, det är fel att kalla det importserie, även om många är importfordon. Mvh Stephan |
|
|
Jo det var nog ett par Polaris, samt en Caterpillar.. FP |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Lite mer som styrker detta.. regn/vad/import/typ UBT100 SAAB 9-3 LINEAR SPORTSED Nej PB UBT101 TRIUMPH SPRINT ST Nej MC UBT102 SAAB 9-3 LINEAR SPORTSED Nej PB UBT103 SAAB 9-3 LINEARPLUS SPOR Nej PB UBT104 SAAB 9-3 LINEAR SPORTSED Nej PB UBT105 SAAB 9-3 LINEARPLUS SPOR Nej PB UBT106 VOLVO 855-512 GLE Ja PB UBT107 SAAB 9-3 LINEAR SPORTSED Nej PB UBT108 SAAB 9-3 LINEARPLUS SPOR Nej PB UBT109 SAAB 9-3 LINEARPLUS SPOR Nej PB UBT110 SAAB 9-3 LINEARPLUS SPOR Nej PB UBT111 Tillfälligt reg fordon UBT112 SAAB 9-3 LINEAR SPORTSED Nej PB UBT113 SAAB 9-3 LINEARPLUS SPOR Nej PB UBT114 SAAB 9-3 LINEARPLUS SPOR Nej PB UBT115 SAAB 9-3 LINEARPLUS SPOR Nej PB UBT116 HONDA VT 600 C SHADOW Ja MC |
|
Stephan: Jag har ju R** **4 på min 540iAT som är svensksåld. Hur går det ihop? ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Jesper; Jag minns inte ditt regnummer, men 014, 024, 044, 054 osv. Är i den Svensk-sålda serien, medan 004, 034, 064, 094 är den andra, vad är dina två första siffror? RGC114 är till exempel en Sv-såld Audi A4 1,8-00, var tredje nummer är bilprovningsserien, övriga tilldelade Generalagenter. Mvh Stephan |
|
|
Ah.. Har 644 i slutet :) ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Jag känner en bilförsäljare i grannskapet. Han är duktig och säljer bra med bilar och han har hållt på i 30+ år. Han kan rabbla upp regnummren på samtliga bilar han sålt! Men han känner nog inte till ovanstående...), annars hade han varit som klippt och skuren för att lägga in lite mera data i nån minnescell.. FP |
|
| På min fabriksnya bil så har jag AZO XXX som regnr. Blev faktiskt förvånad själv :) | |
|
Såg en fabriksny 9-5 BioPower idag med CGA 5XX som regnummer. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| En god vän regbesiktigade en nyimport i morse, och han fick XTB ***. Tydligen finns det fortfarande kvar X-skyltar till nyimporter. | |
|
Jag registrerade min bil för knappt en vecka sedan och fick TXM XXX, så det slumpas fram ganska bra :) |
|
|
Jag tror de kan vara så att dom x-nummer man kan få idag även dom kan vara sådana nummer som använts tidigare, dvs. från bilar som reggats förra året men redan skrotats. BMW CS #5139 |
|
|
Klart att det finns både X ocha tidiga serier för både nya och äldre avreggade fordon, direktimport såväl som svensksålda. Det har det ju alltid gjort, vad är nytt? Varför försöka gräva fram system eller mönster som hela tiden faller...? FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.