|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
| ....eller har VV släppt Y nu? Någon som vet? | |
|
Fortfarande X /// Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk |
|
|
"W" är släppt, "V" finns inte. Referens: Länk //Stenback |
|
|
I min tidigare referens så nämns det ju ingenting om import vs. regnummer som börjar på W, däremot hittade jag följande annons på blocket: Länk som enligt Länk är en direktimport. //Stenback |
|
|
WTC och WWW kommer inte att finnas, tråkigt... _____Vraum!_____ |
|
|
Stenback, din referens är från april 2004 och W har används färdigt och X har även den använts ett bra tag. Fick själv XP* *** för två veckor sedan. Så som svar på frågan om Y släppts så är svaret det som Rolex säger, dvs nej. ___ //Ulf |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Länk W: Kommer ej finnas : WAM, WAR, WTC och WWW. Länk X: Kommer ej finnas : XTC, XTZ, XXL, XXX och XUK. Y finns ännu ej, reg bes i fredas fick X då |
|
Stenback: Jag har ingen aning om vad du svamlar om? Kan du utveckla? /// Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk |
|
|
W frisläpptes mars 2004 och X frisläpptes den 24 februari 2005. Y är ännu ej frisläppt, men jag har precis skickat ett mail till Vägverket med en fråga om när den beräknas släppas. Jag återkommer när jag fått svar från dem. |
|
| Vad spelar detta för roll?? | |
|
Nu har jag fått svar från VV: Hej! Det vet vi inte än. Utan det tar ca 1.5 år att förbruka en bokstav och än så länge har vi X än. Med Vänliga Hälsningar Mia Emanuelsson Handläggare Kundtjänst Fordon Vägverket Trafikregistret 930 90 Arjeplog Tingsbacka www.vv.se Telefon: 0771 - 119 119 Fax: 019 - 26 26 12 ************************************************************************************************************* Ämne :Första bokstav på reg-skylt Hej Jag har letat runt lite på vv.se för att försöka hitta svar på nedanstående fråga. Då jag ej hittat något svar ställer jag den därför till er via mail. Frågan lyder: När förväntas bokstaven Y släppas som första bokstav på våra svenska registreringsskyltar? Tack på förhand |
|
|
Hur som helst är det väl ingen skillnad på import eller inte? Det har det väl inte varit sedan tidigt 90-tal då PA*, PB* och PC* var reserverade för import. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
Ingen skillnad nej - däremot kan man om man köper nytt svensksålt få den "gamla" bokstaven även efter att en ny introducerats. X kom feb -05 men nyköpta bilar på sommaren kunde fortfarande få W. Anledningen till detta är ofta olika typer av förregistreringar, olika återförsäljare kan således "ligga" på en uppsättning nummer en period. Men det finns ingen uttalad skillnad mellan privatimport och svensksålt, precis som bood säger. |
|
|
Det finns skillnad på Sv-sålda och import, dock är det rätt komplicerat att förklara, allra enklast är dom importbilar med R, S och T i början då gick var tredje nummer till "import" kika på bilar med dom begynnelse bokstäver tillsammans med siffrorna 550, 553, 556, 559 osv., Polisen/Tullens SAABar ingick i den serien, precis som mindre importörer, så det var inte enbart importbilar, samma sak gäller i dag. Varför vet jag detta? Svar; Stort intresse, som minskat med åren, bland annat för Vägverket skaffat 30sekunders spärr, på fråga om annat fordon, vilken är/var den bästa sidan att få reda på fakta om fordon/regnummer. Mvh Stephan |
|
|
WTF*** skulle ju vara fräckt... MVH Christofer |
|
| crille82: ja verkligen :) | |
|
Bortse från mina tidigare inlägg i den här tråden, jag måste läsa på alfabetet lite! =) crille82: En kollega har WTF***, dock ingen beemer. Men oundviklig att notera ändå... |
|
|
"W: Kommer ej finnas : WAM, WAR, WTC och WWW" Jag vet en bil som har WWW. |
|
|
Jag blev lurad! Det var tydligen Ps. :-) |
|
|
De brukar missa de s.k. "otillåtna" kombinationerna emellanåt. T.ex. om man kikar i listan över alla otillåtna kombinationer så är KKK otillåten. Det finns dock flera bilar som rullar med den kombinationen. Så visst kan WWW ha slinkit emellan. Sen varför de har fått för sig att WWW kan väcka anstöt vet jag inte... Off topic, men USA är otillåtet men inte UAE (United Arab Emirates). Bara en reflektion. MUF otillåtet men inte SSU. Och vad kan väcka anstöt med kombinationen "HUS"? |
|
|
traum; KKK var godkänd 1977/78 den har blivit spärrad senare, precis som FEL och PAJ. PAJ är rolig den användes inte 1988/89/90 när PAH och PAK hamnade på fordon, däremot 1999 när överblivna P skyltar kördes ett kort tag, för att lite senare bli spärrat igen=) Mvh Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.