|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Jag är ganska övertygad om att 540:ins ok och M5:ans ok inte är likadana samt att du inte kan montera en större bromsskiva utan att flytta ut oket lika mkt som skivans radie är större.Det kan hända att m5:ans bromsoksfäste passar ihop men 540:ins bromsok och isåfall skulle det ihop med m5:ans skivor funka men inte lika bra som kompletta m5 bromsar. Jag har inte ngt minne av att det klagats på klena bromsar i de tester jag läst/sett på E39 M5 utan de flesta har varit smått lyriska över bilens prestanda.Har själv funderat över varför de har 1-kolvsok på dessa men bmw:s M avdelning är nog inte helt bakom flötet så om t.ex 2 eller 4-kolvsok vore vida överlägset hade det nog monterats är jag övertygad om , det kan ju kanske ha ngt med att man vill ha låg ofjädrad vikt? | |
|
Devva: Mycket intressant info:) Då har jag fått en ökad kunskap om "Glidok". Hewi: Nej, jag misstänker nog också att det inte är riktigt kompatibelt med varandra. Rent spontant så känns ju 1-kolvsok som ngt klent för en bil med hästkrafter på 286-400 hk samt en vikt på närmare 2 ton, men eftersom jag är så oerhört nöjd med mina bromsar så måste det finnas ngn logisk förklaring till Bmw:s 1-kolvsok. Dock så tror jag inte att dessa bromsar riktigt lämpar sig för bankörning (540is i tråden ovan har nog bra kunskaper om dessa bromsar på bana :) 200-0 km/h på bana ngr gånger i snabb följd kan nog få de bästa bromsar att mattas av, då krävs det nog ngt lite extremare... Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
| Ja M5:an är ju inte heller byggd för bana så det är ju inget konstigt , fjädringen passar ju inte till Rally heller t.ex ;) | |
|
Att bromsa från 200-0 flertalet ggr i snabb följd kanske inte tillhör vardagen för gemene man, inte ens för M5 eller 540-ägare. Visst kan det väl på autobahn tänkas att man råkar ut för en del hårda inbromsningar men det kanske då rör sig om 200-100 istället och antagligen med en stunds mellanrum så även där klarar sig bromsarna väldigt bra. Bankörning är det väl inte speciellt många bilar som är anpassade för rakt från fabrik. Däck, bromsar och chassi är ju något man kan lägga obegränsat med pengar på när det gäller bankörning. |
|
|
Alltså det här med en-kolvs vs fler-kolvs ok.. Det sägs ofta att flerkolvsok kan uttöva högre tryck, jämnare o.s.v.. Hur går det till rent fysiskt? Ett visst tryck produceras i hydralvätskan som överförs till kolven eller kolvarna. Hur kan flerkolvsok öka det trycket på något sätt? Och hur kan flerkolvsok uttöva jämnare tryck? En kolv som pressar på måste väl ändå vara det jämnaste? Flera kolvar som glider olika bra måste väl ändå trycka lite olika och därmed ojämnare?? Det enda jag kan tänka mig vore om man använder väldigt stora skivor och relativt stora bromsklossar; att klossarna kan 'flexa' lite under högt tryck i mitten med endast en kolv, så att inte hela kontaktytan pressas mot skivan med samma tryck. Så kan det vara, men då snackar vi jäkligt stora klossar för racing bruk endast? Tvivlar på att det vore behagligt att köra 'vanligt' med sådana klossar pga den anliggning som alltid verkas finnas. |
|
|
Antagligen strular flerkolvsok som fan vid vardagsbruk också? |
|
|
Hej hopp:) Har tittat lite mer på Brembos bromsskivor och har fastnat för brembo sport. Dessa skall till min bil kosta c:a 4000 sek och då förde främre skivorna. Har även sökt vad det skulle kosta att byta det bakre men inte hittat ngt. Byter man aldrig de bakre skivorna? Varför har inte Brembo bakre skivor till 540 (E39)? Är det inte bättre att byta alla skivor samtidigt? Ja, ngr frågor blev det:) Vh/Kermit |
|
Ampe |
Klart att Brembo har bakre skivor till 540 e39. De kostar 3.600:- för alla fyra hos www.bromsmannen.se och då är skivorna tom borrade och slitsade samt zinkbehandlade. /Andreas |
|
Hej Hej! Gammal tråd men jag skriven iaf. Lite om att det skulle vara så mycket sämmre med en kolv kontra flera kolvar i oken. Det som avgör hur stor bromskraften blir är kolvens inre diameter. Har du en kolv som är 50mm så borde det ge lika bromskraft som 2 kolvar på 25mm. Större kolv=mer tryck. Lättare att få en större cylinderyta med fler kolvar dok; så därför kan flerkolvsok vara bättre. M5 ok på en 540 borde passa men man måste byta bromsokshållaren helt säkert om man ska få på större skivor. |
|
|
Hej! Jag tror du tänker lite fel. Det är ytan som räknas. diam 50mm blir 1963 mm2 diam 25mm blir 490 mm2 2x490=980 mm2 En kolv på 50 mm ger dubbla kraften mot två 25 mm |
|
|
Hmmm, vad drar vi 540 ägare för slutsatser om detta? Våra bromsar är fullt tillräckliga för svenska förhållanden, även under mycket inspirerad körning. Däremot underdimensionerade för extrem autobahn körning i farter kring och över 200 km/h med mycket inbromsningar? Även underdimensionerade för bankörning? Själv tycker jag bromsarna på 540 är väldigt bra men ytterst sällan jag är uppe i 200km/h regionerna. ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.