AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.407

Bromsar. Skillnad på 540 vs M5 (E39)?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej alla entusiaster. Jag har lite funderingar kring bromsarna till 540 resp M5 (E39)

Skivorna fram på 540 mäter: 324x30 samt bak 298x20 mm
Skivorna fram på M5 mäter: 345x32 samt bak 328x20 mm

Enligt realOEM.

Jag undrar om det är ngn större skillnad på oken? Hur många kolvar fram resp bak har oken på en 540/M5?

Stor skillnad i känslan när man bromsar med en M5 vs 540 (ngn som kört båda)?

Upplever mina bromsar som mycket bra och stabila. Inga som helst vibrationer. Dessa verkar vara 540 standard bromsar, varför jag blev lite nyfiken på skillnader gentemot M5:ans bromsar.

När det blir dags att byta skivor fram resp bak, skall man satsa på ventilerade/slitsade eller standard skivor? Märke? Vad är skillnaden mellan dessa skivor?

Det blev några frågor.....:)

Synpunkter alltid trevligt:)

Vh/Kermit.
Om jag inte har missförstått så har M5 E39, IGEN! endast enkolvsok fram och bak. Lite klent tycker jag personligen för en 1800kg tung bil med 400hk. Bromsarna är jag dock själv nöjd med, inga som helst problem att få stopp på bilen, men vet inte vad som händer vid bankörning med original bromsarna, men kan tänka mig att de mattas rätt snabbt...

Har aldrig kört en 540, tyvärr.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
bayerischemotor: Okej, det var intressant. Har sökt på ämnet men inte lyckats hitta något om kolvarna. En kolvs ok både fram och bak tycker jag också låter i det klenaste laget.

Vh/ Kermit.
Skivorna är ju av manlig dimension, men oken ser rätt pygmé ut faktiskt.

Men det beror ju vad man jämför mot. Sedan att t.ex min Kusins Range Rover sport supercharged har mindre bromsar med tanke på att det är ett 2700kg skåp förstår jag inte:)...

Skulle våga lova att det är enkolvsok. kolla på www.realoem.com där finns BMW ETK. Bromsarna ser ut att ha bara en kolv iallafall.
Grodan kermit, du kan gott & väl köpa vanliga alt, slitsade skivor ifall du tänker byta, irfån mekonomen, dom säljer Brembo, som är förträfflig bra.
Jag har använt vanliga på min bil, och den skiljer sig inte från din mer än att jag har något mindr hk.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
bayerischemotor: Tittade på Realoem.com men är ingen direkt expert på bromsar (vet inte riktigt hur det skall se ut med 1-kolvs resp 2-kolv osv.) Tror dig på orden:) Oken borde väl ialla fall vara ngt större på M5:an än på 540:n, då M5:ans skivor är större både fram och bak.

Seffe: Bra info:) Det är inte riktigt dags ännu men bra att ha lite info i förväg.

Funderar på borrade skivor (lite sportig look, tycker jag) men hur skiljer sig sådana från standard släta skivor? Har förstått att E39:or rent överlag är väldigt känsliga för olika fälgar/bromsar, det kan skapa irriterande obalanser i bilen.

Vh/Kermit.
Gemini__
Det ska enl. uppgift vara enkolvsok på en M5 E39 ja. Är lite småsugen på en M5 E39. Tycker faktiskt det känns lite surt att få gå från fyrkolvsok till enkolvsok, om det nu blir en sådan. Men man tycker ju BMW borde ha bra koll på grejerna, det är nog hyffsade hejdare för normal körning iaf.

Mvh:
Thomas

Den enda sanna E34 M5-sidan - www.e34m5.se
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Gemini_: Är det på din M5-95:a som du har 4-kolvs ok på? Är det standard bromsarna iså fall?

Lite konstigt kan det ju kännas, det håller jag med om. Dock så tycker jag bromsarna på min 540 är ruskigt bra, man känner verkligen en oerhörd bromskapacitet med dessa. M5:an är säkert inte sämre, snarare bättre med större skivor. Undrar om det bara är skivornas storlek som i sådana fall är den ända skillnaden mellan 540:n och M5:ans bromsar.......

Vh/Kermit.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
M5 E39 bromsarna är utmärkta 1-2 ggr från 110 - 0

men prova dom 230-0 en gång, och sen prova igen...... inte roligt....

jo det är 1 kolvs "glidok" både bak o fram orginal på E39 M5, samma ok som 540'an för övrigt.... fast med ett litet "M" märke i gjutningen :-)
Gemini__
Kermit: Ja, det sitter 345mm skivor med fyrkolsvok som standard på min M5:a. (de sk. Compound-bromsarna Länk Länk

540is: Är det verkligen så illa? De borde ju vara framtagna för höga hastigheter på autobahn kan man tycka, men så är alltså inte fallet. Att de är värdelösa vid bankörning har man iaf fått bekräftat från ett antal håll.

Mvh:
Thomas

Gemini__
(sista länken ovan)

-------> Länk

Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
som sagt dom funkar jätte bra 1-2 ggr... sen får man vänta tills dom e kalla igen.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Gemini: Ok, då förstår jag att det känns lite "klent" :)

540is: Intressant, så du menar att det ända som skiljer oken på M5 resp 540 är ett litet ingjutet "M" i M5 oken? Kan man i sådana fall köpa M5 skivor till 540:ns bromsok den dag det blir dags att byta, eller måste ngt annat kriterie uppfyllas (andra bromsslangar etc..)?

Du verkar väldigt kompetent vad det gäller Bmw bilar, överladdning, racing m.m. Vad är skillnaden på vanliga standard skivor och perforerade, slitsade? Vilka skall man satsa på om man kör lite aktivt men inte direkt på bana...:)

Vh/Kermit.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Gemini: Mycket fina bromsok samt skivor på bilderna:)

540is: Vad menas med "glidok"? Varför har M5 (E39) endast 1-kolvsok medans den äldre M5 (E34) har 4-kolvsok. Är båda dessa bromsar lika bra eller? Läste i en annan tråd att "racing" bromsar som Porsche, brembo, stop tech inte är särskilt pålitliga vid vanlig stadskörning. Tydligen ngt med att man inte kan panikbromsa på samma sätt. Vad anser du om detta?

Många frågor, men jag vill lära mig mer:)

Vh/Kermit (nyfiken:)
Gemini__
Kan tipsa dig om forum där det finns mycket kunskap om bromsar.

------->Länk

Ha det!

Mvh:
Thomas
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
I Auto motor & sport:s biltest uppges den nya M5:an ha 39m bromsstäcka från 100km/h. "Kombatanten" Merca CLS55 AMG som M5:an ställdes mot hade exakt samma bromssträcka iof, men det är absolut inte så jätteimponerande för superprestanda bilar, dessutom borde ju BMW vara ett snäpp bättre än Mercas komfortracer...

BMW 4EVER
Bilen:Länk
Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Gemini: Tack för länken.

Men jag undrar fortfarande vad "glidok" betyder samt om det går att montera ventilerade M5 E39 skivor på min 540 E39, eftersom bromsoken skall vara likvärdiga eller?

Vh/Kermit.
Do
183
Dojjan
M3 SMG -03
Väcker en gammal tråd då jag har funderingar kring bromsoken på e39. Är det samma infästning på alla ok? Främst intresserad av att få veta om M5 ok passar på en 528 -00 eller om det går med 540 ok. Skulle vilja uppgradera mina bromsar och letar efter ett prisvärt alternativ.
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
""Men jag undrar fortfarande vad "glidok" betyder samt om det går att montera ventilerade M5 E39 skivor på min 540 E39, eftersom bromsoken skall vara likvärdiga eller?

Vh/Kermit. ""

tycker me de vore intressant att få veta det.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Trådstartaren här igen:)

Jag kör fortfarande med samma skivor dvs. jag har ännu inte behövt byta. Vet tyvärr fortfarande inte om man kan montera M5 bromsskivor tillsammans med 540 bromsok. Rent spontant kan det kännas som att det inte borde gå, då man tycker att det isådana fall även borde varit de större skivorna original till 540:n. "Glidok" har jag heller ej ngn direkt aning om vad det betyder om man inte analyserar namnet..

Tycker dock fortfarande att bromsarna är bland det skönaste jag provat, dock så håller jag inte på med banracing så jag kan tänka mig att original bromsarna på bana kommer till korta.

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
De
163
Devva
520i -89 E34
Termen glidok syftar på dess uppbyggnad då det tillåts glida fram och åter på styrpinnarna med vilka oket sitter fast i okhållaren. Detta för att utjämna trycket från båda bromsbelägg, då ett enkolvsok av förklarliga skäl endast kan utöva tryck på ett av de båda beläggen. Skivan sitter fast - oket glider.

Flerkolvsok är ofta att föredra då fler kolvar kan utöva ett högre och jämnare tryck än ensam sådan.

Finns även bromssystem med flytande skiva istället, där sitter oket fast och skivan glider på splines. Kan ses hos vissa motorcyklar.

//Devva
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.