AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
5.375

Nån som provat BMW´s Lederlotion?

Sida 2 av 3
Gemini__
Är inte så imponerad av BMW:s lädervårdsprodukter. Har testat mycket ute på marknaden, bland de bättre produkterna är enl. mig dessa:

"Leather MASTER"
Länk

Mvh:
Thomas

Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Länk

//Player
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Gemini_: Det är samma som EM säljer fast i en annan kartong.

/Jesper

341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Hejsan!

Kan bara intyga att BMW's lädervårdskit fungerar alldeles utmärkt.
rekommenderas varmt.

"Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW"
Gemini__
J.Dredd: Kanske är denna förpackning?
Länk

Spelar ingen större roll vad man väljer, produkterna jag länkade till först är avsedda för bilvård. Men kan inte tänka mig att det skiljer särskilt mycket.

Bra grejer i vilket fall som helst.

//Thomas

Hittade våtservetter avsedda för skinnklädslar på Coop, typ ett 20pack för 30kr. Funkar hyfsat med tanke på pris och fördelen att kunna förvara dem i handsfacket gör ju att du enkelt kan torka av din klädsel.

Fina fisken!
Buspelle
Har använt BMWs lädervårdsprodukter under flera års tid i flera olika bilar och jag tycker att dessa fungerar utmärkt.
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Hur länge behöver medlet för att torka egentligen?

// M.v.h. Daniel
s.
254
s.frejd
640d Cabriolet - 12
Hej

Köpte BMW:s läderlotion idag och provade. Hade tydligen inte så skitiga säten för det syntes inte mycket på svampen och duken. Jag är också osäker på hur länge det ska dra, för det står ju inte. Har inte provat något annat så det är svårt att uttala sig om kvalitén, däremot är det värt att lyssna på de som har provat olika sorter och då har något att jämföra med. På min bil kanske en annan produkt passar bättre för lädret är trots allt 13 år gammalt.
Förarsätet är värst, hårt, glansigt och krackelerat på vissa ställen. Lädret är ljusgrått. Har beställt från EM (Colour make up) och hoppas att det hjälper. Provade olika skokrämer utan resultat. Kan någon tipsa mig om hur jag ska få till förarsätet?

/SF
Jag kör audi just nu men jag åker ändå till bmw och köper läderrengöring..;o)

frejd:

Dum fråga kanske men använde du skummet efter rengöringen? Låt det torka ett tag så kommer sätet bli mattare och kännas "fluffigare".

MVH
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
här har ni en till med nappa läder i stolarna men har montana läder i runt omkring i bilen. Vad är det för skillnad? Är dom bättre, sämre?? Konstigt att bmw inte har läder vård för färgat skinn! Man kan ju beställa i vilken färg man vill ju, nästan iallafall.

MvH Bmw 4-ever
Peter78w:

Nappa är av finare kvalitet än montana. Eftersom du har gult skinn i din individual så borde de inte vara några problem för att rengöringen är just gul.

MVH
s.
254
s.frejd
640d Cabriolet - 12
Soki.

Det lotion jag köpte var "allt i ett", alltså bara en flaska. Jag undrar hur länge det ska dra innan man går på med polertrasan/putsduk.
Har läst en hel del på forumet om läderskötsel och det verkar som att BMW:s grejer passar bäst till nyare bilar medans Medallion/Gliptone används med fördel till äldre bilar.

/SF
frejd:

Jaha okej, det har jag ingen aning om faktikst. Fast d funka fint på min E38 97a iaf. =)

MVH
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
hur funkar det på dakota? är ju ett grövre läder.
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
köpte en flaska idag. ful förpackning och ruggigt dyr. it better be good... rapporterar tillbaka när det är klart.
Gemini__ & J.Dredd: Leathermaster fungerar inte alls bra på mina säten, till nappa lädret, Skinnet började krackulera efteråt, läder säterna blev snarare torrare än innan!! verkar som om oljan saknades men allt annat fanns i överflöd?? särskilt den variant som finns till Möbler med orange ettiket.
Leather master kanske fungerar till Möblerna men inte till mina Finlandia :(, eller så är det s.k. bäst före datum för dessa produkter? för jag har haft en kartong med leathermaster sedan ett par år tillbaks, nu undviker jag Leather master som pesten. Jag har smörjt in stolarna efter alla konstens regler till och med i flera omgångar... än dock tort?? men med BMW leather lotion måste jag nästan vädra bilen för att oljan skall torka ;)

//Rop

Pl
91
Platypus
328Ci -99
Har själv använt bilvarianten av leathermasters på montana-klädseln i min bil med suveränt resultat. Innehållet i flaskorna har hållt sig i drygt 1.5år sedan köp.

Undrar lite om det verkligen är exakt samma innehåll i bil och möbelvarianten?
På vilket sätt skiljer sig nappa från montana?
Tänkte på det trista resultat Robertg71 fick och undrar vad som gick fel.
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Robertg71. Skakade du flaskan innan?
Jag har nästan kunnat vispa grädde ur flaskan så mycket har flaskan skakats ;) Som sagt jag har försökt med konstens alla regler...

Beskriver tillväga gångs sättet :)

1. Tvättar med rengöringen så att stolen är ren, (oranga leather master rengöring)

2. låter den torka av i ca 5 min...

3. Skakar leather masters leather protection med vita mjölkaktiga medlet, dränker den i en tvätt svamp istället för att hälla direkt på sätena.

4. Arbetar med endast en säte åt gången! genom att applicera medlet på svampen och låter svampen suga in medlet så att det inte blir rester kvar på ytan. Sedan tar jag tvättsvampen smörjer ut medlet med en jämn yta på stolen så att inga översvämningar sker som fastnar i stols väcken.

5. polerar ytorna med en poler duk för att få lite glans på ytan, dock endast lätta manövrar.

6. Gör om samma steg på dem övriga sätena, för att sedan åter gå till den första.

7. Blir förvånad över att stolen känns sträv och torr efter 30 min. Testar genom att jag trycker ner tummen i sätet (finare partierna) och ser hur skinnet krackulerar runt tummen snarare att skinnet sjunker mjukt ner utan väck.. Gör om hela proceduren fast använder lite mer medel 2:a gången....

8. Efter 3:dje omgången Spåttar jag och svär över att stolen känns sträv och torr. Att det inte har blivit ett dugg bättre.

9. Ändrar strategi! Letar i förrådet efter rester från en gammal BMW leather lotion som jag "kanske" har kvar.

10. Blir överlycklig när jag efter 1 timmes letande hittar en flaska med 1/4 dels innehåll.. Skakar om flaskan för att diaboliskt leende.

11. Börjar bli mörkt, men den som ger sig ..... Grannarna börjar tycka att jag är tokig, jag har bara arbetat med inredningen under hela dagen, och har oregelbundna humör svängningar som växlar mellan glädje och förtvivlan

12. Smörjer in säterna en 4:de gång med bmw's leather lotion, och är äntligen nöjd efter en hel dags arbete med skinn stolarna.

13. Dagen efter beter sig skinnet som den skall utan väck eller crackuleringar vi tumm nedtryckning, till och med dem värsta väcken i sätena har luckrats upp och håller på att försvinna. Men stolarna har inte behandlats med BMW's leather lotion sedan 2 år tillbaks, endast med leather master 2 ggr per år, dem var illa åtgångna.

Där av min slutsats att Leather master med orange etikett skall man nog undvika för de får skinnet att torka ut mer och är förmodligen inte avsädda för skinnstolar till bilar där slitagen är betydligt hårdare än på möblerna där hemma.

Gee har jag skrivit allt detta??

//Rop the wanderer. takes always the longer road 8)=)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.