AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.627

turbokylning vatten?

Sida 1 av 2
Ma
48
MartinG
325iM E30 -87
318i E30 -88
Har skaffat en garrett T28 turbo som jag ska ha på min 325:a.
den har ju både olja och vatten kylning så min fråga är funkar det att plugga vattenkylningen och bara ha den oljekyld?
om inte hur har ni som använder vattenkylning till turbo på era byggen kopplat vattenkylningen

BMW 325iM-tech
Länk
Visa användare
154
ihlberg
Bmw 320 E36 -97
Bmw 320 E30 -89
plugga inte turbon. Det mår den inte bra av. Har själv en vattenkyld turbo, jag funderar också på vart man ska ta vatten ifrån. Kanske insuget?!
Je
72
Jensa
325i cab -87
320i -88 M50B25 turbo
320i-85
Lättast att ta vattnet som förvärmer spjället idag.
Je
224
Jeppan
M30 TURBO
Ta det efter vattenpumpen sätt bara ett T-kors sen led in returen i expansions kärlet. Kan behövas en extra liten pump till att pumpa runt det. det fick jag sätta i alla fall. sitter på tex vissa 520 eller volvo 440/460 dom flesta.
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Jag kör då utan, funkar mumma.
Kör inte utan, jag rasade fem turbosar förra året. Vi kör med separata pumpar till varje turbos från egen vattenkylare iår.

MVH/ Qvarnis
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Beror väll kanske lite på vad man har för turbo. Vi har då inte rasat någon här uppe p.g.a. att man skippat vatten kylningen.
Je
224
Jeppan
M30 TURBO
Finns där för att de ska användas. jag har också kört utan men det är ju inte att rekommendera är så enkelt att koppla in. så gör det blir mycke längre livsläng på aggen .
Ma
48
MartinG
325iM E30 -87
318i E30 -88
Ok tack för svaren verkar ju ganska enkelt så det blir väl till att koppla vatten oxå.

BMW 325iM-tech
Länk
Visa användare
25
robban evo
M5-89
520i-89
745ia turbo-86
vad jag har hört så kan man plugga vettenkylningen! + att man känar hk på de!!

BM
130
BMW_320turbo
2002 -70
320i turbo -88
325im turbo -89
(robban evo: vad jag har hört så kan man plugga vettenkylningen! + att man känar hk på de!!)

känns inte som om det stämmer, vattnet finns ju där för att kylla både turbon och insugningsluften. lägre insugningluft temp mer hk
Ta ett vanligt vatten kylt agg..

å Ta ett liknande orginal utan vattenkylning.

säker på att det utan vattenkylning ..är en aning rappare..:)

men håller sämre.
Je
224
Jeppan
M30 TURBO
Vad tänker ni med ??? Den enda skillnaden är att det inte är vattenkanaler i ett oljekylt aggregat.. Precis samma prestanda på dessa om inte mer på de vattenkylda..

Vattnet finns inte där för att de ska pluggas. Oljan kyler i princip ingenting på ett vattenkylt oljan är där för att smörja bara.
Pluggar du vattenkylningen så får du en yta som inte har någon kylning alls. Att det inte är bra säger sig självt.

Je
224
Jeppan
M30 TURBO
Håller med dig fullständigt!!!
högre temp på avgaserna ger mer hk ochså.

vatten kylningen på turbon e kyler inte ner insugstempen..(bmw 320 turbo)

på volvos luftkylda tidiga turbos ..så fanns det inte nå vattenkyl..

dom höll sämre..

men många gånger så kördes dom för hårt= blev varmare = +HK

DET VA så jag tänkte.. inan du förolämpade min intiligens.:)
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Hallå där.

Tar du bort vattenkyningen på turbon så kommer ju värmen att vandra över från avgassidan till kompressorsidan. Dvs varmare luft till insugt = lägre effekt.

Högre avgastemp är inte lika med högre effekt i alla lägen, långt ifrån.

ja.... men nu mednade jag ett ex ett turbo agg utan vatten.
fanns ju även pytte små agg engång i tiden utan kylning.

så klart hetare avgaser ger mer turbo power ..i de flesta lägen.

i allafall min motor..:)
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
En gammal turbo utan vattenkylning har ju oljekanaler som ska BÅDE kyla och Smörja.

På en ny turbo så kan man ju minska oljeflöde/oljekanaler för här kan ju oljan prioritera smörjning, för kylning för det tar ju vattenkanlaren hand om.

Om du pluggar vattnet kan du ju enkelt räkna ut vad som händer.

Dessutom. varför skulle högre temp = högre effekt. Det är fel i 99.99% av alla fall. Speciellt på en turbomotor.

Det som hindrar högre effekt är i princip alltid att tempen blir för hög vilket ger, kolvskador, spikning, överhettad turbo, bränd katalysator osv osv...

Det är den höga tempen som gör att du får sänka ladd och missar effekt.

Alla sätt som får ned tempen i förbränningen/turbo/kat (metanol, alkohol,, vatteninjektion, intercooler, bättre kylsystem, krossad is etc) gör att du kan ladda mer och får MER effekt utan att något pajar.

Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Ibland undrar man ju?

Nåväl, alla får göra som dom vill... Och vad som funkar eller inte det vet dom som har testat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.