AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
7.461

Tvättborste vid handtvätt

Sida 1 av 2
Wa
184
Wargen
330CiA M Cabrio Imolarot II 2003
Blir det repor av tvättborstar vilka man använder när man tvättar för hand i tvätthallar?

Wargen
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Största problemen med borstar är att det fastnar så mycket skit på dem,som senare repar bilen.
Samma bekymmer är ju med tvättsvampar som återanvändes.
Vill du vara på den säkrare sidan använd nya skonsamma svampar varje gång,samt spola av bilen med högtryck innan du går lös med svamp!

MVH Patrik
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Japp. Använd svamp och krama ur den innan du sköljer den så rinner allt vatten med skräp ur sen fyller du på med rent vatten när svampen kommer ned i hinken. Avfettning och högtryck före tvätt gör att de mesta smutsen lossnar innan man svampar bilen. Se Gör-det-sjläv guiden till vänster där finns många bra tvätttips för Gör-det-självaren.

Lycka till
Asken
Wa
184
Wargen
Tack för bra tips!
Problemet för mig är att där jag tvättar bilen står det att man inte får använda tvättsvamp.
Får väl se om jag det finns något annat ställe att tvätta på.
Ibland nu på vintern brukar jag bara spola av med högtryck.
Har en del smårepor som fanns när jag köpte BMW:n, men tänker försöka polera bort dessa nu till våren, och då vill man ju inte att det ska bli repigt direkt igen.

Wargen
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Jag använder tvätthandske som har den fördelen att den binder upp mer vatten än en vanlig svamp. Den tvättas dessutom efter varje biltvätt för att alltid vara ren.
Borstar innehåller alltid massa skräp och har dessutom en tendens att alltid ha någon vass kant på borshuset som lätt repar.
Får du inte använda svamp där du tvättar (antar att det är en sådan där tvättplatta utomhus) är mitt råd att avfetta samt enbart köra med högtryck där samt istället satsa på en rejäl omgång i tvätthall med jämna mellanrum som tillåter svampning.
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
tvätthandkse av lammull. oslagbar..absorberar mycket vatten, = mindre tvättrepor.

det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!!
Wa
184
Wargen
Tack för råden!
Alldeles riktigt Sail, det är en sådan där tvättplatta utomhus.
Var köper man en sådan där tvätthandske av lammull?

Wargen
Wargen,

Finns exempelvis på Autoexperten i Malmö.

Håller för övrigt med, den är oslagbar - aldrig mer tvättsvamp :)

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Varför i all världen får man inte använda tvättsvamp!????!

/ Mvh Joakim

Min: Länk
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
får, får man vassego, men när du provat tvätthansdsken, förstår du..

Jag kommer använda tvättsvamp framför en återanvändbar handske livet ut. Sen får den vara hur bra som helst, jag litar ändå inte på den.
Ny svamp varje gång ger för mig mer ro i själen än en återanvändbar del av ett lamm som kan plocka upp både det ena och andra.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
ferraripeter: jo, jag vet att handsken är bra...inte minst för att Kalle propagerade för den vid en Malmöträff i fjor... :)

...men Wargen skrev "...där jag tvättar bilen står det att man inte får använda tvättsvamp."...
...och det låter konstigt tycker jag...

/ Mvh Joakim

Ufo: De har nog med föreskirfterna på spolplattorna att göra :)
Inte helt populärt när man står o svampar i 45 minuter när kön ringlar runt kvarteret för att få högtrycka av bilen :)
Dvs, förbudet är ekonomiskt inriktat av personerna som äger spolplattorna, och har inget o göra med något annat förbud.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Aha...NU förstår jag...tack Wendtan...

/ Mvh Joakim

fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
vendtan: vad är det inte du litar på? tänk dig en "hård" ny svamp, ett gruskorn, mörk lack..... ajjjjj

Jag använder dessa svamparna Länk och är mycket nöjd.

///Micke
Min cabrio Länk
Glömde..
Till att torka använder jag California Waterblade på samma sida.

///Micke
Min cabrio Länk
Wa
184
Wargen
Det är riktigt Wendtan!
Det har med föreskirfterna på spolplattorna att göra.
Man får varken ha svamp eller hink.
Ska tvätta bilen på Preem istället när jag vill göra en "riktig" tvätt (de har "vanlig" inomhustvätthall).
Min BMW har ganska mörk lack. Madeiraviolett metallic.
Måste alltså tvätta ganska ofta.
Repor syns ganska lätt vid solsken.

Wargen
Boys and girls. Är den gamla hederliga tvättborsten med slanganslutning inte bekant? Ständigt flöde på vattnet gör att borsten hela tiden sköljs "inifrån" och samtidigt sköljs bilen och smutspartiklarna förpassas av från bilen.
Som Asken m.fl redan nämnt, noggrann avspolning före, först med lågt tryck/större avstånd, därefter lite kraftigare, är A och O. Sen kan man lämpligen lägga på lite medel, schampo osv som sänker ytspänningen och håller smutsen "flytande", och så på med borste/vatten. Finns även borstar med inbyggd schamponeringseffekt för de som gillar detta.
Har aldrig riktigt förstått den där maniska rädslan för repor och mystiska moment med svampar osv. Självklart håller man svampen så ren som möjligt och sköljer den, eller byter till ny varje gång om man så vill. Men tänk så här: det där förargliga gruskornet kan ju haka i och följa med även en nysköljd svamp osv, man måste ju lägga svampen mot bilens lack för att kunna tvätta eller hur? I detta ögonblick har man ju ingen koll eller återvändo, då kan man ju inte tvätta sin bil någonsin eller? Spelar nog väldigt liten roll om det är svamp eller borste, vill det sig så finns det där lilla gruskornet där i samma ögonblick som den alldeles rena svampen eller tvättvanten osv läggs mot bilen.
Samma sak med torkning och skinn, kudde eller gummiraka. Punkttrycket från gummirakan är betydligt mycket högre än från en stor yta från skinn eller dylikt. Men å andra sidan ökar risken för att en större torkyta lyckas dra med sig nåt litet damm eller gruskorn, har man maximal otur så behövs det inget större tryck för att lyckas göra fina repor.

FP
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Så sant som du skriver Folke!
Repor kommer alltid uppenbara sig i lacken på ett eller annat sätt!
Räcker att ge sig ut iregnet på motorvägen och hamna bakom andra fordon så har man virvlar av elaka små sandkorn som slår sig mot lacken i högfart.
Vad man helst av allt vill undvika vid tvätt av fordonet, är ju att få de så söta runda ringarna som återspeglas elakt i solskenet!
Antar att högtryck underifrån och upp först och sedan använda det redskap man känner för.
Själv undviker jag gärna just borsten efter tidigare sämre erfarenheter.
Ny skonsam svamp med stora porer vid varje tvätt.
Avslutas därefter med en polering med ett bra vax!
Sen in i garaget tills nästa helgvätt!!! ;) Inte riktigt så men nästan!

MVH Patrik
Engångssvampar som kompulsiv-sjöljs under ymmigt rinnande vattenkran kör jag med. Hink är ett utrotningshotat 1900-tals tillbehör. Fast på vintern så är tvättsvampen bannlyst och kemguckan i taxitvätten får agera surogat. Torka med plast/gummiskrapor tycker jag ger fula vattenmärken på lacken. Håller mig till tvättade syntetiska sämskinn och inget alls på vintern. Alla har vi våra tvättfobier, särskilt vintertid. Hur ser din ritual ut... ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.