AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.133

vilken olja i M30 motorn?

Sida 2 av 2
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
mycket tjafs om oljor här! det viktigaste är att byta olja o filter ofta! enligt min egen erfarenhet skall man passa sig för vad man häller på en m30 som gått riktigt långt,20-30 tusen mil,annars går det bra med en bra mineralolja, jag har alltid använt det på mina m30, många kollar nog inte bultarna till oljeröret heller!lika viktigt som en bra olja.
Visa användare
133
SKii
Volvo V90 D4 aut -17
Volvo V70 2,4 -02
Hej 528BMW!

Testa Castrols Magnatec-olja, den är uppbyggd på så sätt att den klibbar fast sig på motordelarna och har en väldigt slitstark oljefilm, alltså när du stänger av bilen så åker inte all olja ner i tråget utan klibbar fast sig på "toppens" delar så att du har nästintill full smörjning redan från början. Sedan är det inte en nackdel att bilen blir mer lättstartad på vintern och du får en lägre bränsleförbrukning.

//Jonas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, just Magnatech-oljan skulle jag personligen inte rekommendera.

Den har helt riktigt esteradditiv för att få en polär vidhäftning, men detta additiv har i princip alla moderna helsyntetiska oljor, så där är det inte någon större skillnad. Däremot är Magnatech en högraffinerad mineralolja (EHVI) och ingen äkta syntetisk olja av PAO-typ.

Tyvärr verkar det som om många upplevt att motorerna börjat ticka när de använder Magnatech (om man får tro inläggen på detta och många andra forum).

I mina ögon är Magnatech överreklamerad och ganska dyr i förhållande till vad man får...därmed inte sagt att den är direkt dålig.

Satsa på en äkta PAO- eller Esterbaserad syntetolja i stället, de är betydligt bättre.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Juhas 530i
Jag har kört med Magnatech ca 4000 mil men bytte nu till Shell Helix Ultra helsyntet och tycker att motorn går tystare. Dessutom drar motorn mindre olja (vad det beror på kan jag inte svara). Ljuger Castrol när dom säger att Magnatech är en helsyntet - det står ju fully synthetic i dunken?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, Castrol "ljuger" (eller töjer en hel del på sanningen) när de säger att det är en fullsyntetisk olja eftersom det är en högraffinerad mineralolja - kanske skulle de skrivit "fulsyntetisk" i stället! ;o)

När man byter till en äkta helsyntetisk olja får du en olja som har mycket mer homogen sammansättning av oljemolekylerna. I en sådan olja finns i princip inga korta kolvätekedjor, som det finns i mineralolja och därför får du en minskad oljeförbrukning då det är de korta molekylkedjorna som förångas/förbränns först i mineraloljan.

En PAO-olja har även starkare oljefilm och högre motståndskraft mot höga temperaturer/tryck, vilket också bidrar till minskad förbrukning.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Skall byta olja på bilen och åker glad i hågen in på macken som säljer softech txt för 349:-/4 l, rekommenderad olja enligt castrols oljeguide. För verkstäder, vill säga, för privatbilister är det edge som rekommenderas... Nåväl, går fram till hylla och tar en dunk. 660:-!! Vad nu då? Jo castrol har höjt priset, enligt damen i kassan. Enligt mig har de inte höjt priset, de har nästan dubblat priset!!! Vad är detta?

In på BMW, där tar de 840/4 l för 0W30. Inte aktuellt. Hade ett annat alt. oxå, GTX proffesional 10W/40, 302:-/4 l, och i lätt chockat tillstånd slog jag till. Kan dock i efterhand konstatera att det är en mineralolja. Skit.

Kanske köpte jag grisen i säcken ändå... Samtidigt har jag märkt att bilen haft lite lågt oljetryck vid uppstart, kanske blir det bättre med en lite tjockare olja? Vad tror ni, kommer bilen att pajja ur nu?
vad är slut kontentan av detta då?vilken olja ska man hälla i?e34-94-525

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

När det gäller M30 kan jag bara skriva att jag det senaste åren kört med syntetisk olja av märket ok/q8 formula Excel 5w-40 och denna olja har jag inga som helst svårigheter att inte rekommendera till en M30 motor iaf :)

Jag byter dessutom olja+filter regelbundet och enligt många "för ofta" för att det ska vara hälsosamt för ekonomin ;)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hrmpff...Ja,menade att jag kan rekommendera den oljan dvs ok/q8 5w-40 formula excel syntet till M30.

Blev lite onödigt svammel i mitt förra inlägg..

Mvh Janne.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Som jag ser det är det en två saker som är viktiga på en M30, byta olja skapligt ofta och hålla det berömda oljeröret rent. Gör man det tror jag pjäsen går till solen brunnit ut nästan oavsett vad man kör på för olja av hygglig kvalité. Någon 5W40 eller 10W40 passar nog fint, 0W30 och liknande lär nog göra att den låter lite väl mycket.

//Magnus

Visa användare
171
e23power
X1 23d
X5 3,0i
det här med oljor är väldigt intresant. men enligt min erfarenhet så arbetar en syntetolja med en stark men tunn film medan en mineralolja arbetar med en tjockare film vilket kan vara bra i en sliten motor eller en motor med större tolleranser. bmw s motorer är välbygda med små tåleranser skulle jag tro även dom äldre typ m30. men dagens oljor har så bra kvalitet sen dessa motorer bygdes så håller man sig till rätt visk så funkar nog det mesta från hel ,delsyntetisk till mineraloja. på min cross byter jag ca var 3 e timme men där skitar ju kopplingen ner oljan kör på mineralolja 20w50 har ju mycket cubik så där är det större spel i lagringen men i mina bilar kör jag på delsyntet 10w40 från biltema och dom funkar perfect fast jag byter ofta där med ca 500 mil

e23power
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.