|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Funderar på att köpa mig en till E32 och har lite frågor. Vad är skillnaden i prestanda och ekonomi mellan 735 90:a med manuell låda och en 730 med V8:an? Och vilken av dom är slitstarkast. Vad skall man betala för en 90:a 735 med manuell låda i bruksskick? Bilen är nybes, skattad och välutrustad. Hur pass bra är antispinn systemet på en sån? Vet att många tycker att en sån bil skall ha automat men eftersom jag redan har en 750i så skall inte 735:an användas som glidarbil utan mer som bruksbil. | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Ska du ha den som daglig bil, skulle jag nog satsa på en 735:a om jag var du. Utbudet är större på 735:or och att den är slitstark! Tyvärr har inte jag några som helst erfarenheter av 8:an i 730, men det har säkert andra här! MVH Patrik |
|
Körde min 735iA e32 med mycket breda sommardäck i 1 dm nysnö och utan antispinsystemet och abs så hade jag aldrig tagit mig hem. Så någon funktion fyller det iaf. Men eftersom jag inte framför den på vintern kan jag inte säga riktigt hur bra. Tycker du ska välja 735 före 730 om du ska ha den som brukis. Drar mindre samt att du har lika mycket power. 211 mot 218 hästar. Tror automatlådan är minst lika slitstark som den manuella bara den är välservad. Kostnad i reservdelar tror jag inte 730 är mycket dyrare än 735. Men beg utbudet är nog större för 735'an. |
|
|
Utan att vara objektiv "för fem öre" så tycker jag du ska satsa på 735:an med M30 motorn...Klassisk 7:a och det optimala valet som bruksbil...Stor,tung,slitstark(med rätt service) och....billig :) Lilla V8:an har JAG aldrig gillat...Men det är ju jag det :) Mvh Janne. |
|
|
Jag hade varit öppen för båda modellerna, det svåra är inte att välja vilken av dom, utan att hitta en i vettigt skick, jag hade en på gång för drygt ett år sedan, fanns viss tveksamhet, stora delar av motorn var utbytt, bilen togs in i Sverige med skuren motor, stod till salu på bilfirma, men ingen ville köpa den, när den var trasig, den lagades i samband med den enda Svenska ägaren köpte den. "730i V8 5vxl-93" men så dök det upp en 540i/6 E34-96 och drömmen om en fin sjua, fick förbli en dröm, men den E32 jag helst vill ha är 735i 5vxl i solid klarrött med svart läder, det är en svår bil att hitta. Mvh Stephan |
|
| Tackar för alla svaren, ska titta på en 735 nu i veckan om jag hinner. | |
| Såg nyss i modellguiden att V8:an och gammel 3,5 sexan hade samma bensinförbrukning men att sexan var något snabbare från 0-100 kan det stämma? | |
| 8'an är nog tyngre förmodligen. Min visserligen chippade 735 drar polarens 730 samt drar mindre. | |
| Jo det är den nog. | |
|
Sen om jag inte minns fel så har 3.5liters 6an ca 15nm mer än 8an. //Simon |
|
| Ja då förstår jag varför. | |
|
Hmmm...V8:an är i helaluminium, o betydligt lättare än "tack-järnstunga" M30:n. Gäller både 3.0 o 4.0. Soppaförbrukningen är lägre, motorn är tystare o mer sofistikerad o framförallt ljusår modernare. M30 3.5 har dock bättre prestanda än M60 3.0. Vridet är helt egalt. Dock något bättre botten i M30:n. Jag har haft dem alla, o skulle jag välja en "bruksare" så är valet svårt....735:an är ju billigare, men törstigare o 4-växlad i automaten. 730V8:an är 5-växlad o adaptiv (utan plastkuleproblem) samt bra mycket rappare o mer exakt i växlingarna...sedan är ju V8-fronten gravt mycket snyggare än 6:ans...nej, jag väljer i så fall en frisk 730iA V8. Dessutom är det ju nya inredningen i dessa vagnar. ASC+T kan jag inte leva utan. Likaså Airbags, Klima o Soltak.... BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
KRAFTWERK>>>Håller med om att utseendet på fronten bl.a. på en 730i E32 V8 är snyggare...Just därför som jag på min 735:a har "750 front/grill/huv+spoilerläppen som iaf V8 har,dvs med två "hyffsat stora" luftinsläpp till bromsarna på var sida :) Håller dock inte med om att "lilla V8" är någon som helst utveckling åt rätt håll från M30 3,5...Ska man ha V8 så köper man en V8 med "lite volym",dvs 4,0liters motorn. Ok....Helst så väntar man tills man har råd med att istället för E32 740 handla en E39/E38 med 4,4liters vinkeln ;) Mvh Janne. |
|
|
Kraftwerk: Som jag skrev så var det en manuell 735:a jag var intresserad av så hur många steg och plastkulor automaten har spelar ingen roll. Sen har den både antispinn och dubbla airbags och soltak. Klima vet jag inte. Och breda fronten har jag ju ändå på 750:in så lite omväxling skadar aldrig ;) Däremot så läste jag att soppaförbrukningen skulle vara väldigt lika mellan en manuell 735:a och en manuell 730 V8 så det skulle vara kul att veta hur sant det var. Kan ju också passa på att fråga om någon här har någon fräsch e32 att sälja för c:a 25-30 000:- Helst max 20 mil från Gävletrakten |
|
|
Inte behöver man väl ge så mkt för en e32 nuförtiden (även om man borde få ge mer)? Jag köpte min första e32 i måndags, och den är fräsh (för pengarna iaf). Och jag gav långt under det du är beredd att betala Har kollat mkt 735i annonser på sista tiden, vilka bilar man kan få för väldigt lite pengar, helt sjukt prisras på e32 enligt mig. |
|
|
Jag kan bara jämföra mellan 735i 5vxl E32 och 540i 6vxl E34, dom ligger mycket lika i förbrukning, vilket får mig att tro 730i V8 5vxl E32 också gör det. Nackdelen med 740i E32 är att den alltid har automat, då återstår det att köpa 730i eller 735i i stället, om man nu inte lyckas hitta en Alpina B11 3,5 5vxl förstås men då handlar det snarare om 40tkr+. Mvh Stephan |
|
|
Janne T o Elwood... Nu reflekterade jag över vad jag hade valt...om jag varit i den sitsen. Nu har jag iofs. det jag anser är bäst, nämligen 740:n. Men som BRUKSBIL som ej är avhängig av prestanda, utan bara skall gå mjukt o fint o rätt billigt, så väljer JAG en 730iA V8, av just den anledningen. Elwood, Du skulle säkert bli jättenöjd med en 730iV8 manuell :-) Jag börjar med åren anse att M30:n är FÖR rå i en 7:a...Den har sin plats i en 535:a. Då skall det vara sportigt o litet rått. M30 motorn som företeelse, däremot, anser jag vara en pärla bland raka sexor. Underbar maskin, o fullt jämförbar med Jaguars ultraklassiska XK! BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Stephan735i VAR!!! ? Vet Du var det finns en för de pengarna??? Som är fräsch? /WERK BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Själv var jag mycket förtjust i min manuella 735. Den var så där 'lagom' på nått skönt vis. Ingen raktetbil men ändå väldigt trevlig att lägga i 3:an på i 80 och sedan ge järnet upp till 150 förbi några långtradare. Ljudet och känslan i en rak sexa är också väldigt trevligt tycker jag, visst är min 740 mycket snabbare men känslan finns inte där på samma vis. Sexan sjunger medan åttan mera skriker. //Magnus |
|
|
KRAFTWERK: Jo men jag har ju 750:in att åka mjukt i :) och så är det ju ändå manuell i den. Stefan735i: Jag skulle också vilja veta vart man får tag i fräscha 735:or för mycket mindre än så. Visst finns det några 87:or och 88:or på blocket för runt 15000:- men söker du på 90 och nyare så ligger dom där i mellan. Annars får man ju varken airbags eller antispinn. |
|
|
KRAFTWERK; Priset för en Alpina B11 3,5 är från 40tkr, när jag kikat efter dom, självklart i Tyskland och då, just nu finns nr 210 till salu för €3200... Länk och bil 153 för €5200 Länk Nr 210 verkar bättre än 153, lättare att hitta 17" Alpinafälgar, än ordna med inredningen, plysch ser det ut att ha varit från fabrik, samt fixa frontspoiler, som behöver göras på 153. Elwood; Vad menar du? Jag har inte nämnt några priser på 730/735: or, du bör dock kunna hitta en vettig sådan för 20-35tkr, men det kommer inte att vara lätt, nu när du absolut vill ha manuell, är airbags ett krav så har 730i V8 lättare att uppfylla kravet, "dom har alltid 2xairbag i Tyskland, troligtvis även i övriga Västeuropa, med möjligt undantag av UK" vad jag vet kom passagerarairbag inte förrän sommaren 1990, så många 735: or ramlar bort. Duger inte diffspärr? Personligen föredrar jag 25 % diffspärr framför ASC+T, som inte gick att kombinera, däremot gick ASC som 735i hade att kombinera med diffspärr, det vore det allra bästa, men då får du söka en sen 735i för att uppfylla airbagskravet, och då är det så långt i från köparens marknad det går att komma. Mvh Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.