|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
E23 |
Bara att hålla med quixotic2 och Colin E23 |
|
Frid: Jag skrev de mest som ett skämt, men när jag tänkte lite på det så kanske de skulle gå att genomföra. Jag vet inte om dom passar i den karossen, jag kan ju säga att dom sitter tight som fan i 34:an i alla fall. borde nog gå ändå, vad jag vet så finns det inget motor alternativ som passar i 5-serien som inte passar i 3:an. tyvärr är lagret dessvärre i ena turbon lite läkande för stunden. de var därför jag ens kom på tanken att byta till nåt helt annat, Jag måste ju som sagt ha andra grenrör om jag skulle få för mig att byta till helt andra snurror. Två orginal rör till biturbon ska tydligen kosta 20.000:- så ett Taylor made kommer nog att vara dyrt. Vet inte riktigt om de är ekonomiskt genomförbart för mig för stunden. (skulle vara kul ändå) Är just för stunden inne på att köpa T28 (T25 org). dom kostar mig ca 10.000:- styck, men de tråkiga är att man bygger om dom gamla, så jag har ju inga T25 att sälja i såna fall. |
|
|
OK:)... Är nog både billigare och bättre att bygga ett grenrör själv. Det låter som en dyr historia du har framför dig :( INGEN som vet något om TB03 & GT15?????? |
|
|
Annars har jag ett bra alternativ, sälj din Alpina till mig så får du en inreggad och fullt gatlegal 745 Turbo i inbyte! Motor och transmission i toppskick, turbocenter rullar en bil med samma motor och aggregat på över 600 hk och 800 nm. Singelturbo! Alpinan är ändå ingen höjdare att överladda, hög. komp, för klent sprut... du behöver ladda så hårt för att få ut grymma prestanda att du kommer skjuta hela paketet. Altlså, jag bevarar Alpinan till eftervärlden, du trimmar min 3.5 liters turbomaskin och kör så det ryker!! Låter inte det som ett vettigt deal? <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! -> |
|
|
quixotic2: Du tycker det va!!?? Nä ska nog behålla lille Alpinan ett tag till.. Så du menar att Alpina bygger skit motorer?? :) Ska nog gå att kräma ur några hästar till!! Hi Hi.. |
|
|
Frid: Nej, det är ju det jag menar att de INTE gör! Om jag ska vara helt ärligt så har jag aldrig riktigt greppat varför det är så många som vill turbokonvertera sina sugmotorer? Effekthöjning, javisst, men den går ju inte att jämföra med en motor som är byggd för att överladdas från början. GIK Turbo i Göteborg är ju turbokittens osvurna kungar, de bultar på ett agg på vilken burk som helst och kör så "det ryker". Jojo, man får nog ligga på om det ska ryka något värstens (annat än när man skrotar motorn). Effekthöjningarna i deras kit MED IC håller sig oftast under 30%. Vad är då vitsen? Vad jag vet så kör Alpina med ganska hög komp i alla sina motorer (utom turbosnurrorna då), något som gör dem mycket otacksamma att överladda. Din motor utvecklar väl 210 hk i grund? Om du har TUR, kommer du med ovan föreslagna moddar (i tråden) att komma upp i 250 riktiga hk. Efter det blir det att kasta in lågkompkolvar eller fräsa ut toppen, byta insprutning, etc. etc. för att kunna skruva ytterligare utan att spika sönder hela klabbet. Är det VÄRT att kassera din originalbil för den FJOLLIGA effektökning du får? Jag ber om ursäkt för att jag låter för jävla otrevlig, men jag är av den åsikten att Alpina bygger åt helsicke för fina motorer för att ett gäng frifräsare ska få vanhelga dem med halvsjabbiga turboinstallationer! Om du frågar någon av biturbokillarna här ovan vad de har för mål för sina bilar och vad deras byggen har kostat hittills så kommer du säkert få höra att det ska tas ut X antal hundra hästar både här och där, vad de säkert också vet men undanhåller är att Alpina BiTurbo inte är en särskilt trimvänlig bil. Visst, det går ganska enkelt att få ut ett gäng extra hästar, men, man börjar ganska snart tulla KRAFTIGT på bilens tillförlitlighet och funktionalitet. BiTurbon är välbyggd från början, Alpina (som vanligtvis brukar ha GOD marginal i sina byggen) har tagit ut det metsa som realistiskt går att få ut. Den som toktrimmar sin biturbo utan att samtidigt kosta på den extra säkerhet som behövs, är dömd att ganska snart stå med rasad motor. Att Alpina BiTurbo lätt skulle gå att trimma till fantasisiffror är en MYT! Det har jag dessutom inte hittat på själv, allt enligt tyska Auto und Motor Sport som hade ett raseri mot sönderchippning och dyl. för något år sedan. DET är vad jag menar. Jag påstår inte att din turboinstallation skulle behöva blir sopig, men om du inte har gjort det förut så föreslår jag en tur till Tullinge eller liknande Bilsport evenemang i sommar. Där finns gott om bilar som turbomoddats av förhoppningsfulla ägare för att göra 11'or på strippen och som aldrig kommer från mållinjen, det tycker jag säger det mesta om den sjuka turbokonverteringshysteri som råder i vårt avlånga land just nu... Ta hellre med din Alpina på en förarkurs på ringen, det kommer resultera i följande förtjänster: 1. Du kommer bli lika snabb i din bil som om du turbomoddat den (eller ännu snabbare). 2. Du kommer ha kvar en originalbil som stiger i värde och aktning bland kollegor BMW vänner. 3. Du kommer bli av med betydligt mindre pengar, initialt och i framtiden. 4. Du får ett cert som garanterat slår polarna på torget (och 240 trimmarna på Tullinge) med avund. Men du väljer själv, sönderskruvad bil eller ovanstående förtjänster, jag tycker inte det är ett svårt val! Vette fan om det inte blir pengar övr för att köpa någon annans avlagda gamla turboprojekt också... de brukar inte stå högt i kurs när ägarna väl insett hur dyrt det egentligen blir. Återigen, ber om usäkt för att jag är så tuff med dig, inget illa ment!!! <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! -> |
|
|
Hallå! Klart som tusan man ska turbo trimma en alpina som den som nämdes, I mina ögon är det inte nått dråp att turbo trimma denna modell då den är ingen Ferrari och är hyfsat billigt att köpa. |
|
|
quixotic2: Det du säger stämmer helt!!! Det är inte BARA att skruva på en turbo och vips så har man 200 hk till!!, det är ju en j..la massa skruva innan dess. Jag har fått mig en tankeställare och det kanske vore bättre att försöka "förfina" dom befintliga delar som finns. Det där med förarkurs behövs nog inte:) Kör Formel Ford Zetec för Performance Stig Blomqvist Motorsport.. Så det vore fan om man inte kunde köra.hi hi! Om man nu vill få lite bättre flås i maskin vad tycker du att man bör göra?? |
|
|
Oj, tack! Jag hade förväntat mig världens utskällning när jag var så tjurig och tvär... det där med förarkursen var inte för att insinuera att du inte kunde köra (vilket du ju bevisligen kan :) utan ett generellt förslag på ett "trim" som de flesta inte tänker på. För att vara helt ärlig så är jag ingen trimguru själv, även om jag är lite bekant med just turbokonverteringar (mest misslyckade sådana, därav mitt förbaskade gnäll). Men, jag har ett tips som nog borde kunna vara helt rätt för dig. Stig Blomqvist's brorsa har egen verkstad och trimmar BMW på förfrågan (det vet du säkert redan, men ändå). Jag har kört ett par av de bilar de har gjort jobb på, och tycker att de verkar vara förbaskat seriösa. De lyckades pigga upp en 633 CSi från strax under 200 hk (original svensksåld) till ca. 240 bromsade hk med enbart lättare motorbearbetning (alltså, inga yttre förändringar av insug, extractorrör, avgas, etc.) Det borde väl ligga nära till hands för dig som kör i "familjen"? Alpina har själva en hel del trim till sina bilar som bara går att köpa om man har ett tävlingsstall av något slag (eller tjatar något infernaliskt) jag vet inte om du kan ordna något på den vägen? Har inte heller någon aning om ifall de har något till just din bil, men jag känner till att de har levererat en hel del prylar (både för motor och chassi) till en B8 4,6 här i Sverige. Jag trodde den skulle gå i STCC's privatcup i fjol, men såg aldrig till den?! Den kanske står någonstans i Sverige och inte blir klar, framtida ladufynd!? :D Jaja, det har ju inte med din bil att göra, men det går i alla fall att få tag på bra grejjer. Hrm... ett sista alternativ som väl inte är sådär klockrent lagligt är ju att satsa på en annan motor, så länge det inte sitter blaffiga turboagg och IC's så har jag aldrig varit med om att SBP har underkänt en bil (ok, V8'or i 240 är inte heller så jäkla enkelt att få igenom) med originallikande motor. De bekymrar sig helt enkelt inte om att titta särskilt mycket på just det, så länge bilen i övrigt inte skriker "fulmotor" och är allmänt trafikfarlig. Det tar ju lite tid att lära sig alla motorbeteckningar, särskilt för en udda Alpina... Själv skulle jag nog låta bilen vara som den är (som sagt) men som alternativ 1 skulle jag leta upp en redan trimmad motor med styrbox, insug och kablage (lättast att hitta i Tyskland, har sett lösa motorer på div. annonssajter för väldigt små pengar) och släppa i... fast, det är ett ganska stort ingrepp det också (fördelen är ju att du då har kvar originalprylarna att lägga tillbaks när du säljer bilen = betydligt bättre betalt!) förmodligen kan du dessutom sälja den trimmade motorn separat. Jaja, det var bara några idéer.. men som sagt, jag är ingen trimguru på något vis, sitter bara och funderar väldigt mycket. :P Ha det så gott så länge! Temporär signatur: Årets bakrutedekal? "Vissa kallar det lyx, vi brukar kalla det _Volvo Original_" :P :P :P Standard signatur: <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! -> |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.