AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.773

Alpina Turbo

Sida 1 av 2
Undrar om det är någon som hängt på turbo på en Alpina b6 2,8-86 ?
Tänkte behålla det mesta orginal = ladda endast 0,3-0,4.
Har en Garrett TB04 men räcker den?, annars vad är lämpligt?
Hur blir det med vaccum slangen som sitter på insuget som går in i Alpinas tändningsbox?

Tacksam för alla ideér!
Colin
Ge Faan i att trimma en Alpina Orginalbil din Idiot!

Allt under 3.5 liter är Briggs & Stratton..
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Colin,

Vad är det där för dålig stil?
Låt folk göra vad de vill med SINA bilar så får du göra vad du vill med DINA bilar.
Ja du kanske tycker det är dummt men när man tycker den är slö så vad ska man göra?
Det är ju för f-n bara en bil!!
Att ätta på turbo och låta resten vara måste ju vara bättre än att börja porta osv.,eller finns det nån som har ett bättre alternativ?
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Ser inga problem i att trimma en Alpina... Hållbara om än dyra komponenter gör dem ganska trimvänliga. Dessutom tappar de inte i värde såvida du inte gör en dramatisk modifikation som inte för ett rimligt pris går att återställa i originalskick.

Min gamla Alpina låg runt 420 hk på bakhjulen vid 1.2 bars laddtryck. Det inverkade inte ett dugg på körbarheten, tvärtom... Efter trimningsjobben (som innefattade uppgradering från 3,0 till 3,5 liter samt lite hemlighetsmakeri från Alpina själva) gick bilen tvärtom både renare och hade bättre drag på låga varv.

Kan inte heller påstå att den samlare som köpte min bil var särskilt besviken på att den var trimmad...

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Min gammel mormors Citroen Cv2 haka av den lätt!!!
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Colin...det där var bland de dummaste svar på inlägg jag läst.
Sätt rött kryss på honom!!! ;)
En kamrat till mig har monterat ett par små aggregat på sin B6 2.8. Det sitter dock en duktigt moddad 3.5-maskin i den, men bilen är en 2.8 från början.
Den levererade strax över 540hk i bänken och en satans massa vridmoment över ett brett register. Första provkörningsrapporten sa att det var svårt att tygla effekten.
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Jag kan faktiskt hålla med Colin om att man ska värdera en originalbil för vad den är. DOCK, så kan jag tänka mig tidstypiskt/originalkoncept trim även på en Alpina. Alpina är ju ett populärt märke i banracingsvängen i Tyskland, där moddas det rätt friskt med allsköns stressfläktar. Men när man ser söndertrimmade BiTurbo's med Evo Lancer IC:s, singelturbo från Toyota och sänkningssats från Hejkon Bacon Gmbh, ja, då fäller i alla fall jag en stilla tår över en bil som var så mycket och som nu inte längre är mer än en moddad 240 Turbo...

<- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! ->
Låter som om det vore bättre med två små agg. istället för en större,frågan är ju om jag kan använda den turbon som ligger hyllan, en Tb04??
Det blir ju dock att det springer iväg i pengar om man måste köpa 2 nya agg..

Borde inte grenröret från en biturbo passa,eller b7´s vid enkel montering?
Är två Garrett T15 för små eller?
Någon som vet hur mycket man kan ladda en Alpina snurra utan att behöva sänka kompen eller anväda tillägssprut?

Turbon ska vara en TB03 , inte tb04!
Ge
235
Gerhard
Alpina B10 BiTurbo #354
Om du nu skulle springa på ett par grenrör till BiTurbon, så tror jag inte att det får plats i en E30 efter som det redan är milimeterpassning i E34:an.
M-3
Hej..oj vilka hårda ord det var här inne då... Dålig stil... Hoppas att ditt bygge går bra... Hej
Hej igen!
Klart bygget blir bra :)
Nu är det bara att leta på en eller två agg. som skulle kunna passa.
Någon som vet vilka turbos som skulle passa, har ju ett T15 + ett TB03 , kanske skulle kunna göra något av dem??
ALLA ideér välkomnas!!
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
De flesta dubbelturbo-bilar jag har sett har ju använt två lika stora aggregat. Detsamma brukar gälla för tvillingturbo-bilar. Men det går ju att använda sig av olika stora turboaggregat. Ett mindre som laddar på låga varv och som sedan lämnar över arbetet till det större aggregatet, som då laddar på högre varv. Har hört talas om det skall finnas en trippelturbo som är konstruerad på det sättet, det vill säga med tre stycken olika stora turboaggregat som laddar vid olika varv.
Hej ,Tänkte bara om man ev. kunde använda sig av tb03 eller skaffa ett litet agg. till.
B1
158
B10Biturbo394
Alpina B10 Biturbo -92
BMW M5 3,8 -92
BMW 750ial
Frid: lägg ett bud så får du både grenrör och turboagg av mig...

Kan nog kasta på främre röret också om du är snäll.

Allt är en prisfråga.

(undrar vad jag får pröjsa för två handgjorda grenrör samt två kullager snurror?)

Colin
Jag vill härmed be om ursäkt till främst Frid, Idioten är jag. I fyllan på Gran Canaria sprang jag på en internetuppkoppling & mot bättre vetande blev det ett påhopp/personangrepp, jag skäms som en hund.
Jag hoppas att denna ursäkt godtas.

Men Jag vidhåller min mening - din bil blir värd relativt stora pengar en dag, inte nu efter 16 år men kanske om ytterligare 10-15 år. Då är det av stort intresse för en köpare/samlare att bilen är i orginalskick & inte söndertrimmad/sönderskruvad.

Bara min åsikt men visst ska var & en få bestämma över sin egen bil.

Allt under 3.5 liter är Briggs & Stratton..
Colin: Det är ingen fara , din ursäkt är godtagen:)

B10Biturbo394: Låter intressant.. men kostar väl en hel del!
hade tänkt komma undan relativt billigt.
Vad är det för agg. du har ?
Gerhard skrev ovan att han trodde inte grenröret från biturbon skulle passa..

Är ett TB03 för litet??
Räcker det med 2 GT15??

MVH Frid

Ge
235
Gerhard
Alpina B10 BiTurbo #354
Ett förtydligande, på motorn passar dom, men utrymmesmässigt i motorrummet får det inte plats.

Gerhard//
Det var så jag menade,uttryckte mig nog lite luddigt.:)

Men vad är enklast och vad blir bäst?, enkel eller dubbel turbo?

Såg precis på F1, säger bara en sak BMW POWER !!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.