|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
intressant, Ellinas: pratade faktiskt med killarna på Blästring sthlm om det då en av mina fälgar hade en djup skåra i sig. De har tydligen flera olika metoder: Antingen genom en svetsning för att täppa igen, relativt vanligt, eller så kör de med ett special spackel, eller som tredje alternativ ett filler som täpper igen skåran. Många metoder men en sak är säker: resultatet blir kanon och man får verkligen tacka de duktiga hantverkarna. Mvh/Lennart - stolt BMW ägare |
|
|
BmwM3Lennart: Tusen tack, klockrent svar:) Nu ska jag verkligen göra slag i saken och fixa till mina fälgar. Har även en uppsättning 17 Bmw splitfälgar (style 42) som har kraftiga lacksläpp samt oxideringar på den lackade fälgbanan. Har tänkt att slumpa bort dessa men ska kolla om det inte går att fixa till dem för en hygglig peng. Tycker fälg modellen är riktigt snygg för övrigt:) Vh/ Kermit. |
|
|
Hej grodan Kermit och BMWM3Lennart Det är vad jag trodde också! Enbart blästring som sådan räcker oftast inte för att fullborda reparationen om fälgarna har djupa skador; svetsning eller annan typ av utfyllnad måste tillkomma, eller göras innan blästringen. Givetvis är det alltid lättare att reparera skador som skall överlackeras. Men när det gäller exempelvis mina ”BBS Split Styling 5”-fälgar som har polerad fälgbana, så torde svetsning + slipning + polering vara den mest lämpliga reparationsmetoden. Jag tänker ringa Blästring Stockholm för att höra närmare om vad de kan göra åt mig. Jag vill också passa på att förmedla vidare några tips i detta ämne till er som ställs inför ett reparationsdilemma liknande mitt och kan tänka sig göra jobbet själv, men är också beredd att acceptera att resultatet kanske inte blir helt perfekt, mest med tanke på att lagningen kommer att synas något. Jag har nyligen gjort en research på produkter för metallreparationer som har aluminium som bas och hittat tre intressanta proffsprodukter i kategorin aluminiumfylld epoxy enligt nedan. Bosse Bildoktorns s.k. ”metallspecifik kemisk metall” – den i pulverform som blandades ihop till spackel – lyckades jag dock inte spåra, inte ens via direkt mail till honom själv. Devcon F är ett spackel(putty) – URL: www.gleitmo.se eller Länk Loctite 3465 är också ett spackel(putty) – URL: Länk Würth Epoxystick Aluminium är däremot en knådmassa – URL: Länk Würth:s produkt tycker jag själv är mest intressant och den går dessutom att köpa direkt i deras speciella yrkesbutiker som den på Vretenborgsvägen 28 i Västberga, Stockholm. Den kostar c:a 380 SEK + moms men man får också mycket material för pengarna. Lycka till Ellinas |
|
|
Ellinas: Intressant info:) Lycka till du med:) Fina fälgar till våren ska det vara.......:) Vh/Kermit. |
|
|
Hej igen! Följande företag kan eventuellt erbjuda ett bättre prisalternativ. Stockholms Metallsliperi i Skogås. Jobbar inte med fälgrenoveringar men kan svetsa aluminium: Länk Svea Bilverkstad i Bromma. Jobbar med fälgrenoveringar och kan svetsa aluminium: Länk Flemingsbil i Huddinge. Jobbar med fälgrenoveringar och jag förmodar att de kan svetsa aluminium. Ha tålamod med deras hemska webbsida!: Länk Med vänliga hälsningar Ellinas |
|
|
Ellinas: Bra att veta, skadar ju inte att kolla. Men om Blästring stockholm är så bra som skrivs, så tycker jag att priset var överkomligt :) Ska sicka e-mail till dem när jag tagit foton på fälgarna och höra vad det säger. Vh/Kermit. |
|
|
Flemingsbil i Huddinge var nog en av dem sämsta sidor jag vart in på! Men Svea Bilverkstad ska jag försöka med tror jag. Någon som har någon erfarenhet av dem? Är detta en storm firma eller är det ett mindre familjeföretag etc? |
|
|
Hej alla entusiaster:) "Liten" lägesrapport...... Nu har jag äntligen lämnat in mina M-fälgar till Blästring Stockholm. Mycket trevlig kille. Han skulle fixa dessa för 1500 sek ink.moms. Kanon billigt. Sen bad jag honom ta en titt på mina splitfälgar style 42 (II), dessa hade Intera ett prsförslag på minst 8000 sek, då dessa hade kraftiga lacksläpp samt oxideringar pga. salt. Hör och häpna på blästring stockholm sa killen: Ja, de har var ju värre än de andra (M-fälgarna) så det kommer att kosta mer........vi säger......2000 sek.ink moms!!!!! Taget sa jag:) Helt otroligt vilken skillnad i pris. Han förklarade också att det är en fördel att blästra fälgar i ett sådant dåligt skick då man verkligen kommer åt i alla porer, innan man lägger på ny lack. Så, nu ska han först fixa mina sommarfälgar och sedan byter jag så får han fixa mina vinterfälgar. Om man skulle lämna in fälgar hos honom så skulle de vara utan däck, så jag åkte upp till Däckia som låg ett stenkast därifrån och frågade om de kunde hjälpa mig. Jovisst, det skulle gå bra. Tog väl c:a 10 min och kostade 200 sek. Vet inte vad det kostar nu för tiden men tyckte nog att det var lite dyrt...men samtidigt var jag så glad för splittfälgarna så vem bryr sig:) Passade på att åka ner till Peter på Motorrecond Ditec-center i Stockholm. Super trevlig kille och verkade mycket kompetent. På min bil som är ngr är (uttagen 2001-11) samt har rullat på Autobahn, så skulle en Lackförsegling kosta 5000 sek.ink moms. Det fanns ett billigare alternativ som han rekommenderade till lite äldre bilar, en sk. utvändig recond. En sådan skulle kosta mellan 2500-3000 sek.ink moms. Hmmm....jag funderade på skillnaden i pris och enligt Peter så skulle resultatet bli ungefär lika på de olika behandlingarna. Den stora skillnaden var att en Ditec behandling är mer motståndskraftig och håller bättre... Jag valde en Ditec behandling:) Tycker min läckra bil är värd det, speciellt nu när fälgarna kommer att bli så fina till sommaren. Ska boka in en tid som passar. Ha det gott, och tack för tipsen. Vh/ Kermit. |
|
| Ingen risk att man får obalans i hjulen som inte går att balansera bort när de fyller i skador i fälgarna? | |
| Har M68 fälgar o två av dem är har rejäla kantskrapningar, o alla fyra har lacksläpp på fälgbanan (insidan). Tycker om dessa fälgar o vill hålla bilen original, men bor aldelles för långt bort från både STHLM o Helsingborg. Är det någon som vet om man kan skicka fälgar med t.ex. bussgods till nått av de firmorna som det talas om här. Blästring Stockholm vekar ju vara billiga, hur är priserna hos fälgfixarna i Helsingborg? | |
| Kolla precis med Fälgfixarna i HBG, 3500kr exkl. moms för lagning (kantskrap) av två fälgar + omlackering av alla fyra. Sen är det frakt av fälgar, så...i runda slängar runt 5000kr. | |
|
Kolla med Blästringsthlm! tror de tar runt 3000:- för lagning/lackering samt frakt! men hör med dem.. blastringsthlm@spray.se lycka till! //Mvh Lennart livet är en fest |
|
| tack för tipset, ska kolla med dem | |
|
de här blästring i stockholm deras priser verkar vara tagna ur en sagobok alla jag kollat med kostar 4 fälgar ca .4000kr beroende på om de är skeva elr inte en kille i ystad tog ca.3500kr fast pris. efter koll.Dalas fälgrenovering. verkade seriöst tyckte jag . ha de. |
|
| Någon som fått tillbaka sina fälgar från blästring Sthlm och sett om de även gör ett bra jobb förutom att de är billiga? | |
|
Hewi; Jo, jag fick tillbaka mina M66 fälgar i Våras. Jag var inte nöjd när jag såg dem därför att det förekom flera rinnmärken samt små torkade ansammlingar av färg på vissa kanter. Påpekade detta och han skulle fixa det. återkomm efter ngn vecka då fälgarna skulle vara färdiga. Resultatet var inte direkt bättre utan verkade mer som han försökt slippa ner rinningarna men tyvärr även lyckats slippa ner klarlacken. M-märkena som sitter klistrade på fälgen satt upp och ner på två av dem. Han menade dock att mina fälgar var de svåraste han jobbar med, då de tydligen har ngn liten kant som försvårar lackeringen och bidrar till rinningarna. Vet inte huruvida detta stämmer men jag hade inte tid eller ork att vänta längre, så jag tog mina fälgar och begav mig hemmåt. Innan jag åkte så menade han på att "för det priset så är det bra"............hmmmm ingen bra reklam för företaget direkt. När jag sen lämnade in fälgarna och däcken för montering samt balansering så sa däcksgubben "det där var inget proffs som lackat, va?" Nej, uppenbarligen inte men priset var 1500 sek fär alla fyra. "Ja, men det var ju ialla fall billigt". Om jag skall fortsätta att ha fälgarna som sommarfälgar, så kommer jag låta ngn annan göra om jobbet så det blir 100%. Iannat fall så är det tillräckligt snygga för vinterbruk iallafall. Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
| ligger en fälgfixare i sisjön/gbg......mellan pripps å påhls....någon som vet nått om dom? | |
| tyckte väl att lät lite disney med priserna .undrar om det var men moms? | |
| Ja där ser man , återigen så verkar det som man får vad man betalar för , trist. | |
|
Lyfter en gammal tråd.. Har fyra st 19" MR EVO original (26000:- utan däck för tre år sen när de var nya)med mindre kanststötningar. Har kollat med Intera o allt som allt om jag ska ha dem i nysckick o balanserade går det på 7000:-!!! Har ngn nåt annat tips? synd att Blästring Sthlm verkar ha så dålig kvalitetssäkring i sitt lackjobb. Nån annan som har erfarenhet av dom? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.