|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har precis blivit BMW 540i ägare, och min bil har en mk2 navigator (software 2-1/60). Skivan jag fick med var endast för tyskland, och fick av en god vän en iso fil med 2005 scandinavia. Problemet e nu att hur jag än försöker bränna denna isofil till cd, så vill min navi inte läsa den. Testade först med en svart cd-r, sen med en cd-rw, och nu senast med fuji's silver cd-r skivor, men samma resultat, navin säger bara "no map disc" å spottar ut skivan. Är det något som fattas till min iso fil, dvs, några speciella settings jag behöver göra? Hur är det med software version, kan det löna sej att uppgradera till nyaste versionen? Tacksam för tips, om någon vill hjälpa mej med att hitta en fungerande skiva kan ni skicka mejl eller pm. :) ///air MSN: air(a)multi.fi | |
| De är inga problem med en brännd skiva. Jag har själv brännt min på en Fuji Silver för att slippa slita på originalet :O | |
|
Okej. Nu har jag verifierat att den läser mina brända skivor (gjorde en clonecd kopia på min tyska 2002 skiva). Då tyder detta antagligen på felaktiga inställningar vid bränningen av iso filen. ///air MSN: air(a)multi.fi |
|
|
Du bränner väl inte ISO-filen direkt på CD-skivan? Du behöver ett verktyg som t ex Daemon Tools eller ISO-buster för att "öppna" ISO-filen. T ex Daemon Tools tar ISO-filen och skapar en imaginär CD-drive och sedan kan man i sitt brännarprogram välja att kopiera CD, dvs från den Daemon Tools skapat med ISO-filen till din CD-brännare. Hoppas det inte blev för rörigt... ___ //Ulf |
|
|
Nej, jag brände filen med clonecd's "burn image" funktion. Kan testa mounta den med deamon tools, om det nu gör nån skillnad? ///air MSN: air(a)multi.fi |
|
|
Ok, du har koll på läget...;) Jag brukar alltid använda Daemon Tools och sedan kör jag Nero som brännarprogram. Har brännt både CD och DVD till mina Navigatorer. ___ //Ulf |
|
|
För min del har det fungerat att bränna direkt i Nero (Burn Img) men den funktionen kanske inte finns i alla ver av Nero ? Mvh Jimmy |
|
|
Hög skivkvalitet och låg brännhastighet verkar vara några nyckelord för fungerande naviskivor. /Jesper |
|
|
Jemej: har den möjligheten i Nero också men vet att jag hade något problem förra året men kommer inte ihåg om det var med en ISO. Har väl blivit en van med att köra Daemon Tools och sedan bara kopiera CD och så länge det funkar så... ___ //Ulf |
|
|
Slänger ut frågan som malt i huvudet ett par dagar.. Ngn som har en frankrike skiva (Cd till MK III) som de vill bli av med? Måste inte alls vara senaste.. Kan också vara intressant med tyskland. |
|
|
T: Jag har en "Golden Edition BMW Digitale Strassekarte Deutschland 2002-01". Den kan jag gärna tänka mej byta mot en skandinavien skiva. :) ///air MSN: air(a)multi.fi |
|
|
luften: Var fick du tag på ISOn? Jag hade samma problem med en torrent jag testade från piratebay. Kan det vara så att den e kass? |
|
|
anpo: om det är Scandinavia 2005-2 så ska den fungera, har jag hört.... ___ //Ulf |
|
|
Fick den av en polare, kan eventuellt vara samma, för 2005-02 var det. Hursomhelst, jag har nu uppgraderat software i min navi till 2-1/81, samt inhandlat en orig scandinavia 2006-1 skiva, som borde anlända inom några dar. Förhoppningsvis löser detta mina problem, å nyare kartor e aldrig fel (speciellt med tanke på att finland brukar vara dåligt utvecklat på kartorna) ///air MSN: air(a)multi.fi |
|
|
luften: Såg att du ordnat ny skiva med skandinavien, återkommer til ldig om jag inte hittar ngn nyare tyskland. |
|
|
Update Maps for: BMW / 5 Series - SVDO CD Navigation / 2001 Description In this newly-updated 2006-1 CD, we provide full coverage* for Denmark for the very first time, as well as increased coverage for towns in Norway, Sweden and Finland. To help you make the most of your travels there are almost 1.5 million kms of road mapped and more than 39,000 points of interest have been included. Other key features include Major Roads of Europe and Traffic Message Channel codes on motorways in Sweden, Denmark, and now, Finland. Finland är det land som har sämst uppdatering. /Pulare |
|
|
Finland är även sämst på min Navman.. och de är sämre i hockey än oss.. |
|
|
Men vi är bättre på att bada bastu ;) Nåja, nu hoppas jag att min skiva kommer så småningom. Om någon har koll på hur man bränner ut ison, så tar jag med tacksamhet emot infon iallfall. Kunde vara skoj å kunna använda navin redan nu. Samt, intressant att se om det är stor skillnad på 2005-2 och 2006-1. Från Deustchland 2002-1 borde det vara en rejäl uppdatering, med tanke på att den omfattar endast Helsingfors, och typ 20 vägar i Finland :) ///air MSN: air(a)multi.fi |
|
|
Okej, har hittat lite lösningar, kanske kan hjälpa någon annan i framtiden. ISO filen ifråga blev till en mode1 cd, navin ska ha skivor av typ mode2. Detta går inte att fixa med nero, men däremot med Magic Isomaker. :) Övrig info: Navin läser även cd-rw skivor, ypperligt att testbränna på. Nu inväntar jag bara min 2006-1 skiva då, men 2005-2 går att använda under tiden :) ///air MSN: air(a)multi.fi |
|
|
Beror nog på vilken ver av Nero man kör, för mig fungerar det.. Mvh Jimmy |
|
|
luften: Att ni är bättre på att bada bastu vet jag.. Besöker finland ofta, eftersom jag och familjen ursprungligen kommer från Åbo-trakten.. :-) Skönt att det ordnade sig med ISO filen för dig.. hade bara haft en gammal 2002-1 (original) att erbjuda dig som alternativ. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.