|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Hallå! Nja, det var väl mest vad det var som gjorde det gångbart! Vad är "flextex" o hur funkar denna attriralj? Var den dyr? Hur appliceras den? Mvh Anders BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
F´låt, Flextek, skall det ju vara ;-) /Anders BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Flextek ? ok var hittar man det och till vilka pengar samt -mr-bear, vad tar din pärla blandad, långfärd och "bus" efter konverteringen i förhållande till innan ? Skulle bara vara roligt att veta om den blir billigare att köra än med 98 okt samt om du upplever den piggare eller slöare med E85 än Pure 98 okt //Stefan |
|
|
Jag kan tillägga till de som undrar om blandningen att jag gjord så här att jag började med 20% sedan steg jag med 10% i taget, jag har ej gått högre eftersom den går så bra som jag blandar nu. //Stefan |
|
|
Flextek är en grunka som förlänger öppettiderna på spridarna med 30%, motsvarande den extra syrehalten i Etanol. Installationen är relativt enkel beroende på vilken bil man har och man kan göra det på nästan alla. Inkopplingen sker mellan insprutarna och det finns olika varianter beroende på hur många cylindrar man har, än så länge finns det upp till 8 cylindrar. I flextek-systemet finns en kallstartsfunktion. Detta innebär att du slår till tändningen i fyra sekunder och sedan startar du. Under dessa fyra sekunderna pumpas det in etanol i cylindrarna för motorn lättare ska starta. Är motorn redan varm (över 40 grader) så startar du motorn direkt utan att vila på tändningen. Skulle motorn ändå ha problem vid kallstarter kan man köpa till och montera en 0,5liters bränsletank i motorutrymmet. Flexttek har två inställningsmöljigheter; A & G. A= Alcohol & G=Gasoline. Du har möjlighet således att köra på både blyfri och etanol eller en blandning. Procentsatersna kan jag inte i huvudet men jag kan kika om ni är intresserade. Det enda negativa är att när man ligger och kör fullgas kan ju inte insprutarna vara öppna 130%. Än så länge har jag inte kollat hur bilen fungerar när man kör konstant fullgas. Idag kostar etanolen från 6.98 till 7.83 kr/litern. Man kan räkna med att bilen drar 30%mer bränsle.Detta blir en ungefärlig milkostnad på 9kr/litern. Jag har märkt att både Opeln och BMWn har blivit mycket piggare. Som exempel kan jag bara ge idag. När jag körde på 95oktan orkade den upp i 130km/h utan problem men motorljudet blev olidligt högt. Idag var jag uppe i 160km/h innan jag märkte av att det började gå lite fort. Min kära sambo skrek vilt på mig när vi var påväg in i malmö med BMWn på en 70-sträcka där jag dundrade in i 140km/h... Jag lyssnade på motorljudet och det sa mig att jag kanske borde kört i 80-90km/h. Om ni vill kan jag ta lite bilder på min installation. Med vänliga hälsningar Patrik A |
|
Paap Reeder |
Mina första mil med 55% E85 / 45% 95-oktan i M30. Resultat: helkass! 1) autlådan växlar vid andra tider eftersom jag måste gasa ca 1 cm mer på pedalen. Wiren till lådan sträcks i annat läge och den växlar ner ideligen. Minns detta även från förförra året. 2) "Spitze" är totalt borta. Hela bilen känns som om den fått fågelinfluensa av den värsta sorten. Man får finna sig i att en sunkvolvo drar en närsomhelst. Motorvägsbackar måste antagligen köras i KickDown-läget eller så måste man ta ordentlig sats på rakan innan. 3) 80-110 så smårycker motorn med en frekvens av ca 2 ggr/sek. Man kan gå ner på 3:an och höja rpm till > 3000 så känns den som om den går jämnare men så är det givetvis inte. Nu har min motor inga reglersensorer annat än original Motronic. Kommer nu på morgonen att hälla i V-power / eller 98 ... gissar att jag får i 10 lit så andelen "smörja" i tanken reduceras åtminstone något. Efter denna sunktankning kommer försöken att avslutas så jag får tillbaka "spitze" som är ett måste ... för mig i a f. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... om den nu går igång på morgonen ... annars blir det te´å´slange´. MVH /// Paap R |
|
mr-bear:en fundering från min sida ang detta citat:Under dessa fyra sekunderna pumpas det in etanol i cylindrarna för motorn lättare ska starta.slut Hur bra är det egentligen jag tror knappast att förbränningen kan elda upp 100%av detta,och då är man ju i läckande spridarnas värld.Mao etanol i oljan vid varje kallstart som förövrigt borde vara kärvare än bensin.Kan bara resultera i haveri på längre sikt. Själv står mitt val fast no etanol i mina hål. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
|
Hörde av en kompis på Saab, att när dom testade etanolmotorn i norrland (kallstart) var det en utspädning i oljan på 20-30%.... håller nog oljekanalerna rena iallafall :-) I pricip så startar motorn på 15% bensin när den är riktigt kall, dvs 85% etanol skjöljer igenom motorn, och en del lär ju gå ner i vevhuset.. Tydligen ska etanolen göra rent o fint i förbränningsrum, så alla M70 med sotiga förbränningsrum kanske skulle må gott av en dos i rengöringssyfte? |
|
|
Paap Reeder: Din motor får inte tillräckligt med bränsle, om du går ner på runt 20-30% kommer den med största sannolikhet gå mycket bättre. Jag såg några bilder på en gammal Volvo (140 tror jag) som gått ett par tusen mil med E85. Inget sot överhuvudtaget i förbränningsrum mm. mvh Tomas |
|
|
Trucker: Ja du.. På längre sikt.. Etanolen har ju inte varit med så länge utan världen har ju trampat runt i samma gamla traktorspår när det gäller ottp-motorn.. Eller hur var det nu... Visste du att den första prototypen från Henry Ford var en flexifuel motor? Vad beträffar kallstarts funktionen på etanol så skiljer den inte sig från bensin. När du choke-ar en motor så stänger den luftspjället (nästan) så att den får in mer bränsle och då borde bränsle pressas ner i oljan och oförbrännt bränsle pluddra ut genom avgasröret vilket det till viss del gör. Etanolen har det på samma sätt, bränslet bygger ju inte om motorn direkt så visst pressas det ner etanol i motorn. Detta känns till så därför rekommenderas lite tidigare serviceintervall.. Fast detta beror ju på hur man kör. Jag kör ca 4 mil i stöten och då ska jag ligga på en serviceintervall på 1000mil, precis som jag gjort innan. Kör man några kilometer åt gången så bör man så klart serva oftare. Med vänliga hälsningar Patrik A |
|
|
Kan ändå inte få ihop hur allt detta ska göra att bilägaren ska komma undan billigare. Sen ang luftspjäll som stängs?har vi klivit tillbaka på gasarbilar nu?på en gasare så har du mkt riktigt ett spjäll som stryper Luftillförseln därmed blir blandningen rikare,men den får inte mer bränsle.På en modern bil är det andra parametrar som sköter detta,motortemperatur/utetemp/bränslekvalite/mm.Sen sköter tillsatsluftsliden/tomgångsmotorn det som på gasarnas tid benämdes choke spjäll. Om jag tex skulle halvera serviceintervallen på min M60 till 600mil istället för 1200 så är ju detta en kostnad i material på ca 1000:-xtra. Kan man överhuvudtaget tjäna in det? Jag är inte alls emot andra och förhoppningsvis bättre bränslen men då ska produkten vara framtagen för detta. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
|
Allt jag kan säga är att jag är nöjd. Kika in på www.etanol.nu och läs vidare. Med vänliga hälsningar Patrik A |
|
|
Ska absolut göra detta o lycka till med din test. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
Paap Reeder |
... efter att jag fick dit 15 lit 98 så fick jag tillbaka litet av karaktären ... men den är fortfarande seg som sirap. Gissar att jag har 70% 95/98- oktan och 30% E85. För min del är försöken avslutade ... räcker med att man fått måst titta på bakre nummerskyltarna på flera Berlingo. Mina nerver klarar inte sånt. MVH /// Paap R |
|
Jag tycker inte att du är saklig paap reeder. Du kan ju inte chocktanka bilen etanol o sen konstatera att det inte fungerar, du får ju för fan tanka i nån procent åt gången och se hur motorn reagerar, avslutningsvis vill jag nog påstå att allt inte står rätt till i din motor, det kan ju inte skilja så mycket från motor till motor vilket bränsle man kör på, min går ju lika bra med som utan e 85, går din motor riktigt bra? du borde i så fall lungt hänga med en berlingo vilken bränsleblandning du än har förutom diesel!!!! bmwlover |
|
Paap Reeder |
Kan bara säga att den går klockrent på riktig soppa. Vad menar du med chocktanka? Vad skulle ändras om man "smyger på med litet i taget"? Vet så väl dessa problem från tidigare försök. Även med V12:an men då körde jag 100% E85. Att sedan en ny EcoSaab går superfint på etanol är en helt annan sak ty den är konstruerad från scratch för detta. En sak har jag dock bommat och det är att jag ju sedan tidigare har ett system för bränslefetning - som jag monterade tillsammans med MotorNord steg II o s v. Det som ngn hintade om om att feta upp blandningen skall jag testa i morgon. Men fetar man upp ökar br.förb och vad är då vitsen att tvingas ligga efter en Berlingo när man för samma slantar kan ligga en bra bit före?? Till saken hör också att en av fikagängets Ford Fiestor sällan körs på E85 ty den går för söligt säger vdb och då är ändå den typ generation I av dessa miljöförsöksbilar byggda för E85. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... vred på litet extra på "fetarknappen" och den gick bättre. Var tyvärr bara halvvarm men i em blir det ett bättre test. MVH /// Paap R |
|
Vet att MN hade en "pott" (potensiometer) i sortimentet för ca 10år sen,kopplades bara i serie med tempkontakten sen var det bara att kräma på från hytten.Priset var nån 100dring ,borde ju finnas nånstans. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
Paap Reeder |
Har testat mer idag. Blandningen jag kör på är 22,5 lit / 95 15 lit / 98 27,5 lit / E85 d v s 37 liter vanlig bensin samt 27 liter E85 d v s i runda slängar 60%-65% vanlig bensin. Med max fetning blir tomgången acceptabel även med varm motor. Gissar att jag tappat ca 15-20% "action" men med full fetning är det FAKTISKT körbart. Sedan att det luktar mäsk på morgonen kan man väl stå ut med. (Fast när grannen hämtade in tidningen i morse ropade han om "jag kokar nu?!") Gissar bara rakt ur hölstret att + 20% kommer det att bli vad gäller br.förb. ... och då 10% på den dyra bensinen samt 10% på den billiga. Mitt intellekt räcker inte till att räkna ut om det blir vinst eller förlust ... ty gränsen är hårfin. Imorgon blir det motorvägstest. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.