AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.350

735 -89 etanol

Sida 1 av 3
mk
25
mkbmw
735iAL-89
Har idag provat att slå i ca 10% etanol i pärlan i ett försök att få ner avgasvärdena... Bilen går kanon, jämnare gång, (piggare) och enligt "bränsleförbrukningsinstrumentet" (långt ord) lite snålare. Nu till det märkliga... efter tankningen så börjar asc´n/abs´n spöka, lampan vill inte slockna. Abs´n funkar perfekt precis som tidigare, bara det att lampan inte vill slockna... Finns det någon logisk förklaring till detta fenomen eller är det bara slumpen

Kenneth
mk
25
mkbmw
735iAL-89
läste någonstans att asc´n kan spöka om man har EML -vilket finns på min bil, det har visst något med bränslet/gasandet att göra. Är jag rätt ute????

Kenneth
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Testade med drygt 20% i min, men den blev slöare och drog mer..
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Slog du i 20% på engång? Och drar mer med etanol gör de givetvis

PE
204
PERTHA
523i Touring -00
mkbmw:
Har du provat att tankat minst 2 tankningar med bensin och se om det blir nån skillnad?
Att ABS och ASC krånglar kan mycket väl ha med etanolen att göra. På min Volvo T5a jag hade tidigare så prova jag att köra med 20% etanol det sluta med att lamdan fick fnatt och tände lampan vilket sedan ledde till inget laddtryck och då blev bilen orkeslös. Tycker personligen att man inte ska hålla på och blanda när motorn är gjord för att drivas på bensin. Kompisarna har testat att köra 100% på etanol i sina vinterbilar vilket resulterade i att soppaslangarna frätes sönder.

//Per
Vanlig bensin BF95 tex har väl ca 5% etanol inblandad om jag inte minns fel.. så 10% till gör nog ingen natt och dag skillnad. Har provat att köra med 100% E85 i min Nissan Cherry T. Det gick inte så speciellt bra, svårstartad och iom att jag inte fick upp tillräckligt med tryck (original bränsleförsörjning) så blev den även slöare (kunde inte gasa fullt)
Men ca 66% iblandning funkar utmärkt, lite mer svårstartad såklart. Men denna bil har ju inte direkt avancerad i motorstyrning osv, så det ska inte jämföras med en modernare bil.

Provade att köra min fd. 518 E28 med ca 25% E85 utan märkbar skillnad.

Tänkte prova i min 750 framöver.

Angående att soppaslangar fräts sönder stämmer inte. Metanol däremot fräter sönder slangar.

Hmm.. ursäkta mina utsvävningar om andra bilmärken.. och vet även att det är fel forum att börja diskutera om detta, men ville bara dela med mig lite om mina ringa erfarenheter.. höll på att glömma att det som dom flesta har hört att det drar ner avgasvärden också, fel väg att gå men det fungerade för mig.
nu ska jag vara tyst :)

Mvh Tomas
mk
25
mkbmw
735iAL-89
har tankat bf98 igen och kört ca. 15 mil o det verkar redan ha gjort skillnad, man ska nog inte mixtra förmycket med äldre vagnar. Avgasvärdena blev iaf
kanon med e85, men nu är den ju godkänd. så det får nog bli bf98 i forsättningen.

Kenneth
PE
204
PERTHA
523i Touring -00
RJ563:

Soppa slangen och packningen till tankarmaturen och sedan packningarna i förgasaren gick åt pipan efter tre tankningar med 100% etanol så jag tror knappast att det är en slump. Nya delar och bara bensin så var det inga problem.

//Per
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Etanol orsakar kol-kox-släpp i "vanliga" slangar o detta sätter igen filter o dylikt. Det kan även orsaka frätskador på gamla packningar, som är på upphällningen. Det blir ung som att hälla sprit på dessa, o då förstår Ni säkert vad jag menar...det verkar uttorkande!!! Etanol som bränsle kanske är bra, MEN det inverkar icke positivt på världens koloxidutsläpp, då det endast kan utvinnas av träslag som inte finns i Sverige i tillräckligt stor utsträckning. De Etanolproducerande länderna SKÖVLAR REGNSKOG, så till den milda grad...Dessutom spyr deras 60-tals schaktmaskiner ut ORENADE DIESELAVGASER, av sådana mängder, att hela Stockholm OCH London, mm är underlägset i smogeffekt!!! Till detta skall läggas ALLA stammar o folk som bor i regnskogen, som blir mördade eller bortkörda, allt för skogens skull...JÄVLA AS är vad producenterna är...Jag kör hellre 98Bf, o betalar därefter...

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
PERTHA: Ja det var tråkigt att höra, kanske är så ändå.. tur att jag har klarat mig utan problem då. Vore ju tråkigt om nya slangar gick sönder dessutom :P

KRAFTWERK: Du har rätt angående Brasilien, det är helt vansinnigt att köpa sådan etanol. Min tanke med att ha E85 i 750:n är att jag har förstått att dom kan ha värmeproblem. Och om man pumpar i tillräckligt för att köra på E85 får man lägre temperatur i förbränningsrummen. Vill jag åka miljövänligt så skulle jag aldrig ha en bmw 750 :)

Angående slangarna så utgick jag ifrån hydroscands lista över lämpliga slangar till olika vätskor. Den visade nämligen att bensin angrep mer än etanol i samtliga fall. Men hydroscand verkar ha tagit bort den.

mvh Tomas
bm
46
bmwlover81
323i e21 bmw 528i e28 bmw 730i e32
Jag bor i ö-vik, där har vi snart egen etanoltillverkning!
Jag vill komma till att min 735 89a faktist går jämnare och är lite rappare med en 35% blandning e85 i tanken. Har gjort mätningar och funnit att den drar ca 1 dl mer per mil ungefär, dom ekonomiska bitarna har gått jämt ut men att få bilen att gå jämnare på tomgång är ett plus i kanten, det sitter en trimkam i och de justeringar som går att göra är gjorda på verkstad så jag är nöjd med att kunna tanka mig till den perfekta tomgången.
Det jag läser här om torkade packningar osv låter ju inte allt för roligt, men det borde ju finnas nån form av vetenskapligt underlag för dessa, En länk vore väldigt välkommen för dessa påståenden även om jag har hört dem förut, jag har letat men inte hittat nått övertygande av värde!

bmwlover
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Jag personligen skulle aldrig ens tänka tanken o tanka etanol.Men vill man exprimentera o laga saker så kör på.

Mvh/Micke
Min 02sida
Länk
Paap Reeder
... alltså!

Du måste ha samma M30-motor i din 735 som sitter i min M535:a.
IBLAND ... när service har blivit eftersatt på den ... måste man åka till Bilprovningen och visa upp den ändå.

För att då snabbt "tillfälligt åtgärda" en för hög CO så är metoden att tanka bl a E85 eller "vid svårare fall" köra på 50/50 karburatorsprit.

Vid dina inblandningsvärden av E85 bluddrar min M30 ordentligt och vid "värstingalternativet" låter den som en fiskekutter i provningshallen .. men CO ligger på 0,1.

Ställer mig ytterst tveksam till att tomgången skulle bli bättre i en gammal M30 - utan i princip annan reglerteknik än gasspjället - bara genom att späda ut bränslekvaliteten.

Gissar att sanningen mera ligger i :"... och de justeringar som går att göra är gjorda på verkstad ...".

Bara man nämner E85 till V12:an så hostar den på en gång.

Så tror jag.

MVH /// Paap R
bm
46
bmwlover81
323i e21 bmw 528i e28 bmw 730i e32
Då är det nog nått fel på din bil, har inte haft några problem med co, det är 0% i värde på mina papper från bilprovningen, kanske för att jag har kat? service blir alltid gjord vid 750 mil och den förbättring av tomgången jag pratar om är inte från fiskekutter till perfekt utan det yttrar sig mer i att den inte låter så hård i gången som den gör med bara bensin, ibland bluddrar den till, men det fenomenet har jag aldrig med e85 i tanken.
Det vet jag, men jag lägger mig inte i vad du tror, det står dig fritt!
mvh bmwlover

bmwlover
St
184
Stefan735I
525 IAT -03
118i -13
Jag har då inga problem med att blanda i E85, jag har kört på 50% blandning i 8 mån nu och min motor trivs då bättre med det än med ren 98 oktanig samt att den är "piggare", men men det är ju så olika beroende på motorernas skick os,v
Den går också som en liten kisse unge på tomgången utan bekymmer, har även nu när det varit som kallast -25 lämnat den utan motorvärmare i 7 tim men den startade då utan några som helst problem.

//Stefan
Paap Reeder
... OK - lägger rök och drar bakåt!
Nästa tank blir det 50/50 i M30:ian och så blir det rapport.

MVH /// Paap R
St
184
Stefan735I
525 IAT -03
118i -13
Ok ska bli roligt att höra resultatet, det har ju varit så många olika bud ang det där.

//Stefan
Japp, det blir intressant :)
Det är ju snack om att dom ska höja andelen etanol från 5% till 10% i vanlig BF.
Borde då inte vanlig soppa (även om det bara 5%) pajja slangarna i sådana fall??
Även om det blir i mindre grad.
Angående att bilen går bättre har jag hört att det kan vara för att etanolen innehåller lite syre som frigörs på något vis och hjälper till i förbränningen.. fråga mig inte hur det går till, kanske någon här som vet bättre? :)
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Jag måste lägga mig i detta. I dagsläget har jag två bilar, en BMW 728-96 och en Opel Frontera 2,0-95. För ett tag sedan började jag köra etanol på Opeln, detta resulterade i att jag fick en betydligt snabbare acceleration, läger milkostnad och en gladare min när jag öppnade räkningen från bensinbolaget. För ett tag sedan konverterade jag min BMW till etanol genom att fixa och trixa med insprutartiderna så dom var öppna längre. I dagarna och nätterna har det varit ner till -22grader och BMWn har startat utan problem. Bilen (BMWn) går förövrigt betydligt jämnare i motorn och det luktar lite roligare från bakdelen på bilen.

Vad beträffar etanoltillverkning så diskuteras det om sverige ska bygga om ett sockerbruk för etanoltillverkning. Detta betyder (KRAFTWERK) att det kan tillverkas från mer än skövlade träd. Etanol kan till exempel tillverkas från sockerbetor, potatis och sockerrör. Hur tillverkningen i Brasilien forgår vet jag inte men men jag vet att konvertering från BF till E85 är något som nästan var man har gjort.

Vad man bör tänka på när man gjort en 100%-ig etanolkonvertering är att byta olja,oljefilter och bensinfilter. Detta för att etanolen "tvättar rent" överallt. Om du byter olja på en bensinare är oljan svart. Om du gör det på en etanolare är den fortfarande gyllenbrun.

I detta fallet får jag säga arr sprit och bilkörning hör ihop.

Med vänliga hälsningar Patrik A
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
mr-bear:

Tänkvärt!

Jag skall forska vidare...Vad gjorde Du för att få det att funka så pass bra?

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Kraftwerk:Jag funderade på att mappa om insprutningssystemet och jag funderade på att kjyllda med slangar och skit men av ekonomiska skäl använde jag mig ab en liten dosa ifrån brasilien som heter flextek.

Vad vill du forska vidare om? Jag kanske vet?

Med vänliga hälsningar Patrik A
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.