AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.905

e34 Sport Limo

Sida 1 av 2
32
645
328CIA
330 iAT //M -02
Nån som vet nåt ang e34 525 Sport Limo

Bilen är ganska ovanlig, samtliga jag sett har identisk utrustning

Mica svart, m5 chassi, m5 kjolpaket, "m3 speglar" m5 ratt, träinredning, m5 stolar med mocka/tyg mm

tillverkades sent 93 till mitten av 94

all info om dessa bilar är av intresse

Daniel

-AUTOKONSULT-
Jeg har en slik selv, og har hørt mange betegnelser på de, som regel M-Edition og Advantage eller noe sånt.
Länk

m50racer; Har du målat över originalträet? Eller köpte du en extra sats med standardträ?

Några kommentarer, bilarna har standard airbagratt, men med M-sömmar, dom har M-Technic stötfångare/trösklar "framstötfångare är unik, djupare läpp än M5, men överdelen överensstämmer med tidiga M5, byggda 88-5/90.

Sportstolar med Amaretta/tyg med insydda M-kulörer, sportstolarna är inte unika för M5, utan ett normalt tillval, däremot är klädsel unik för M5, det finns ett antal E34: or som via Individual har Amaretta, förutom Sportlimon.

M-Technic speglar, inte "m3"

M-Sportchassi, inga M5 har det chassiet, M5 har ett mera avancerat chassi.

Ovanlig färg, detta bör vara den modell som flest exemplar i 347 Schwarz Mica lackerats i, min favorit M5-95 är i den färgen, tyvärr fungerar inte länken till bmwe34m5.com för tillfället.

Alla har Krysseker Style 5 i 8x17 med 235/45 17, 95-96års E34 hade dom fälgarna som tillval "standard på 530i/540i med M Sportpaket" men då med 9x17-255/40 bak.

Jag har tyvärr inga tillverkningssiffror på modellen, men med tanke på hur ofta exemplar dyker upp, skulle jag gissa att antalet ligger på minst 200ex, upp till ca 750-1000 som max, mest troligt 500ex.

Mvh Stephan

32
645
328CIA
330 iAT //M -02
tack så mycket stephan

Daniel

-AUTOKONSULT-
Se min blogg, för mer detaljerad info om modellen.

Mvh Stephan
Ang. treet i bilen så har jeg lakket over det med alu lakk, jeg liker ikke treverk i BMW, dessuten frisket det opp interiøret en del siden treet var så mørkt

Även jag har en Sport-Limousine

En mycket trevlig bil som jag nyligen hämtade i Berlin. Inte heller jag vet hur många som tillverkades men det ryktas att det var endast 500 exemplar.
För dem som är intresserade och/eller äger en Sportlimousine har jag precis startat upp en samlingsplats här:
Länk

Tanken är att samla folk som kanske vet något om bilarna och kan sprida informationen vidare. Dessutom vore det trevligt med ett galleri där man kan lägga upp några bilder på sin Sportlimo. Sidan är tänkt att vara på engelska eftersom man på så sätt har större chans att också locka tyska ägare.

Det roliga med dessa bilar är att de tillhör en så kallad Individualserie och verkar vara helt identiska. På så sätt är de väldigt unika eftersom man inte verkar ha kunnat skräddarsy sin Sportlimousine såsom man kunde med en "vanlig" iM.

Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Kul att det är flera som har en sådan bil, själv har jag haft min i några månader och är nöjd. Det är alltid roligt att ha en bil som skiljer sig lite från mängden. Visste inte om att modellen existerade innan jag köpte min.

MVH Daniel
Visa användare
183
tånni
3.0 CS-73
325i touring -89
Är detta en sådan?

Länk
Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Det ser onekligen så ut.
Daniel
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
tånni: Ja, det är en sådan. Tror det finns ca 3-4st till på mobile till salu i dagsläget.

Schnelle fahrt, Härliche fahrt.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Har just fått reda på att jag har en sådan. Har varit helt ovetande om att modellen är speciell :)
LexCom; Det talade jag om för dig i ett inlägg i samband med ditt köp, så grattis!=)

Mvh Stephan
Tänkte sprida lite mer ljus ang bilmodellen :)

Samtliga bilar är manuellt växlade 525i byggda kring årsskiftet -93/94.

Den enda originalinfo jag hittat om denna "individualserie" är detta dokument hämtat ur ETK:n. Länk
Där beskrivs vad som gör denna "sondemodell" unik:
(med reservation för felaktig översättning)

"M Technic Spoilerpaket
M Technic Aerodynamikspeglar
BBS splitfälgar "Styling nr 5" 235/45/R17

Stolar, baksäte och dörrsidor som i M5.
Svart takhimmel som i M5. Takhimmel, A-, B- och C-stolpar, solskydd och hatthylla färgmatchade.

Växelspaksdamask, handbromsdamask och handbromsgrepp i svart skinn
Ädelträpanel ”Vogelaugenahorn Grau 0120”
Airbagratt i läder med Motorsport-sömmar"

Färgen heter Svart Mica Metallic 347.
Det är en unik färg (en BMW Sonderlack) exklusiv för SportLimousine samt som individualtillval till t.ex. M5.

Klädsel: Amaretta Anthrazit (A9AT) 0475 Hurrican vilken är den mörkare av Amarettaklädslarna.
Återfinns i SportLimousine och senare M5 samt som individualtillval till övriga.

Under passagerarstolen återfanns dessutom detta dokument (där man längst ner till vänster under utrustningskoderna kan utläsa "*SPORT-LIMOUSINE*"). Länk
Detta fanns i båda mina Sport-Limousiner (detta är min andra).

Utrustningskoder (gäller samtliga ex):
240 Läderratt
243 Airbag för passagerare
314 Spolarmunstycken till vindruta och backspeglar uppvärmda
339 Shadow Line
354 Gröntonad överdel vindruta
401 Taklucka elektrisk
423 Golvmattor i velour
428 Varningstriangel och förbandslåda
438 Ädelträpanel
481 Sportstolar förare/passagerare
492 Förvaringsfack i bakre armstöd
498 Manuellt ställbara nackstöd bak
510 Ljusreglering
520 Dimljus
530 Manuell klimatanläggning AC
556 Yttertemperaturvisare
564 Innerbelysningspaket
661 BMW Bavaria C Business RDS (med CD-växlarstyrning)
676 HiFi Högtalarsystem
704 M Sportchassi
730 Specialserie
787 Individualserie
801 Tysklands-utförande
860 Sidoblinkers bakom framhjulen

Tyvärr vet jag ännu inte tillverkningsantalet. Däremot har det pratats om mellan 300 och 500st byggda ex.

För er som vill se bilder, här finns min nuvarande och min förra bil:
Länk (avgaspipor, vinge på bagagelucka och vita blinkers bak är ej originalutförande)
Länk (avgaspipor eller vita blinkers är ej originalutförande)

Tillverkningsantalet vore väldigt roligt att få reda på. Likaså om någon råkar sitta inne med mer original-info från BMW (kanske till och med en broschyr/trycksak) eller liknande.

Mvh

Carl
Härlig bil... Ett gnagande habegär har infunnit sig sedan länge. Problemet gäller att hitta en "pärla".
Om någon snubblar över en, så kontakta gärna vederbörande:)

Jocke.
Vad kan detta vara??

Länk
Jocke A; Det är äkta vara, pärla? Ställ lite frågor till säljaren och få reda på det.

Mvh Stephan
Varför i helvete skulle jag få syn på detta???? Har varken tid eller annat för Tysklandsexpeditioner! Vad gör man med sin nuvarande pärla?
Ångest...
Jag kan inte se pop-up bilderna på bilen i länken. Kan någon vänlig själ länka upp dom här?
32
645
328CIA
330 iAT //M -02
ligger en på autoscout24.de också.
Jajemän visst är det en Sport-Limousine ni snubblat över. Otroligt fina mil dessutom.
Tursamt nog verkar inte säljaren ha koll på att det är en speciell bil vilket gynnar prisbilden. Är bilen fin och som den ska med mil och antal ägare är det bara att slå till.

Mvh

Carl
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.