|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Dressa: Känner igen det du beskriver! Därför vore det kul att höra vad ni har modifierat ni som tycker sej ha skönt ljud i 750`n/850`n, för helt orginal kan väl knappast någon påstå sej tycka att den låter nå speciellt, eller!? | |
|
Med Alpinasystemet lät den på tomgång lite råare. När man sen gasade på så var det en stor skillnad. Å andra sidan så var jag jäkligt nervös när förre ägaren körde på för fullt, så jag missade nog en del. Som orginal så låter den inte mycke på tomgång. Tom kupéfläkten låter mer då. På lite varv, ja, det ska upplevas tycker jag. Klart den låter speciellt med en tolva. |
|
| Alpinasystemet, är det rostfritt eller? Nån som testat med att skippa sista ljuddämparen eller kanske den främre? | |
|
Intressant tråd! Själv tycker jag att V12an i 850n rent ljudmässigt är i en annan klass än V8an i 540n. Men jag tror att det handlar mycket om vilken typ av ljud man föredrar. V12or har ju pga sin konstruktion en gångkultur som påminner mer om raka 6or än V8or. M60-V8an låter lite rått och rivigt redan på tomgång och ryter till ganska trevligt på högvarv. Men det är en ganska "endimensionell" ljudbild. M73-tolvan är mer komplex. Från tomgång har den en fet, härlig baston som kulminerar vid 2000 rpm och som sedan gradvis byts ut mot det där råmande, gurglande insugsljudet som är så typiskt för V12or och som gör mig knäsvag :) . Volymmässigt tycker jag att V12an låter klart mer än V8an, men det kan ju bero på att kupén i 850n är bättre isolerad från andra ljud än den i 540n. Licht an? |
|
| Mycket snack och väldigt lite ljudfiler tycker jag ;) (har inte hittat nån någonstans på hela nätet :-/ | |
|
På sydschliefe 2005 träffen fanns en 750 E32 med side-pipes... klart mullrigt ljud. :-) ___ Vagnparken: Länk |
|
|
Här kan ni ladda hem lite videos från när dom testkör en M70 som dom byggt en helt egen bil runt: Länk Givetvis helt annat avgassystem än original.. Man är ju nära orgasm när man hör det :) Kolla video 4 bl.a. |
|
| öppna filter ger ju sämre effekt har jag hört? | |
| bimmerboy: Hur skulle det gå till? | |
| Enda orsaken till att öppna filter skulle ge sämre effekt är ju om det är dålig avskärmning från motorn så den suger i sej varmluft och därmed lägre effekt | |
|
Jag sticker ut hakan och hävdar att BMW:s sexor låter skönare än både V8 och V12.... inget slår sången från en sexcylindrig M-motor som passerar 7000 varv och fortsätter att varva! Två favoriter (ljudmässigt) är M5 E34 och Z3M Roadster (helst nedcabbad). /// Gunnar E. |
|
Hans Andersson |
Det ska vara en stor rak sexa ! hea |
|
Hans Andersson: Antar att du försöker vara lite rolig :) Jag är ändå beredd att hålla med dig en del, MEN, varför nöja sig med EN rak sexa när man kan ha TVÅ samtidigt under huven ;) |
|
|
Precis ;) Tolvan tycker jag slår det mesta med lite modifikation. (av 7 serien) |
|
|
v12 med modd. [Bilen] Länk |
|
|
Hör inte mycket av tolvan inne i kupen men om det inte hördes nått alls utanför undrar jag varför folk nästan vrider nacken av sig för när jag gasar på inne i stan... Det är ett gött dovt muller mest... Kompisens 740 e38 med helt rostfritt system på låter däremot helt galet tufft... inte jag skulle vilja åka med det men fyy fan va häftigt... får en att tänka på dyngtrimmat amerikanskt v8. Ska hänga på ett sportsystem på min om nån vecka ska bli spännande... /mvh j |
|
|
Finns ju inget som slår en V8! En V8 GÅR ju inte att få att låta dåligt hur man än bär sig åt. Det är ju alltid ett visst grundmuller. En 12a kan ju låta som en elmotor i jämförelse om det vill sig illa med ljuddämpningen. Finns ingen annan cylinderkombination där man rent principiellt kan få ut ett lika rått ljud som ur en 8:a.. Det är ju bara o ta en trimmad amerikansk V8 från 60-70 tal.. finns ju inte ens chans i helvette att det går att få en 12a att låta så.... Man riktigt hör ju kolvarna när dom går upp o ner.. o explosionerna.. Lyssna på det här avgrundsvrålet tex från V8:an när han är mitt i burnouten.. f.ö en av de grymmaste burnouterna jag sett: Länk |
|
|
Satan va grymt hehe ja vad ska man säga v8 är grymt fett, jag sitter o kollar på alla videos med v8 för att peppa mig själv till o köpa en dock ingen vråltrimmad utan en 540.... |
|
|
Thats it... jag konverterar... åker på å handla mig en sån här tror jag... fem liter räcker inte längre... haha Länk /mvh j |
|
|
V8:or låter ju coolt men med R6 eller V12 cylindrar mera sjunger det skönt. Räknar man på det så går det att bevisa att en R6:a låter mera som musik också =) //Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.