AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.655

Skönaste ljudet, V8 eller V12?

Sida 1 av 3
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Har ju själv aldrig varit i närmare kontakt med en BMW V8 men hade en E32 750 och den hade väldigt tamt ljud vill jag minnas, förutom ett beroendeframkallande ljud precis när startmotorn går runt samt upp till 1300-1500 rpm. Förövrigt var den väldigt tystlåten tyckte jag.

Skulle jag ändra uppfattning om jag hade hört den med tex rostfritt avgassystem med ev en mindre dämpare eller likn?

Jag är nu inriktad på att köpa E38 740 eller E38 750 och skulle vilja ha lite synpunkter på ljudupplevelsen mellan dessa bilar, med och utan modifikationer av avgassystemen. För mej är motorljudet väldigt viktigt att det är av mumsmumskarraktär;)
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
En rått trimmad V12, Bmw Mclaren på 627 hästar låter nice!
Men v8 i E38 låter ochså mycket angenämt när vrid toppen nås, kan rekomenderas! V12 kom jag knappt ihåg hur den lät i E38 :an men är förmodlingen "mustig"
Handla en av varje....

Mpower
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
V12 med rätt system slår det mesta...
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Insugsljudet i E38 750 är underbart, då speciellt med öppnare KN filter:) Ryser av välbehag bara jag tänker på det...

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Blandar vi in olika modifikationer av filter/system kan ju saker låta lite hur som helst. Intressantare är då hur bilarna låter original, eftersom det är så de körs i 99% av fallen. :) Jag tycker att V8:an i E38 har ett riktigt bra ljud som andas pondus, härligt rejsig när man varvar lite. Tolvan har jag knappt hört, då en 750 aldrig var ett alternativ för mig.

Wilhelm Svenselius
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
"synpunkter på ljudupplevelsen mellan dessa bilar, med och utan modifikationer av avgassystemen."

Det citatet talar enligt mig sitt tydliga språk, trådskaparen vill veta hur dessa motorer låter såväl orginal som icke orginal.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag har en E38/M62 helt orginal vad motor/avgas beträffar. Inte låter den mycket utom uppåt maxvarv och det är väl inte ljudet man fäster sig vid, det är knuffen i ryggen som är den stora upplevelsen för mig. Fast jag gillar hur den låter på tomgång, mmmmmmm.

Är på tjänste och denna vecka har jag en sprojlans Mustang och förra veckan var det en Pontiac Grand Am med överladdning av något slag, båda är visst V6:or och de låter en del, mest Pontiacen, trots att de är rätt tröga. Jag skulle aldrig stå ut med det monotona brummandet från bilar som dessa i längden. Tacka vet jag det viskande draget från bilen som står hemma och väntar.

Mvh Björn
Kompisens E38 740 låter häftigare än min v12a i 600an,den låter inte mycket alls,men det ska väl inte en v12 i en rejäl lyxbil göra heller..

Den absolut mest skönsjungande BMW jag lyssnat till är Alpina B12 5,7 coupé, slår alla sportsystem i världen med sin klang :)

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Kul att höra era synpunkter! Hur påverkas ljudet om man har 2 utblås, ett på var sida av bilen kontra 4 st, 2 st på varje sida på dessa bilar?

En liten offsidefråga, vissa påstår att man kör billigare med 12:an vid landsvägkörning i typ 110-120 blås än med V8:an pga lägre motorvarv, någon som kan styrka eller avfärda detta?
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Håller med om att insugsljudet är härligt när man matar på med 12an. Den "sjunger/spelar" även imponerande vid högre varv och morrar lite skönt vid lägre. V8an mullrar nog lite maffigare kan jag tro om allt är original på båda bilarna. Smaksak vad man gillar :) Tror 12an e grym med lite lätt modifikation av ljuddämpningen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
E38 740D mullrar gott, lika väl X5an med V8 i standardutförande.
Askens 850 är en själavårdare i muller, men inte standardljud.

///MVH Hasso
Länk
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
När jag provade min vinkeltolva innan köp var det ett Alpina-system på, mycke rått ljud. Nu kör jag orginal, å ler mycke brett vid pådrag. Jag har svårt att tro att en V8 kan ge mig samma leende.
Vill man ha råare ljud i sin BMWär det klokast att fixa ett friare insug i stf avgassidan. Låter grymt på fullgas men tystnar när du släpper av. Kostar dessutom en bråkdel av vad laborerandet på avgassidan gör. Dessutom lätt som en plätt att återställa om du hittat nån schysst cdskiva md olika BMW motorer inspelade eller nåt annat roligt.Men med plattan i mattan och växlingar på röda fältet på varvräknarn låter 12an gott även från fabrik

mrMPOWER
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Låter gött med det här alpina systemet Länk
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
En liten offsidefråga, vissa påstår att man kör billigare med 12:an vid landsvägkörning i typ 110-120 blås än med V8:an pga lägre motorvarv, någon som kan styrka eller avfärda detta?
V8:an spöar V12:an ljudmässigt, helt klart!
V12:an spöar V8:an körmässigt, helt klart!

;-)
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Nej Nej Lasse de kan inte va möjligt med detta ljud som dessa 12 avger?
Jag är ingen expert på området, men de BMW V12or jag kört (E38 750 + E31 850) lät klart tystare och tamare än BMWs V8or.
Alpina B12 har jag varken hört eller kört, så jag ska inte uttala mig om det.

// Lasse
PE
204
PERTHA
523i Touring -00
Motorjudet mellan 740 e32 & 750 e32 så säger jag 740! Lite svårt att beskriva v8an men den ger ett härligt mustigt ljud när man kör runt i stan och sedan på öppnare vägar när sportläge är i och man trycker plattan mot mattan så får man höra ett härligt ylande. Första månaden jag hade min 740 så hade jag inte bilstereon på nångång:))

//Per
Visa användare
133
Dressa
850i -91
jag lekte mycket med avgassystem till min v12 just av den anledningen att den lät för löjligt,tyckte den påminde för mycket om ljudet i min gammla 525,jag fick aldrig nån bot på det,provade även sportfilter sk openir med enda effekten att nu lät den löjligt även framtill,,och såvida ingen har lyckats få till den låter den förmodligen löjligt än idag..och för dom som undrar så gick den på alla 12 och bra.
en v8 låter alltid rätt så klart,,till och med med hål i avgasröret,(också egen erfarenhet)

säkert många invändnigar på detta men smaken är delad och detta var min åsikt,
så ingen behöver ta detta som ett påhopp på v12àn eller dess ägare

Dressa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.