AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.122

Känslig fråga,= Begärt pris -slutgiltigt pris ?

Sida 1 av 2
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Tack för alla svar på mitt tidigare inlägg.
Nu har jag rullat några 740 o 750 i jakten och känner för att skriva av mig lite.Provade en 750-90 long i "bruksskick". Blev inte direkt imponerad när jag faktiskt åker tystare i min 525. Visst sög det till skönt vid kickdown, men den där wowkänslan infann sig inte. Och vilket pucko har designat innertakhöjden med solluckan ? Herrejösses, fallar helt bort...740-93 (utan taklucka) var en trevligare bekantskap med i mitt tycke bra balans mellan motorkaraktär-bilkaraktär. Återstår att leta fatt i E38 av ovanstående för jämförelse. Som ett sista alternativ 730-V8. Det är nog så att det lutar åt en 740, en superskött E32 eller 94-96
E38 (såvida inte kicken infinner sig i en 750 innan köp).
Och nu kommer jag till min faktiska fråga !

Är det någon av er säljare/nyblivna köpare som vill berätta vad diffen mellan begärt pris och slutligt pris blev ? Gärna för bilar i nämnda år och modeller. Ser och läser att prisbilden är klart varierande men jag litar inte på att det bara beror på skick. Säkert är att det finns redig prutmån när man ser prisfall på 20% från begärt pris efter att ha legat ute ett tag till salu. Luftslott är till för att punkteras och därav frågan. Klart att somliga inte vill avslöja att de fick dumpa sitt överpris för att bli av med bilen, men den som köpte den kanske vill berätta hur billig och bra den blev i slutändan ?

>Komfortnissen<
Paap Reeder
För det första är det så att olika upplever olika smaker ur samma singel malt och värderar just sin upplevelse.
Att jmf en V12 med en 525 är vad en cowboy upplever efter ritt på en trött eller ung häst .. och visst är det kanske så att den trötte rör sig tyst och mjukt.

För min del har min M30 nu rullat dryga 40 Kmil och jag har en sprillans M30/2,8-motor som bara står och väntar att få göra sitt jobb under huven på min M535:a -- men jag vet redan nu att jag kommer att bli jäkligt besviken - även med den lilla skillnaden i karaktär - och rasslar därför vidare med mina litet glappa kolvbultar ett tag till.

Beträffande priser på V12:or håller jag däremot helt med dig.
I min sinnevärld gäller följande prisbild på avslut:
88 / 89 = < 10 000:- -- 15 000:- i "mint condition"
90 / 92 = < 15 000:- -- 20 000:- nybes+ nya däck+ bra bruksskick
92 / 94 = möjligen en 5-tusing upp

E38:or i äldre årgångar börjar närma sig dessa siffror.

Sedan finns det säkert folk som fått ut mycket mer ... men nån jäkel blir alltid "betalningsskyldig" i slutänden.

Jag skulle inte ha mage att begära mer än max 20 000:- för min och då med faktiskt nyrenov motor med några ppm HC+bra däck+att den är helt rostfri ... även på dörrarnas undersidor o s v.

Att begära 43 000:- och sedan börja prutvägen ner ... jag örk int!

Som en följd av alla fifflare med importer så har bilarna köpts för dyrt och vdb har inte haft slantar över till service och följden har blivit att ... "hela skolan har fått TBC"!

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... när jag köpte min för nu 4 år sedan - låg fina E32/750 -90/91 i 40- tusenkronorsklassen (jag bet 40 Kkr för min) - fanns det en röd 750/E32 i Uppsala som man först begärde 118 000:- för. Sedan efter dryga halvåret låg den på ca 90 Kkr.

Undras vart den tog vägen och vad vdb fick betala?

MVH /// Paap R
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
<Paap> Enda jämförelsen mellan 525 och 750 gällde ljudnivån och då mellan min äckligt välbevarade 92a och en 750 i "bruksskick"=MYCKET begagnad. "Komfortnissen" letar det ultimata flytet och komforten i 100 på landsväg framför kurvvräng. Hade jag velat kurvvränga hade jag valt en sportbil. En tyst bil är guld värd för mig. Och jag gjorde reflektionen att min 525-92 kändes mycket tystare och mycket nyare i konstruktionen. Jag förstår givetvis att det är en märklig jämförelse om man ser det som helhet mot inköpspris-storlek-konstruktion, men gällande enbart ljudnivån så tycker jag man kan göra den. Db är Db, VW Polo eller Scaniabuss sak samma.
Från vilet år/modell kan man hitta de dubbla rutorna jag läst om ? Kan de göra skillnad i Db eller är det mest en gimmick ?

Kanske var de 750 jag provade trötta på livet eftersom de faktiskt kändes trögare än 740. De som kört amerikansk V8 (står 360 kubiktum på uppfarten här) uppskattar det mäktiga lågbottenvridet som skänker en speciellt avslappnad och "lätt" känsla. Ett lätt tryck på gasen skjuter iväg ekipaget på nästan tomgång. Jag upplevde det som att 750 inte alls hade den karaktären utan behövde pressas fram på ett mer aktivt sätt. Ursäkta om jag blir luddig när jag nu försöker beskriva en upplevd känsla, inga faktiska siffror. En bil som gör 0-100 på 6 sek kan i min värld ändå kännas tröttare än en som gör det på 9 sek. Det är en sak hur det känns i en fullgasacc. genom hela registret och en totalt annan i vardagskörning.
Jag hade hoppats att en 750 skulle ge mig jenkevridet + ytterligare 4 cylindrar på topp och det hoppas jag fortfarande att jag ska få uppleva...

I min jämförelse låg 740 klart närmre jenkestuket än 750. Är det så ?

>Komfortnissen<
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Paap, om du bestämmer dig för att sälja din 750i för 20 så slå mig en pling först.

___
Vagnparken: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vridmomentet är rätt likvärdigt skiljer 10nm på V8-V12 men V8an har sitt maxvrid ligger 500-600 rpm lägre 3600rpm (99-) än V12 4100 rpm.
Jag tycker min 540 känns piggare/kraftfullare i botten än tex Askens 850 som däremot går riktigt bra när den får upp varvet.
Så det är nog anledningen till att du upplever V8an mera lik Chryslers? 360 cu där maxvridet bör ligga vid ca 2000 rpm. Är ju längre slag och större volym, mer än 1,5 liter däremot så tar ju den motorn "slut" i kraft vid lägre vartal än BMWs 4.4L om den inte är trimmad, men då flyttar man ju upp vridet i botten istället.
Så det är inget som slår bottenvridet på en volymstor gjutjärnsspis från Detroit i upplevelse "The only sustitute fore cu inches is more cu inches"

///MVH Hasso
Länk
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Max vrid på min Dodge kommer vid 1600 rpm så du hade ganska rätt Hasso.
Den pumpar gott direkt, så att säga, men visst, det är inget man varvar högt med. Skulle man göra det så är soppatörsten på en nivå som får en 750 att framstå som lösningen på planetens växthusproblem...och man har inte så himla kul heller...
Så V12 har en högre topp än V8....kändes så faktiskt. Men hur är vridet i faktiska Nm runt 1000-2500 där man (jag) oftast ligger ? Nån som vet ?

>Komfortnissen<
Iw
796
Iwarsson
530xd Individual -16
Håller med dig komfortnissen vad gäller karaktären v8-v12. Åttorna "känns" betydligt rappare MEN det är ett j*vla ork i 12orna (friska). Absolut inga problem att dra något bakom, känns ingen skillnad med en person i bilen eller fyra personer med full lastning... Det är väl det som är själva komforten med 12an att den drar så jämt över registret, färden är tänkt att vara mjuk men snabb.

Sedan rent effektmässigt och tidsmässigt 0-100 tex finns det väl många bilar som kör åttor runt de här gamla vagnarna men 120 och uppåt står de sig ganska bra fortfarande. Valet av motor beror i mitt tycke mest på vad man vill ha ut av sin sjua, eller vad man har för kapital att röra sig med.

Dubbla glas gör en liten skillnad märks bäst om man kliver mellan två bilar där den ena har det, men helt klart ett plus mot tjuvar.

Tycker du gör helt rätt i att prova så många du kan! Rätt vad det är dyker det upp en bil som du blir förälskad i 730-750, E32-E38 det är då man börjar prata pris. Det finns absolut inget logiskt att köpa den här typen av bilar och priser varierar i all oändlighet MEN... Det är inte en bil man köper utan en känsla och vad den känslan är värd för dig 5000 eller 50000 det bestämmer du!

Lycka till komfortnissen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
På min 351Wcu 5,8L låg maxvridet på 1800 rpm men det var ett lägre virdmoment än i min 540 har för mig det låg på 365nm/1800rpm ändå så flyttade sig 1.8 ton 0-100 på 8.0 sek. Och BMW är ju både hästkraftstarkare och vridmomentet högre och också snabbare till 100 med 1,5 sek ungefär samma vikt. Har ingen vridkurva på V12 men däremot till V8 där ligger vridet vid 1500 varv på ca 350nm. Så det är ända nästan lika med min fd gjutjärnsspis i botten.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
234
BarablåBMW
635CsiA -88 sedan -96
Jag tittar på en graf över vridmomentet på M70.
Vid 1000 rpm ger den 350 Nm vilket ökar linjärt till 450 Nm vid 4100 rpm. Sedan sjunker vridmomentet till cirka 320 Nm vid 6000 rpm.

Vixit, dum vixit, laetus
Paap Reeder
... tror ni inte att "rappheten" också har att göra med hur utväxlingarna ligger på låga växlar resp i slutvxln??

MVH /// Paap R
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Har inte 740 och 750 samma vxllåda och utväxling ? Sökning på forumet påstår i alla fall detta och då måste vi återvända till motorkaraktär.
På tal om motorkaraktär så undrar jag vad det är som skiljer de olika årsmodellerna för 750 åt i motorhänseende. I modellguiden är det skiftande förbrukningssiffror för 94-95, 96-98, 99-01 och det tyder ju på något ?

Det har poppat ut en 750-95:
Länk

Ett ras eller ett bevis på att E38 börjar samma dyk som E32, vad tror ni ?
14000 mil ....mmmm, kanske det ja...

>Komfortnissen<
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
de var riktigt billigt för en 750i E38...
reg. nr XMN521 första reg. november 2005, aldrig varit i trafik.. importerad i vintstsyfte? undra i så fall hur mycket han har gett i tyskland...? dom billigaste 750 E38 ligger ju runt i dom pengarna i tyskland och de är sällan några pärlor (egen erfarnhet)
sålde min förra 750ia 95a 25000 mil, utan tv/navi för 65.000 kr i juni 2005, begärde 69.000 kr i annonsen.

BMW CS #5139
PE
204
PERTHA
523i Touring -00
Jag är 190cm lång och tycker inte alls det är fel på takhöjden i e32 med taklucka jag har justerat stolen i botten. e38 tycker jag är mycket bättre vad det gäller takhöjden.

//Per
PE
204
PERTHA
523i Touring -00
Passade på att kolla upp min bil på bilpriser.se och fick en chock!

Köppris 89 900 kr Uppskattat pris vid köp hos bilhandlare.

Privatpris 75 000-83 000 kr Uppskattat pris vid köp av privatperson.

Jag trodde det blev så mycket eftersom min är en 94a och det finns e38 som är ochså samma årsmodell. Jag provade att ändra till 93 och fick ända samma pris. Jag gick efter mitt regnummer och kryssa för e32 i listan så det är inget fel.
Det står ju på sidan att bilhandlare värderar efter denna lista!? Måste åka och få den värderad hos olika bilhandlare och se vad dom säger, man kan ju hoppas man träffar nån säljare som inte kan ett snyft om BMW:)

//Per
PE
204
PERTHA
523i Touring -00
Passade på att kolla upp min bil på bilpriser.se och fick en chock!

Köppris 89 900 kr Uppskattat pris vid köp hos bilhandlare.

Privatpris 75 000-83 000 kr Uppskattat pris vid köp av privatperson.

Jag trodde det blev så mycket eftersom min är en 94a och det finns e38 som är ochså samma årsmodell. Jag provade att ändra till 93 och fick ända samma pris. Jag gick efter mitt regnummer och kryssa för e32 i listan så det är inget fel.
Det står ju på sidan att bilhandlare värderar efter denna lista!? Måste åka och få den värderad hos olika bilhandlare och se vad dom säger, man kan ju hoppas man träffar nån säljare som inte kan ett snyft om BMW:)

//Per
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Ja, det kanske räcker att sänka stolen om man är 190. Har sett att det inte går att sänka stolarna (bara vinkla) om det inte är elstyrning, sant ?
För mig som är längre blir det en väldigt konstig körställning då eftersom jag inte kan vinkla stolen för lårstöd eller justera ratten tillräckligt. Finns kanske inte långa tyskar...?
Måste kolla in en E38 om det är som du säger Pertha.

>Komfortnissen<
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Pertha, hur fyller du i ?? När jag testar samma får jag fram från 30´ beroende på miltal och diverse.
Vad har du betalat för din vagn då ? Det verkar ju som om 740 i sista E32 ligger mellan 20-40 ´ i begärt pris, lutar då åt 15-30 ´ i faktiska kronor vid avslut.

>Komfortnissen<
PE
204
PERTHA
523i Touring -00
komfortnissen:
Jag har ingen elstol i min och vet inte hur skillnaden är mot vanlig. Fyller i regnumret så kommer det automatiskt upp att det är en 740 e32 och importerad 01 sen är det bara att fylla i miltalet och frågorna.
Jag köpte min av en lirare som hade köpt den och märkte sedan efter 3 månader att han hade taskig ekonomi. Han begärde 36papp i sin annons jag ringde och fråga lite om den och sa direkt att jag tycker priset är för högt. Sen låg den ute på annons under en månad och priset sjönk varje vecka. När den var nere på 24papp så åkte jag och köpte den. Visst det är en 12 år gammal bil och har sina skavanker men jag får inte samma komfort, prestanda och körglädje i nån annan bil för dom pengarna. Har ibland funderat på att sälja den men man vet aldrig vad som händer.

//Per
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Haha, den tycker jag man hört förut...

- märkte inte att jag hade så lite pengar i plånboken, kollar inte så ofta....
Hade ingen aaaaaning om att soppan kostar 11 spänn nuförtiden ...
Har iofs fem bilar, men jag behöver bara fyra....
Det är bara frun som kört den, men nu ska hon cykla istället...

Oftast brukar ursäkterna gå ut på att dölja fel o brister de själva inte upptäckt förrän efter köpet. Finns alla varianter att dölja fel på och det är bara att gratulera dig till ett ex. du blev nöjd med.

Med andra ord så gav du 2/3 av utropspris och det är nog ganska normalt om jag ser tillbaka till mina fordonsköp några år bakåt i tiden. Synd bara att man ska behöva vänta tills säljarna ger sig för tillgång o efterfrågan, hade varit enklare om det var rätt pris från början, för alla parter.

s.
254
s.frejd
640d Cabriolet - 12
Hej

Har också en E32 med taklucka men utan elstolar. Jag får plats i den men måste hålla håret kortklippt. Mäter ett par meter i strumplästen. Föredrar 740iA eftersom den är "lagom" som 7 modell, Går tyst, snabbt, bekvämt och drar förhållandevist lite. Kan bara rekommendera dig "komfortnisse" att kolla in dessa lite extra.

MVH
SF
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.