|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hasso: Ber om ursäkt:( Såg att du redan hade besvarat frågan om Valvoline Synpower är LL-98 godkänd (tillfälligt hjärnsläpp:) Vet du om Valvoline säljer fler oljor än just Synpower? Var kan man införskaffa denna olja i Stockholmsområdet/återförsäljare? Hur var det med tomgångsmotorn:s tickande? Vh/Kermit. |
|
|
Ljudet (tickandet/knackljud) fanns redan vid c:a 9000 och den har nu gått c:a 11000 och servad hos BMW med den olja dom använder. Hur kan det låta när oljepumpen/drivkedja lossat eller när kamkedjan/spännare slakat? Låter som vanosen men lite tydligare/högre. Någon som har erfarenhet av Mobil1 angående ljudet? Tänkte prova med det nästa byte. Toson |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
G.K :DD Valvoline säljer en massa olika oljor Synpower är en av dom som är godkänd till våra bilar. dvs LL-98. Finns hos Micro bland andra ,ibland får man en liter extra per inköpt 4 liters dunk som kostar 398kr Jag har en 540 bilblogg läs den ibland :) Min tomgångsgmotor hörs nästan bara när huven är öppen, den sitter längst fram på motorns vänstra del. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Tack för tipset. Får kolla på mitt närmaste micro. Fick ditt E-mail, Valvoline Synpower får det bli i motorn vid nästa oljeservice:) Du skriver att tomgångsmotorn sitter längst fram på motorns vänstra del, är det till vänster när man står framför bilen med öppen huv eller i färdriktningen? Kan vara värt att lyssna lite extra där efter oljebytet:) Vh/Kermit. |
|
|
Jag hade ett mindre tickande då motorn startades, ca 2 sekunder sen försvann det. På min förra 325:a samt 325:an innan den var det likadant. I somras bytte jag olja när jag köpte bilen för jag visste inte vad tidigare ägaren hade haft i bilen, någon helsyntet var det i alla fall. Hur som helst så köpte jag Castrol RS 10-60 och lämnade in bilen på en engine flush. Efter det samt nytt filter & olja så försvann det lilla tickandet precis när man startat och har ej kommit tillbaka. 1500 mil senare samt 1 oljebyte till. Det kanske vore en bra idé för dig som hade mineralolja i motorn att få bort all gammal olja och således inte blanda helsyntet & mineralolja. Kostnad 1000 kr + vetskapen att motorn är fräsch invändigt är tillfredställande. |
|
|
MD: Tack för tipset. Tänkte prova först att bara ha i valvoline synpower eftersom tickandet inte är speciellt högt (men irriterande när man står utanför och motorn går så otroligt tyst....och så hör man lite tick tick....) Vh/Kermit. |
|
320-325 |
hmm mkt info om olja .. jag kan av erfarenhet rekomendera valvoline helsynt (den guldiga dunken) den har jag haft i alla mina motorer och den oljan har tystat o förbättratt mkt på många sätt. ex hade jag en mk3 a som där knacksenorena gjorde så data boxen ströp motorn. då körde jag på en 20w 50 olja sen så vid ett olje byte så hällde jag i valvoline 5w 40 och då har jag inte haft det problemet längre. men grabbar ni måste erkänna att draget VISST är konstigt på 528 or med vanos?? kom inte o säg att :: ohh den har en sån underbart jämnt o bra drag o sen en liten knuff... suck prova stämpla fullt på 3an så känns det markant hur konstigt draget är .. ännu mer kanske på 2an . men klart på 4an o 5an upplevs draget godkänt jämnt SÅKLART eftersom allt går mkt trögt p.g.a den tröga utväxlingen. sen om man aldrig har provat att dra bilen till högre än 4500 rpm kan ju inbte allls utala sej om nån sådan erfraenhet.. för denna erfarenhet jag söker krävs att man varvar ur motorn och på 3an s växel te x för att känna ojämnheterne tydligare. och vad beträffar vanosen så undrar jag hur tillförlitlig den är.. ?? är den mekanisk?? vad för slags mekanik? kugg? rem? kedja ? el? är mkt missnöjd med det konstiga draget. hade den dragit jämnt så hade den gått riktigt fint .. men bilen verkar ej duga att synas. skulle varit riktigt kul o se hur en 528 bromsar på rullarna den krurvan skulle man nog skratta åt rejält .. slog mej nu under skrivandes gång att katten kanske har rasat samman ...??? skulle kunna tänka mej en sådant konstigt uppträdande då. vad tror ni. är dettta vanligt. ha d bra grabbar.. hej Byt fjädrar på E39.. höj din liv försäkring innan. |
Helga |
Till 320-325. Förmodar att det var mej du menade med 4.500 varv men jag skrev faktiskt 5.500 varv. Jag ser ingen anledning att dra den till varvstoppet. Tycker synd om dom motorer som "varvas ur". Skulle aldrig köpa en BMW som varvas ur om jag nu visste det. Men att ligga på 6.000 varv och mer, dom enstaka hoppas jag, hör väl till den mycket unga och oerfarna generationen. //Helga |
|
Vad betyder det att det står "BMW Special Oil" under klassningen av oljan? Vilka krav möter den då? Det här oljan köper jag på Swedol, oljan är från Q8, deras helsyntet 5-40. Inget tickande här inte! Byter för övrigt var 1000:e mil. Förresten: bäst av allt - PRISET!, 175 kr för 4 liter... billigaste jag hittat för en märkes/helsyntetolja. Mikee |
|
Hans Andersson |
Hej vill bara informera att det omega har föra skölja motorer används ofta av Berners och finns att köpa hos dom minns inte riktig hur mycket den kostade tror priset var under 200kr ,jag provade det i en Audi 100 88B som rullat 33700mil och den hade delvis koksat igen Men det är troligtvis snarare för mycket slitage som orsakar detta och då måste hydrallyftarna bytas tyvärr . Jag hällde i detta som enligt Omega och Berners rengör motorn Motorn ska vara i full drifttemp och man ska endest köra i 10min på tomgång !!! Jag körde med förföjd tomgång i 15 min och varvade upp lite typ 3000rpm ett par gånger och sedan stängde av motorn och tömde motorn bytte filter ,hällde in ny olja osv, Det som kom ut var all skit så jovisst det funkar som rengörande ,Men lagar inte slitna hydrallyftare !!! Det finns även en omega produkt för läckande hydralstyrning OBS häll inte i för mycket då blir pumpen stum och ni får byta den !!! Livsfarligt om styrningen/pumpen låser sig !!!!! hea |
|
Även jag bytte olja i min e39 tlll shell helix ultra och fick lysande oljelampa + tickande ibland om det står på tomgång. Men om jag ska vara ärligt så tror jag inte det är nåt fel på oljan utan oljefiltret och det ska bytas till att börja med. |
|
| delorian, bytte du olja utan att byta filtret? | |
| Hadde også tick på min 540,bytter ut 4l olje hver 3 månad,tar bare 10 minutter med biltemas oljesug pluss filter 2 ganger i året,sikkert overkill men motorn har blitt helt tyst med mobil1 3000. | |
|
Filtret byttes men det måste ha hänt nåt där, känns som den tömmer oljefilterhuset på olja då det lixom kommer ibland. Det där med att det skulle funkat utmärkt med castrol magnatech som jag hade i innan och shell olja skulle ha tvätta rent efter 4 km kör tror jag inte heller på. Så jag börjar med filtret. |
|
|
För att återgå till det där med "draget" så hade jag en lånebil en gång runt 2001. Det var en 528 e39 -96 årsmodell. Efter ett par mils körande så stannade jag och tittade under huven för att kolla att det inte satt en fyra där. Kändes faktiskt så. Men det var en sexa. Frågade sedan på verkstan där jag fick lånebilen vad det var för fel på den. Inget egentligen sa de, förutom att den var illa skött av föregående ägare. De har den gångkulturen sa de. Som sagt tidigare i denna tråd så kom ju M52TU senare som har betydligt bättre gång. En riktig karl lyssnar på Ac/Dc. |
|
| hova låter som kvalificerat skitnsack från verkstaden. | |
|
Hej igen alla entusiaster! Får inflika lite ny info i den här gamla tråden :) Idag har pärlan snart rullat 23.000 mil. Efter ett oljebyte uppstod ett hårt knackande vid kallstart, under några sekunder. Med tiden blev det bara värre och värre men ibland kunde ljudet utebli, så det verkade inte vara konstant. Efter diskussion med min mek, så beslutade vi att pröva med Omega 907 motorrengöring. 2 st flaskor hälldes i och motorn gick på tomgång enligt instruktioner. I med ny fräsch Castrol olja (min mek har denna olja på fat) och ett nytt filter. Vid de första kallstarterna så fanns det en anings oljud kvar men sedan försvann det helt. Idag startar den hur fint och tyst som helst :) Så jag får slå ett slag för omega oljan, verkar fungera mycket bra och värt att pröva till att börja med i alla fall om man har problem med div. oljud från motorn. Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
| Jag ahr inga problem med oljud utan att lampan blinkar, låter man det gå så kan man få ett missljud. | |
|
Delorian skrev "Hova det låter som kvalificerat skitnsack från verkstaden" Jo det tror jag med. Den var väldigt misskött så verkstan kunde väl inte sälja den. En riktig karl lyssnar på Ac/Dc. |
|
|
Ang orkeslös motor; för att göra en lång historia kort: 523 med dubbelvanos var orkeslös upp till 3000 varv sedan svarade den betydligt bättre. Visade sig vara vevaxelgivaren som gett upp. Den var innan även svårstartad kall och bludrade rejält ca 10-15 sekunder men startade prickfritt som varm. Den kunde även tjuvstanna vid ex rödlysen. Byte av givare under 1000-lappen + jobb och den blev som ny igen. Byter olja var 1000-1500 mil eller inför vintersäsongen vilket som kommer först. -"Never drive faster than your guardian angel can fly!" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.