|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
320-325 |
hello grabbar äger en bmw 528 e39 96. som förra ägaren hällde i mineral olja i för att han var osäker på vad maskin hade haft för lja innan .och nu när jag bytte till shell helsynt 5W 40 så tickar den från nån ventil eller vad hetar det nu .. lyftare kanske. varför??? borde den bätrre o lösrae olja krypa in alla små hål o smörja?? även på denna starckars lyftare som verkar gå lite torr.?? vad tror ni. maskin i fråga har gått snart 24000mil en annan fråga är .. hur kan ni som bmw ägare av samma bil som jag har nöja er med det konstiga draget längs varvtalsregistert som våra 528 or har. ex man drar på 3 an från låga varrv först känns den stark o pigg man hoppas på nåt ännu mysigare med att varvet ökar i sedvanlig bmw 6a känner en smula knuff vid 3000rpm smilet ökar man blir väldigt förväntansfull.. men ack så besviken man blir .. accet verkar nästan eller det känns iaf så .. det avtar nästan eller det händer inte mer än denna lilla knuff .. så man väntar nu verkar motorn lite ansträngd man vet inte om man ska pina så mkt längre .. när man börjar fundrea på att släppa o skita allt så jävlar vaknar alu 6an till liv vid 5000rpm o d roliga slutar att mn växlar vid 5900rpm .. min motor är fel kollad på bmw mot fel koder m.m och allt är i sin ordning. visserligen hackar den ibland men de beros säkert på olja i tänstiftsbrunnarna. men det gör den mest när den är kall. o det har kommit senare. men det underliga draget är ja missnöjd med. växlarna är så långa så man orkar aldrig vänta på den sista knuffen .. så man skiter it.. DÅLIGT BMW.. längtar ttebax till m2ob25''' även mk3 an ångra nästan bytet, Byt fjädrar på E39.. höj din liv försäkring innan. |
320-325 |
men grabbar då.. :( bmw är alltså väldigt bra .. lyxig skön o köra m.m den är bra men ..just d konstiga draget man är missnöjd med. ingen som vet? Byt fjädrar på E39.. höj din liv försäkring innan. |
| M52TU som kom 99 har dubbelvanos och därmed bättre bottendrag. Vad gäller oljan så säger jag bara, mineralolja i en E39??? Oljan skall uppfylla klassningen LL98 och någon sådan mineralolja finns inte vad jag vet. Med det finns givetvis LL98 klassade oljor eller bättre med tjockare viskositet, prova med dom så kanske det blir lite tystare. Vem vet... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
En 96 behöver inte LL-98 klassad räcker med " klassning specialolja" och det kan tex vara delsyntet Mobil Super S 10W-40 som är en utmärkt olja. svårt att säga vad det beror på men de mineraloljor som finns idag är av hög kvalitet och det finns de som är OK till 528-96 också. ///MVH Hasso Länk |
|
320-325 låter som du får hälla i 907 Länk och sedan ur med det , och i med en ny högkvalitets fullsyntet. Mvh Danne |
|
|
Var köper man Omega prudukter? |
|
| Jasså, man slipper LL98 på bilar med M52. M52TU kräver i alla fall LL98 eller bättre men jag kanske har fel även där? | |
|
Hej hopp. Jag har också en e39:a, dock en med V8:) Jag hade i en mineralolja under en kortare tid (penzoil) innan jag bytte till Shell helix Ultra 5W-40. Jag har också en tickande ljud som jag stör mig på, det låter inget när man sitter i bilen men lite grann när man står utanför. Jag har hört att Bmw inte rekommenderar oljesköljningsmedel samt tillsatser i deras motorer, varför? Anledningen till att jag inte använder en LL-01 olja i min bil utan "bara" en LL-98 olja är för att jag kör oljebyttes intervaller var 1250:e mil. Det borde väl vara ok eller? vh/Kermit |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Powermac- Det har med service intervallen att göra M52 har "1500" mil och M52TU har "2500" och kräver då lägst LL-98. Grodan K: Din M62TU kräver LL-98 inte LL-01 så du kan lungt köra vidare. (själv skulle jag inte köra 2500-3000 mil på någon olja max 1500 på en LL-98 minst ett byte per år, men en M62TU går ofta upp till 3000 mil mellan servicarna i Tyskland. Polaren böt olja i en 540-97 som rullat 4000 mil på delsyntet Mobil super S som nån slarvig bilhandlare hade som slängbil, den håller ihop fortfarande. Jag använder Valvoline Synpower 5W-40 LL-98 godkänd, tyst o fint utan tick. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Ja det var ju skönt att höra. Ang tickandet så kör jag på 5W-40 shell Helix olja idag det borde väl i princip vara som Valvoline Synpower 5W-40. Vad kan jag göra åt tickandet? Törs man ha i tex. Omega "sköljrentolja" även fast Bmw inte rekommenderar det i sina motorer? Litet tick men ack så irriterande...:( vh/Kermit. |
|
Jag har aldrig trott på sånt hokus pokus men jag är väl gammal modig. Och jag har ingen erfarenhet av det heller. Valvoline synpower har en viss egenskap att ge en tyst motor även om det är samma specar på olja så kan egenskaperna skilja ändå. Det enda jag hör är ibland tickandet från tomgångsmotorn. Rimligtvis så borde din motor gå tystare än min som snurrat 17.000 mil. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: 17.000 mil är lite mil för våra pärlor, min har snart rullat 14.000 mil :) Angående Omega sköljen så känner jag väl likadant att det är lite "hokus pokus" över det. Men skulle det vara ngn fara för motorn att prova? Hmmm....du skriver att du hör tickandet från din tomgångsmotor, hur låter det? Är det likadant tickande från den oavsett om motorn kommit upp i arbetstemp eller om den är kall? Kanske är det jag hör på min också. Upplever att det hörs mer när motorn har nåt arbetstemp, det är inget jätteskrammel utan ett litet försynt tickande (från vänster sida i motorrummet, i färdriktningen, vad jag har kunnat lyssna mig till). Var sitter tomgångsmotorn? Kostnad för ett byte av denna? Bilen skall in på årsservice samt oljeservice i veckorna, kanske skulle prova Valvoline Synpower 5W-40. Var finns den att köpa? Kostar c:a /litern? Vh/Kermit. |
|
|
Jag har också liknande "tickande" från vä-sidan när den blir varm. Vid kallstart och första milen i lungt tempo hörs bara "normala" låga ljud från Vanos och lyftare/kamaxel/ventiler men ju varmare den blir ju mer hörs det. Det hörs bara på tomgång och lite högre upp och man hör det även inifrån vid t.ex. trafikljus om det inte är för mycket andra ljud. Låter som det kommer från främre hälften av vä ventilkåpa. Blir också lägre ljud c:a hundra mil efter oljebyte. Ska det låta så? Toson |
|
| Jag provade Omegas 907,på syrrans V70.Det hade slarvas med oljebyte på den och den tickade på tomgång men efter att haft i 907 så slutade volvon ticka.. | |
|
Personligen skulle jag i det längsta undvika olika tillsatser i oljan. Börja med att prova Valvoline Synpower (t ex 5W40), för det är en olja som jag har positiv erfarenhet av att kunna tysta ner olika motorer som tickar! Om det inte hjälper kan man börja fundera på om det är andra orsaker som orsakar tickandet - spridarna/insprutningsmunstyckena brukar kunna väsnas en hel del faktiskt så prova också att slå i t ex Red Line oils bensintillsats i tanken. Fungerar inte något av detta skulle jag främst satsa på en invändig motortvätt hos någon som har Bilsteins engine flush-maskiner. Som sista utväg innan rent mekaniska ingrepp kan man prova olika tillsatser - Omegas tillsatser/oljor brukar vara av god kvalitet och fungera rätt bra i de flesta fall. Främsta anledningen till att jag inte vill rekommendera olika tillsatser i första hand, är att de påverkar oljans egenskaper på ett antal olika sätt och man kan i förväg aldrig veta exakt vad det ger för slutresultat i oljans egenskaper och i förlängningen i slitaget i motorn... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Omega 907 häller man i motorn innan oljebytet och kör ca10min på tomgång seden byter man olja och filter. |
|
|
Kent Westin: Jo, jag vet att man bara kör motorn ett litet tag innan man "sköljer" ur oljan:) Johan B: Ja, jag är väl inte helt övertygad om att man bör hälla i vad som helst i motorn. Läste i en annan tråd att en brukare av en 540 hade bytt olja till Shell Helix (precis som jag har gjort) och fick ett tickande ljud. Efter provade han Valvoline Synpower och tickandet försvann. En tillfällighet? Kanske, men helt klart värt att prova Valvoline Synpower vid kommande oljebyte. Är Valvoline Synpower den bästa av Valvoline:s oljor eller finns det flera? Är den LL-98 godkänd? (antar att den är det men bra att få bekräftat:) Var kan man införskaffa denna olja? Har "googlat" lite men inte hittat ngt. Jag bor i Stockholm:) Om det inte blir bättre, så följer jag dina råd Johan B. Vh/Kermit. |
|
|
Glömde en sak....:) Jag har haft STP i min lite äldre bil men Red line Oil kanske är bättre? Var köpa? Toson: Gör som jag, byt till Valvoline Synpower och en bensintillsats:) Det kan ju inte skada. Vh/Kermit. |
|
Helga |
"en annan fråga är .. hur kan ni som bmw ägare av samma bil som jag har nöja er med det konstiga draget längs varvtalsregistert som våra 528 or har. ex man drar på 3 an från låga varrv först känns den stark o pigg man hoppas på nåt ännu mysigare med att varvet ökar i sedvanlig bmw 6a känner en smula knuff vid 3000rpm smilet ökar man blir väldigt förväntansfull.. men ack så besviken man blir .. accet verkar nästan eller det känns iaf så .. det avtar nästan eller det händer inte mer än denna lilla knuff .. så man väntar nu verkar motorn lite ansträngd man vet inte om man ska pina så mkt längre .. när man börjar fundrea på att släppa o skita allt så jävlar vaknar alu 6an till liv vid 5000rpm o d roliga slutar att mn växlar vid 5900rpm .. min motor är fel kollad på bmw mot fel koder m.m och allt är i sin ordning. " Jag upplever ett jämnt kraftflöde med en puckel vid 4.500 cirka. Sen drar jag den "aldrig" över 5.500. Men att ligga på frifartsvägar och hålla 180 och över är gött. Då känns motorn och utväxlingen helrätt. //Helga |
|
Vad rekomenderar ni för olja till en 535 -97 (e39)??. Kanske är bäst att använda samma olja som förra ägarn använde? Mvh//Joni M-Power... |
|
Grodan K skriver: Är Valvoline Synpower den bästa av Valvoline:s oljor eller finns det flera? Är den LL-98 godkänd? (antar att den är det men bra att få bekräftat:) Jag använder Valvoline Synpower 5W-40 LL-98 godkänd, tyst o fint utan tick. Undrar om det är nån ide skriva inlägga om ingen läser dom :) ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.