AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.810

Fördelar lock utbytta!

Sida 1 av 2
Med 15000mil på mätaren och ryckig gång samt luktat bensin vid start (under lång tid) så byttes fördelarlocken ut, och bilen blev som ny! Undrar hur många cylindrar den gått på innan! Lockena va helt slut i centrumet kol och fjäder upplösta till intet. Tackohej!
Hej Niclas var köpte du locken och vad kostade de? Behöver kanske byta mina med./ 33000mil !

mrMPOWER
mk
25
mkbmw
735iAL-89
kolla mekonomen.se...
838:-/st för locken 189:-/st för rotorn.

faktiskt samma som 735:an enligt art.nr. Har just bytt mitt med underverk som följd= lägre bränsle förbrukning jämnare gång och betydligt bättre avgasvärden enligt sbp.

Kenneth
Tack för upplysningen. Skall omedelbart kolla upp mina./ TP.

mrMPOWER
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Så här såg det ut i ett av mina:
Länk

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Knappast 15.000 mil på bilen om locken är helt slut. Jag har tittat i mina lock och dom är bara lite lätt inbrända på ytan. Står ca 20.000 mil på mätaren... Locken daterade -96 så de bör aldrig vara bytta.
Jajjamän 15000 mil helt säker ja e ägare nr 2 kan kanske varit dåligt producerade ?
Visa användare
19
Braker
735iA -88
ska man köpa delar till El-systemet t ex. fördelare, så ska man hålla sig till orginalet. man köper EJ på Mekonomen

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Tror faktiskt det är samma på mekonomen, men det brukar knappast vara billigare där i vilket fall.
Paap Reeder
... se bara upp med att cylindernumreringen står på piratlocket ... annars går det några timmar till "experimenterande".

MVH /// Paap R
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Man gör ju klokt i att anteckna ordningen på ett papper :)
Satt BERU orginal men dom ja köpte på BMW U-sala såg lite mekonomen ut taskig finisch på både rotor o lock :(
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag bytte på min 850 som gått 8k mil och verkstan kunde inte fatta hur bilen kunnat gå på de gamla som satt där...
Asken
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Asken: Märkligt.. jag har haft två 750 E38 och på båda var/är locken och rotorerna hur fräscha som helst. Kan ju inte säga om dom är bytta någon gång säkert, men datumena var/är från innan bilarna tillverkades..
Däremot hade ett av locken något osynligt fel (osynlig spricka?) på förra 12an vilket gav tändmissar.

Undrar om dom slits fortare på M70 än M73 av någon märklig anledning...?
mr
302
mr_majzoo
750iL, -90
Borde det inte kunna vara så att åldern spelar in sin roll oxå?
Har du en bil ifrån säg 1990, och aldrig bytt fördelarlock så är det ju 16år gammalt, ett i en bil från -96 är ju således "bara" 10år gammalt, om man för 6 år sedan lyfte på locket i 90:ans bil så kanske det hade sett fint ut?
Kanske inte som nytt, men ärget borde även innefatta tid, och inte bara antal mil, iofs blir ju mil också en form av tid. Hmm kanske snurrade till allting nu...

mvh: mr_majzoo
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Min pappas gammla Cit***n som stod på ca. 11000 mil hade 2 helt och 1 delvis upplösta elektroder till stiften - det fjärde var på G att bli uppbränd också, motorn borde inte ha funkat men gjorde det ändå...
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
mr_majzoo: Hänger med på resonemanget :) Kan kanske ligga något i det!

En till tanke som givetvis slagit mig är att det är vääääldigt många ~90or som gått sisådär 12-15.000 mil, vilket ju i mina ögon är lite konstigt med tanke på att 95% (ej statistiskt säkerställt, nej... :)) av alla E38or ~96-98 gått drygt 20.0000+ mil. Körde man så mkt mindre 1990 än 1998? Tänk vad E38or gått om 8 år till..
Känner mig nöjd, beställde fördelarlock och rotor till bägge raderna nu imorse, BOSCH såklart, från en firma i USA, betalade med frakt 1050:- för allt! Känndes värt att vänta 3-5 dagar på leverans.

Fått till mitt läckage, borrade upp kylvattencollektorn och hittade en rejäl invändig spricka nedtill mot växellådsfästet, omöjligt att täta utifrån utan att demontera hela skiten... SuperStål blev det, och det håller.... HA HA!

Börjar likna en bil igen, snart är det dags för besiktning...
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Kanske kan avslöja vilket företag det var? Kommer väl den dag som man ska byta, tids nog.
Paap Reeder
... vad menas mer exakt med:
- "borrade upp kylvattencollektorn och hittade en rejäl invändig spricka nedtill mot växellådsfästet, omöjligt att täta utifrån utan att demontera hela skiten... SuperStål blev det, och det håller.... HA HA!" - ?

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.