AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.084

Höga värden på min 525;a

Sida 1 av 2
Gu
195
Gumpy
330 -01
Vet att det skrivits massor om det här ämnet och har sökt inlägg men ändå inte blivit något klokare.
Har en 525 -94 och var och besiktade bilen nyligen och fick dessa värden, då har hon gått 15 400 mil:

Co: 3.2 (0,5)
Co2500: 2.2 (0,3)
Hc: 354 (100)
Lambda: 0.93 (0,97-1,03)

Besiktigade bilen när hon hade gått 12 600 mil och hade då dessa värden:

Co: 0,1
Co2500: 0,1
Hc: 022
Lambda: 1.01

Kan kattarna ge sig på 3000 mil eller är jag helt ute o cyklar om jag misstänker lambdan. För hon skulle väl aldrig gå så fett utan kattar ändå???
Undrar om nån annan har någon erfarenhet av liknande situation och hur ni löste det i så fall?
To
82
Tomorrow
M5 3,8 Touring
Luftmassemätare, lambda, nåt dolt hål i avgasystemet?

Jag har precis samma problem på min m5a -93
Misstänker starkt att det handlar om luftmassemätaren har gjort sitt.
Och dom är dyra och är ganska känsliga.

Tror inte att det är kattarna som bråkar!

MVh

Alexander
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
SAAB 9-5 Aero 2005, E85 tuning Nordic Uhr.
Hmm.. lågt lambda borde bero på för fet blandning, alltså för lite luft! Det borde i sin tur påverka avgasvärden.

Kika på luftfiltret och röret in till luftfiltret så du inte har nåt där i.
Lo
79
Lockheed
525i Touring -94
Det är lambdan som farit. Hade samma fel på min när jag köpte den. Efter byte så blev värden mycket bra.
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
börja med ett oljebyte om du inte har gjort det! hade samma broblem som du fast mitt lambdavärde var för högt, bytte olja o filter plus lambdasonden,sen gick den igenom,jag har även problem med min lmm,så det kan vara den som spökar med! är din bil import?
Gu
195
Gumpy
330 -01
Min bil är import. Har kollat luftfiltret och o burken. Jag bytte olja för 800 mil sen o nästa byte är på gång. Kan oljan verkligen vara så förorenad att den påverkar värdena så, och stiger Co;n då med??
Hur kollar man om lmm är dålig?
Kan jag ha bränt kattarna om jag kört omkring med dessa värden för länge??

Lockheed: Hade du din inne för felsökning eller bytte du bara på ren känsla?

Tacksam för alla svar grabbar!
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
jag mätte upp min=alla värde åt helv! bytte olja o filter=alla värde bra utom lambda=bytte sonden=gick igenom tack vare bra värde vid rätt tillfälle plus en snäll besgubbe!oljan kan göra mycket på värdena!man skall kunna mäta lmm, men jag fick inga konstiga värde på min, fick mätt upp på verkstad och konstaterade att lmm var kass, bilen går hyfsat bra ändå! tänk på att lmm inte är samma på en import som en svensksåld om du skaffar en beg, om din är kass menar jag!
Gu
195
Gumpy
330 -01
Ok, ska kolla upp lmm också.
Gu
195
Gumpy
330 -01
Ja då var det fixat då!
Chansade lite o drog till Bmw o köpte en ny lambdasond, kostnad 1800:-. Efter lite skruvande o pill på kompisens lyft så satt den där. Drog till bilprovningen och efter en varmkörning av besiktningsgubben så fick jag värdena:
Co: 0.1
Co2500: 0.0
Hc: 039
Lambda: 1.00

Går inte att beskriva hur j--la lättad jag är! Trodde faktiskt det skulle bli dyrare.
Tycker även att ekonomimätaren visar märkbart snålare nu också.

Tackar för dom tips jag fick!!!
Visa användare
43
Mando
E46-318-01
Hej Gumpy, asså jag har samma problem fast mina värde var så här:
CO 1,1(0,5)
CO 2500 1,1(0,3)
HC 263(100)
LAMBDA 0,96(0,97-1,03)
Kan du vara snäll och beskriva exakt hur fick du återgärda det??

mvh, Mando
Visa användare
43
Mando
E46-318-01
Hej igen, Bränslefilter har det något att gör med högavärde?
Jag körde bilen i ett kortsträcke och glömde bensinslampa som lyste, då självklart bilen stanade, men jag fick den i gång igen, men jag fortfarande har hackande slag då o då, jag menar medan jag kör så plötsligt motorn bli mycket slöö och känns som att det den stängas av i några sekunder, sen är det upp och pigg igen, jag vet att det e smuts i tanken eller systemet.
Jag provade STP, men det hjälpte lite bara. Har det nåt att göra med högavärde?

Tack

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
Mando: jag har precis samma symptom som du! börjar tröttna på det nu.
Gu
195
Gumpy
330 -01
Mando: Jag bytte bara Lambdasonden. Sitter ovanpå avgassystemet strax innan katalysatorerna.
Var det länge sen du bytte olja i motorn? Gammal olja kan höja värdena också och du har ju inte riktigt lika höga värden som jag hade.
Om bilen misständer kan du få höga värden också.
Vågar inte svara på om bränslefiltret kan påverka värdena så men har svårt att tro det. Ett nytt bränslefilter kostar ca 250:- på BMW och är inte så krångligt att byta.
he
16
henttin
m3 coupe´ -93
535i -90
ett knep som underlättar värden vid besiktning är att:
ut å gasa före besiktningen. så att kattarna blir ordentligt varma.
om du väntar länge i besiktningskön, be besiktningsmannen att
varva upp bilen till 2500-3000varv 30-60sekunder.
om detta inte hjälper har du problem.
Visa användare
43
Mando
E46-318-01
henttin, jag har reda problem, det står att Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktig.
Så jag tror att jag måste byta sonden.

mvh

Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Jag hade problem med högt Lambdavärde och förhöjd tomgång, pga. detta fick jag underkänt vid besiktning. Men jag upptäckte att där slangen som går via tomgångsventil och vidare in i insug var alldeles lös vid insuget, när jag tätade den fixade jag besiktningen. Hade dock ändå lite tomgångsproblem, svetsade då en spricka i avgassys. och dock loss tomgångsventil och fyllde den med 5-56 i några timmar, skakade den, lät sedan all 5-56 rinna ut och torkade den på element under natten och nu är tomgången guld. Då jag först skakade i tomgångsventil satt alla delar fast, men efter smörjningen hörde man massa saker som rörde på sej. :D

Se lite av mina länkar här ang. dessa fel: Länk
Länk

Tack för all hjälp.
//Håkan.
Visa användare
43
Mando
E46-318-01
Hej igen, okey jag ska kolla slangen som går via tomgångsventil, men som sagt jag har högvärden på dom andra. Så vad jag tänker o göra efter din tips att byta bräslefilter, luftfilter och motorolje, sen ska göra ren i tomgånghuset. Hoppas att det e inte lambdasonden, den e dyr och jobbigt att fixa.

mvh

Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Låter bra!

Börja med det billigaste. Ibland är det de enklaste som är felet :D

Viktigt!! Kolla verkligen noga efter avgastläckage. Åk till typ OK gds-verkstad. Sätt på en slang för avgaser på avgasröret, starta bilen och hissa upp den på en lyft.

Känns från grenrör och bakåt omkring avgassystem om det blåser/läcker nånstans, MEN OBS, akta du kan bränna dej som f--n !!

Tips kolla också på grenröret där det på min bil sitter en slags syremätare som mäter mängden syre i avgaserna så utifrån dess ställ min blandning bensin/luft. FInns också ett relä till denna tror jag...

Kolla också sensorer vid termostathuset, en av dem kontrollerar tempmätaren och den andra ger signal till spridaren om motorn är varm eller kall tror jag. "Tror" den att motorn alltid är kall får du fetare blandning.

LYCKA TILL!

Tack för all hjälp.
//Håkan.
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Joo Mando, jag hade högt lambdavärde pga tjuvluft och då kanske ditt värde är lågt pga för lite luft!?

Börja med luftfilter och oljefilter.

Tack för all hjälp.
//Håkan.
Visa användare
43
Mando
E46-318-01
Hej bästa tipsare :), det e verkligen snällt av dig att du försöker hjälpa mig, jag uppskattar det verkligen.
Ja, det om det e för lite lutf, det kan vara eftersom du hade 1,15, eller?
Men, men frågan är hur kan jag fixa det då? Hehe, jag kan inte så mycket om bilar, men efter jag ägde min första BMW, då fallade jag för det och började lära mig mer o mer.

mvh, Mando

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
jag hade 1.26 i lambda, bytte lambdasonden sen blev det bra! sitter lite klurigt till på min 520, men inga större problem att byta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.