|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
¨kanske jag köper en å provar på min e12 turbo..? den går så stadigt å lika jämt med samma tryck.. kanske då får man svar..:=) kan int dom bjuda mig på en sån där grunka ?...MAILA MIG I SÅ FALL.. SÅ GÖR JAG ETT TEST...:) |
|
|
Bilsport har testat denna dämpare... under GSI-byggets tid. _____Vraum!_____ |
|
| ¨Å DEN TESTEN GAV ? | |
|
varför inte fixa 4-5 bilar, sugisar och turbosar och några dämpare. Åk till rototest:s lab i Nkpg och kör minst 3 vändor i varje mod med varje bil.. Då borde man snart kunna få lite fakta om denna specialare. Jag ställer gärna upp med min turboräser =) Jag skulle gärna bekosta testet på min bil själv, mest för att få lite roliga fakta om sin egen bil... Diesel-räsern /Rickard |
|
|
"¨Å DEN TESTEN GAV ? "" Detta skrev jag tidigare i tråden, läste du inte det? ""Det kan ju även vara på sin plats att nämna att Bilsport för ett par tre år sedan hade en projektbil, en Kadett GSI, på vilken de testade olika avgassystem på och bromsade för att se ev. effektskillnader. Där var Raka Rörs specialare med, men fick ett om jag minns rätt ett rätt mediokert resultat jämfört med vad som lovas i reklamen. Bästa effektökning fick ett JT 3" system medn vanliga sportdämpare."" RR-Special gav vad jag minns ingen egen uppmätt effektökning, då man samtidgt bytte från original avgassystem till ett större med RR-Special, varför den lilla effektökning som man fick lika gärna kunde ha kommit från det grövre avgasröre i sig. Mest effektökning fick man med JT 3" och en vanlig sportjuddämpare. Man skulle enligt mig ha testat med och utan RR-Special på ett och samma avgasrör, helst både med standardröret och med ett grövre trimrör. Men så skedde nu inte. Men att den uppskrutan RR-specialaren trots att den även satt på ett grövre avgasrör ändå inte kom ens i närheten av den effektökning ett vanligt JT 3" och vanlig sportdämpare gav säger nog för mig hur "fantastisk" RR-special är i verkligheten utanför reklamens lösa påståenden... Dr Tinnitus |
|
|
Verkar vara den perfekta bondfångeriprodukten. Underskatta aldrig effekten av placebo och icke-vetenskapliga undersökningar... ;) Effekten dom vill åt verkar vara att accelerera flödet för att kunna utnyttja trögheten för att evakuera avgaserna, lite som man gör med ventiltider och kanalutformningar. mao så borde man kunna få exakt samma effekt om man byggde en trång sektion på röret nånstans. Nu var det flera år sen jag kollade kurtvorna på siten men jag har för mig att man redovisar en unklig liten vinst i ett trådsmalt område på toppen medans man ligger något lägre i resten av varvtalsområdet. Skryträtt mao, man kan skryta med en siffra men man kommer vara långsammare vid normalt användande, verkar vara en bra investering. |
|
|
Samma sak här som med allt annat, det finns inga enkla vägar. Om det är för bra så är det inte sant. Det är möjligt att produkten kan ge ett visst effekttillskott i en viss typ av motorerer. Ett "öppet filter" ger i princip ingetting på en orginalbil, men om bilen är trimmad så uppkommer en flaskhals osv. Om man inte vill eller har råd att trimma motorn till priset 1000 kr / hk så bör man låta bli. Och mina principer är då "Ingenting slår motorvolym". E |
|
|
E...? man kan trimma en motor för mindre än 1000 kr per hk.. det där e ju en lögn ochså.. sen så kan ju liten motorvolym slå stor motor volym...å det även utan turbo/överladd...? |
|
|
Visst kan man trimma motor för mindra än 1000 kr per HK. Frågan är då hur länge trimmet håller. Har man tillgång till alla verktyg och kan både skruva bil, programmering och tillverka speicaldelar i svarv så kan man få ner kostnaden per HK. Men det gäller normalt inte "Svensson". Om man skall trimma bör man utgå ifrån så stor motor som möjligt (om det är hästkrafter och vridmoment man vill åt, alla bilar är en kompromiss). Det blir liksom enklast så (och billigast). Har du en 320 och vill ha mer hk så börja med att sätta i en 325 motor. I nästa steg så ökar du litereffekten med diselvev till 2,7 liter. Nästa steg är att byta kamaxel osv osv. E |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.