AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.563

Rakarörs specialare

Sida 1 av 2
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Någon som har erfarenhet eller åsikter kring www.rakaror.se ´s "Specialare"?

Tänkte eventuellt ersätta min slutdämpare på 540iA E39 med en sådan. Vad tror ni om de?
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Vad för specialare? något som dom säljer eller?

Mvh Danne
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Länk
tänkte faktiskt bygga på 2 såna på min 325:a
eller blir det bra om man drar ihop rören o kör med en???
tror det hade nåt med pulsdelningen att göra...
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Vet ej hur det blir att dra ihop dom till ett... tar du en 3" så ska de nog räcka...
52
72
525M
525 Sportlimo -94
Inte så mycket att diskutera om det finns papper på det!
Detta är iaf min åsikt.

Och för övrigt så verkar det ju vara en smart lösning, om nu flödet ökar så ökar ju cylindrarnas tömning med detta och motorn kommer att andas lättare.

//Gustav
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
"Inte så mycket att diskutera om det finns papper på det!
Detta är iaf min åsikt."

Jaha, och vad finns det då för opartiska korrekt utförda tester vars resultat otvetydigt visar att denna specialare från Raka Rör verkligen fungerar så som man basunerar ut i den egna reklamen och i en handfull mer eller mindre vilsna eller märkliga vittnesmål från kunder!?

Fundera på varför inte alla bilars originalljuddämpare har samma eller liknande design, om nu detta skulle funka så himla bra som man skryter om i reklamen.... Vilken biltillverkare skulle inte vilja ha de stora effektökningarna bränslebesparingarna och miljövinsterna, bara genom ett enkelt billigt byte av en ljuddämpare istället för att krånga med att utveckla motorerna för milliardbelopp.....

Dr Tinnitus
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Länk
Man KAN ju undra varför det inte redovisats någon kurva med bara fullflödessystemet. =)

sedan kan man oxo undra varför det typ sitter på rejs bilar här i gbg???jo för att det funkar givetvis....sitter tex på 2 värstingcamaro´s
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Anledningen till att det inte sitter en sån ljuddämpre på "alla" bilar kan ju vara att den inte dämpar ljudet med den önskvärda effekt man kanske kräver på en standard bil.

Den är säkert också mycket dyrare att tillverka än en standard dämpare och jag kan tänka mig att varje krona på en bil är viktig.

Jag tror den är bra och kan ge effekt, sen hur mycket eller märker effekten är kan man ju diskutera.
sa
77
salmon
323i -84 e30
320i -89 e30
min hks hiper slutburk har den efekten i sig är som en spiral i den.
Länk
men om den ger mer efekt vetefan men den tar ned ljudet som fan

//s
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
På vilket sätt skulle en gas som går runt i spiral skapa ett sug som de påstår?

Att hänvisa till hur en kolsyrad dryck beter sig när man skakar om den är närmast skrattretande! För det första beter sig inte gaser och vätskor på samma sätt och för det andra vet även ett litet barn att när man skakar en flaska med kolsyrad dryck, expanderar kolsyran och "skjuter ut" drycken ur flaskan eftersom det är ett slutet kärl...
Att man rör om i vasken beror på att man vill få bort fasta och stora partiklar från utflödet eftersom de pluggar igen gallret i utflödeshålet - inte heller särskilt relevant liknelse.

"En expert på Chalmers Tekniska Högskola menar, att dämparen på något sätt orsakar en bättre förbränning, för i annat fall skulle inte turbotrycket sjunka när man monterar den."
Vilken expert är detta? En elev på fyllan eller vaktmästaren som trimmat mopeder som liten?
Om man får bättre förbränning borde väl ändå turbotrycket öka pga att man får ut mer heta avgaser som snurrar runt turbinen!?

Att det rullar två camaros med denna monterad bevisar inget annat än att de gått på tidernas ploj! ;o))

Hade mojjängen fungerat som deras märkliga teorier vill påvisa, skulle den garanterat varit monterad på alla racerbilar i alla fall...

"Testerna" som är gjorda är lika skrattretande som teorierna - de har ju ändrat mängder av parametrar innan mätningarna - vad är det som orsakat påstådda effektvinster? Hur mycket effekt skulle det t ex ge om man ersatte mirakelburken med ett rakt rör?

Ta en slang och blås i den, ta sedan samma slang och gör en spiral av den och blås igen - någon skillnad? Troligen inte va!? Men tillverkaren påstår att det senare fallet skulle medföra mindre mottryck...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Möjligt att ett rör hade varit minst lika effektivt men inte hade de dämpat ljudet. Finessen med dessa och andra fullflödesdämpare är väl att dämpa ljudet så bra som möjligt utan att förlora effekt?

Bra att det finns skeptiker... annars hade vi konsumenter blivit pålurade alldeles för mycket skit :-)
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Med tanke på hur stenhård konkurransen inom STCC är så kan man ju ana att de skulle kasta sig över en sådan dämpare för att krama det sista ur motorerna i effektväg, OM dämparna verkligen funkade. Men jag kan inte minnas mig ha sett en sådan dämpare på en enda av STCC-bilarna under någon av de ca 5-6 säsonger jag på nära håll studerat dessa bilar då jag "frilansar" i ett av teamen sedan länge. Jag har heller inte hört någon av de seriösa motorbyggare på STCC-nivå som jag har kontakt med säga något positivt om sådana dämpare som Specialaren från Raka Rör.

Det gör i alla fall att jag fortsätter att vara kritiskt skeptisk tills erkända motorlabb gjort seriösa tester som visar att det funkar.

Dr Tinnitus
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
e36lexus
I dessa två värstingscamaros, sitter det stötstångsmotorer eller SOHCmotorer?

Ingen aning du men duktigt med effekt iaf...900+hk

STCC får väl bara ha standardgrejjer eller???
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
"STCC får väl bara ha standardgrejjer eller???"

Eh.... nä, det är inte många skruvar i en STCC-bil som är kvar från standardbilen de utgått ifrån. I princip allt är bytt till bättre grejor, ja även hela avgassystemet.

Just därför så är det ju märkligt att de inte kastat sig över denna fantastiska specialare från Raka Rör med tanke på, att de gör i princip allt de kan och får för att hitta varje ynka extra hästkraft för att vinna över konkurrenterna.

Det kan ju även vara på sin plats att nämna att Bilsport för ett par tre år sedan hade en projektbil, en Kadett GSI, på vilken de testade olika avgassystem på och bromsade för att se ev. effektskillnader. Där var Raka Rörs specialare med, men fick ett om jag minns rätt ett rätt mediokert resultat jämfört med vad som lovas i reklamen. Bästa effektökning fick ett JT 3" system medn vanliga sportdämpare.

Dr Tinnitus
jassså .... specialarn e på tapeten igen...:)

säger det igen..år 1986 så monterade min bror nått liknande på en alfa romeo...:)

han dillade om en efektt som jag skrattade åt...:)

bilen gick bättre av denna grungk form??..(sa han)

Ta en golfboll...kolla på ytan.

den går längre än en slät golf boll( om det nu finns nån sån)

detta pga av den skrovliga ytan..

små saker kan ha betydelse..

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
"jassså .... specialarn e på tapeten igen...:)

säger det igen..år 1986 så monterade min bror nått liknande på en alfa romeo...:)

han dillade om en efektt som jag skrattade åt...:)

bilen gick bättre av denna grungk form??..(sa han)

Ta en golfboll...kolla på ytan.

den går längre än en slät golf boll( om det nu finns nån sån)

detta pga av den skrovliga ytan..

små saker kan ha betydelse..
"""""""""

Och du vill säga ????

Att RR-Special funkar, eller funkar inte?

Vad har en golfboll och dess utformning och aerodynamik med ett avgasrör och ljuddämpare att göra?

Det känns som om det finns fler faktorer som skiljer dessa två från varandra än det finns som förenar dem.

Hur som helst, det finns ytterligt klent med seriösa opartiska tester som visar att denna RR-special verkliogen skulle fungera som man bräker om i reklamen. Ja, jag undrar om det finns en enda över huvud taget!? Att "merca-bosse" i Banjoträsk bedyrar att hans 220D från -73 toppar 185 efter byte till denna RR-special håller inte som bevis....

Dr Tinnitus
DR TINNITUS...du vet säkert!!!

men inte jag.!!

å en golfboll som den e uppbyggd

funkar bättre än en golf boll som e slät.

poängen med golfis får ju du räkna ut.

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Nej, jag vet inte....

Vad du menade alltså, om RR-special funkar eller inte enligt din åsikt. Det du skrev verkade lite tvetydigt då du började blanda in golfbollar och antyda att små sake kan ha betydelse. Just därför frågade jag vad golfbollar har med avgasystem och avgasflöden att göra.

I övrigt så vet jag mycket väl hur en golfbolls aerodynamik fungerar, dess små "dimpels" skapar störningar i luftströmmen närmast runt bollen vilket gör att den virvel bakom golfbollen, den som bromsar farten mest, inte blir lika stark vilket gör att den flyger längre och fortare än om den vore helt slät.

Dr Tinnitus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.